Az Európai Bizottság 2021 júliusában fogadta be a Fit for 55 elnevezésű javaslatcsomagot arról, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátása az unión belül 2030-ig legalább 55 százalékkal csökkenjen az 1990-es szinthez képest. Ehhez a bizottság szerint szükséges a hidrogén szélesebb körű alkalmazása energiahordozóként, amit a magyarországi Innovációs és Technológiai Minisztérium, valamint az Európai Bizottság által közzétett hidrogénstratégiák is támogatnak. A technológia elterjedését azonban sok, egyelőre megválaszolatlan kérdés övezi, ezeket tekintjük most át.
Az Európai Unió egyik kulcsfontosságú környezettudatossági célkitűzése, hogy 2030-ig minimum 55 százalékkal csökkentse az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es értékhez képest.
Ezt az unió számos alacsony, illetve zéró szén-dioxid-kibocsátással járó energiahordozó termelésével, valamint felhasználásával érné el, amelyek között – más technológiák mellett – a hidrogén is helyet kap. A nyáron elfogadott Fit for 55 elnevezésű javaslatcsomag szorgalmazza a hidrogén felhasználását a közlekedésben, elsősorban a helyi járatú városi buszok, a kereskedelmi flották (pl. taxik), valamint egyes vasúti hálózatok esetében. A javaslatcsomag megállapítja, hogy ezt leginkább az üzemanyag-utántöltő infrastruktúra alulfejlettsége korlátozza.
Ennek megoldása érdekében a javaslat a tagállamok főbb autópályái mentén 150 kilométerenként kiépítendő töltőállomások kötelezővé tételét javasolja.
Ez fontos előrelépés lenne a jelenlegi, átlagosan 625 kilométerenkénti EU-s lefedettséghez, valamint a Magyarországon található egyetlen töltőállomáshoz képest.
Ennél is fontosabb szerepet szán a hidrogénalapú technológiák alkalmazásának a magyar és az európai uniós hidrogénstratégia, amelyek a közlekedési felhasználás mellett az energetikai célú felhasználási lehetőségeket is vizsgálják. Mindkét stratégia egyetért abban, hogy a hidrogén hasznosításában – többek között klímatudatossági szempontból is – hatalmas potenciál rejtőzik, kiaknázásához azonban mindenképpen szükséges a környezettudatos hidrogén-előállítási módok versenyképessé tétele. Európában ugyanis ma a hidrogén termelésének hozzávetőlegesen 96 százaléka földgáz felhasználásával történik. Emiatt a hidrogéntechnológia ökológiai lábnyoma nagy, főleg az alacsony energiasűrűségéhez képest, és e két tényező megkérdőjelezi a technológia energetikai és ökológiai hatékonyságát.
A tiszta, azaz karbonsemleges hidrogén előállítása ma is lehetséges, ám megfelelő ösztönző- és befektetéstámogató programok hiányában rövid és középtávon sem versenyképes más hidrogéntermelési módokkal szemben. Ezen a téren a szén-dioxid-kvótaár 2021 kezdete óta tartó, drasztikus mértékű emelkedése hozhat változást, ha megfelelő mértékben csökkenti a fosszilis alapú hidrogéntermelés versenyképességét a tiszta verzióhoz képest.
A termelési oldal mellett azonban a szállítási, az elosztási és a fogyasztói oldalon jelentkező nehézségekkel is szembe kell nézniük azoknak, akik a hidrogént energetikai célból használják, a problémák megoldása elengedhetetlen az időtálló értéklánc és a profitábilis piaci környezet megteremtéséhez. Az egyik kulcsfontosságú kérdés a szállítóhálózat, mert a használatban lévő földgázhálózat nem képes magába fogadni a hidrogént. Ennek oka, hogy a kompresszoroknak gondot okoz a hidrogén alacsony fajsúlya, az acélvezetékek anyagába pedig idővel „beeszi” magát a gáz, rideggé és törékennyé téve azt, és ezzel robbanásveszélyt okozva.
Hidrogént szállító vezetékekre márpedig szükség lesz! Hogy mennyire, azt jól mutatja, hogy a European Hydrogen Backbone (Európai hidrogéngerincek) című tanulmány szerint a 2040-ig megépíteni tervezett hidrogénhálózat várhatóan mintegy 75 százalékát a hidrogén szállításához átalakított földgázvezetékek adják majd, míg a maradék 25 százalék specifikusan hidrogén szállítására tervezett, új építésű vezeték lesz.
A meglévő földgázhálózat újrahasznosításának fontosságát mutatja, hogy míg vezetékhosszban a teljes infrastruktúra 75 százalékát fogják kitenni az átalakított földgázvezetékek, addig a teljes beruházási költség mindösszesen 50 százaléka származik majd innen.
Ez egyben azt is előrevetíti, hogy a közeljövőben nem várható a dedikált hidrogénhálózatok nagy léptékű bővítése.
Ha ez megoldódik, akkor is probléma marad, hogy a használatban lévő végfogyasztói termékek (gázbojlerek, sütők stb.) eltérő arányú hidrogén-földgáz keveréket képesek károsodás nélkül hasznosítani.
Amit lényegében minden eszköz elbír, az az 5 százalékos hidrogénbekeverés, erős korlátot szabva a hidrogén kibocsátáscsökkentő hatásának.
Megoldás lehet az eszközök lecserélésének ösztönzése. Problémákat vetne fel, ha az egyes országok eltérő bekeverési arányt céloznának meg, mert ez megbéníthatja az országok közötti hatékony földgáz-kereskedelmet. Fontos továbbá kiemelni, hogy az ACER felmérésében megkérdezett 23 nemzeti szabályozó hatóság közül mindössze hét jelezte, hogy a területén jogilag engedélyezett a hidrogén bekeverése a földgázba. Mindezek ellenére mind a nemzeti, mind az EU-s hidrogénstratégia hangsúlyozza, hogy a bekeverés segíthet felkészülni a hidrogén-infrastruktúra kiépítésének kihívásaira, és megalapozhatja a későbbi átállást a tiszta hidrogénre.
További nehézséget okoz a hidrogénértéklánc egyes elemeinek költségmeghatározása és előrejelzése, ami lassíthatja az iparág fejlődését. Az EU célja, hogy a későbbiekben egy nemzetközi szinten átlátható és összehasonlítható hidrogénpiac jöjjön létre. Összességében elmondható, hogy a várható költségek és hasznok minél pontosabb előrejelzése kulcsfontosságú egy olyan, meglehetősen fiatal iparág esetében, mint a hidrogénipar, melynek kockázati tényezője még magasabb, mint a fejlettebb szektoroké.
Magyarországon a hidrogén szállításának és elosztásának jogszabályi környezete kidolgozatlan, a jövőbeni támogatások mértéke és igénylésük feltételei nem pontosan definiáltak, továbbá a hidrogénalapú technológiák gyakorlati alkalmazási lehetőségei, profitabilitása további vizsgálatokat és K+F+I-tevékenységet igényel.
Mindezek ellenére a hidrogénben rejlő energetikai potenciál megkérdőjelezhetetlen. Ennek megfelelően nemzetközi szinten több elismert, piackutatást, illetve üzleti tanácsadást végző cég, így a KPMG is foglalkozik a hidrogén jogszabályi környezetének, társadalmi megítélésének, valamint piaci és technológiai potenciáljának felmérésével:
az ausztrál iroda kifejlesztette a nemzetközileg elismert H2City nevű értékelési eszközt, amely által mérhetővé válik egy adott közigazgatási egység vagy közösség alkalmassága a hidrogénre való átállásra.
A KPMG részt vesz egy egymillió ausztrál dollár értékű délausztrál tanulmány összeállításában is, ami mérföldkőnek tekinthető a helyi hidrogénipar pénzügyi, befektetési és munkahelyteremtési potenciáljának értékelésében. Az utóbbit a WSP-vel együttműködve a jelenlegi és a jövőbeni hidrogénpiac komplett modellezése által méri fel. Ezenfelül az indiai iroda több olyan kutatás-fejlesztési projektben is részt vett, amelyek fő kérdése a hidrogénalapú technológiák jövője volt, emellett házigazdája volt az ENRich 2020 nevű eseménynek, amelynek központi témájaként szerepelt a karbonsemleges jövő megvalósítási lehetőségei mellett a hidrogén energetikai célú hasznosítása.
A fentebb említett országokon túl a KPMG Angliában is aktívan kutatja a hidrogén energiahordozóként való felhasználásában rejlő lehetőségeket, és orosz multinacionális cégek menedzsereivel egyeztetve méri fel a helyi cégek felkészültségét a hidrogénforradalomra.
A hidrogénalapú technológiák gyors ütemű elterjedését előrejelző globális trendekkel összhangban a KPMG magyarországi leányvállalata is tetemes forrásokat fektet a hidrogénalapú technológiák fejlesztésének támogatásába, a jogszabályi környezet, az intézményi és a társadalmi támogatottság felmérése, valamint a megfelelő megtérülési és egyéb piaci alapú modellek kidolgozása által, mely tudással a hazai és a nemzetközi ügyfelek igényeit igyekszik a lehető legnagyobb mértékben kiszolgálni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.