Mindenekelőtt kifejezésre kell juttatnom elismerésem Olaf Scholz kancellárnak. Maga mellé állította a párton belüli ellenfeleit és a baloldali vezetőket, és egy többnyire hallgatásra épülő, az igazán fontos témákat kerülő kampánnyal le tudta győzni a CDU-t. Armin Laschet pont ezen a téren vesztett, a pártbeli ellenlábasokat nem sikerült ütőképes csapattá formálnia. De jár Olaf Scholznak az elismerés gazdasági hozzáértése miatt is, amelyet az Agenda-politikájával kapcsolatosan Gerhard Schröder korábbi kancellár is méltatott egy négyszemközti beszélgetésünkön.
Az új kormány meghatározó szereplője lesz a zöldpárti társelnök Robert Habeck, aki a gazdasági és klímaügyi miniszteri poszt mellett az alkancellári posztot is betölti.
Bölcs, okos, művelt ember. A szabaddemokrata Christian Lindner pedig, akivel régóta tegező viszonyban vagyunk, a modern Ludvig Erhard-i vonalat, a szociális piacgazdaság elméletét valló gyakorlati szakemberként vezeti majd a pénzügyi tárcát, lényegesen konzervatívabban, mint Angela Merkel idején. A nemzetközi színtéren az ő személyük a garancia, hogy sikerül túllendülni a Martin Schulz és Manfred Weber fémjelezte – a kelet-közép-európai régió történelmi és geopolitikai ismeretének teljes hiányáról árulkodó – külpolitikán.
Az új német kormány politikájának a magyar gazdaságra gyakorolt hatását két szemszögből érdemes vizsgálni: gyakorlati oldalról és a politikai viszonyt nézve. Ami az elsőt illeti, nyilvánvaló – és a hazai gazdasági szereplők és a magyar kormány számára megnyugtató –, hogy a kihívásokkal küzdő német cégeknek továbbra is rendkívül vonzó a szorgalmas és képzett munkavállalókkal, alacsony energiaárakkal, kedvezményes adókkal csábító környezet, ami a legjövedelmezőbb leányvállalatokká teszi a Magyarországon és a visegrádi négyek országaiban működő cégeiket.
A német és a magyar kormány közötti hangulatban azonban súlyos atmoszferikus kockázatokat látok. A migrációs válság kirobbanása óta világos, hogy gyökeresen másként reagálnak a bevándorláspolitika kérdésére. Magyarországon túlnyomó többségben vannak, akik elutasítják az európaitól markánsan eltérő kulturális közegből érkező bevándorlást. Németországban viszont többségben vannak az ezt üdvözlők, miközben a hagyományos apa-anya-gyermek családképtől távolodnak, noha súlyos, megoldásra váró demográfiai problémával küzdenek. Ez a különbség gazdasági téren is nyomot hagyhat a magyar–német kapcsolatokon.
Másrészt alapvetően különbözik a Lehman Brothers csődjét követő világválságra adott válasz, aminek eredményeként a kaszinókapitalizmus, a valóságos munkára, a tényleges eredményekre alapuló rendszer helyett a spekulációra építő tőke mérete mára nyolcszorosan haladja meg a valódi reálgazdaság méretét. Ez már újabb válsággal fenyeget. A német autóipar is kihívásokkal küzd. Több mint húsz éve vagyok zenei igazgató a Volkswagen-Audi csoportnál, érzem, mi a helyzet. Eközben a pénzügyi krízis gyakorlatilag megoldatlan maradt, láthatjuk eredményét a zéró kamatok és a magas infláció képében. Magyarország a munkaközpontú társadalmi formát választotta, és szociális piacgazdaságot alakított ki, ami elismerést érdemel.
A harmadik különbség az energiaügy. A német politika a fosszilis energiahordozók és az atomenergia teljes és mihamarabbi leépítését célozza, ami kiszolgáltatja az országot a hagyományos külkereskedelmi energiaszolgáltató partnereknek.
Ez a világ legmagasabb energiaáraival jár, és ellentétes a magyar, függetlenségre és önállóságra törekvő energiapolitikával.
Annak ellenére, hogy 1989-ben a magyar szabadságvágy ütötte ki az első téglát a berlini falból, és hogy ez a két ország – Európában egyedülálló módon – nem háborúzott egymással ezer éve, sajnos begyűrűzhet a két ország viszonyába, hogy most eltérő irányban képzelik el a jövőt. Németország letér a Helmut Kohl-i útról, távolodik a nemzetek Európájának eszméjétől.
Hagyományosan egy SPD-kancellár legnagyobb politikai ellenfele a saját pártja. De bízom Scholz, Lindner és Habeck hármasában. Személyük garanciája a sokrétű, okos politizálásnak. Egyértelmű és a demoszkópiától független válaszokat adnak korunk nagy kérdéseire. Bízom benne, hogy ez a magyar politika számára is kiszámíthatóbbá, átláthatóbbá teszi a viszonyt. Bízom benne, hogy a hangvétel is pozitívabb, tárgyilagosabb lesz. A következő négy év fogja megválaszolni, hogy a különböző nézetek Európára és a két nemzet viszonyára építően vagy terhelően hatnak. Gazdaságpolitikailag a leginkább releváns kérdés, hogy sikerül-e visszatérnünk az Erhard-féle szociális piacgazdasághoz, vagy a kaszinókapitalizmus győzedelmeskedik, ahol a vállalkozások fundamentális értéke és az emberek kevésbé játszanak szerepet. Két alapgondolat áll szemben, két irány áll Németország, Magyarország és Európa előtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.