A földrajzi fekvés a sors! A hosszú távú fenntarthatósághoz szükség van a térbeli egyensúlyra. Az egyes városok elhelyezkedésének és a térszerkezet kialakulásának hosszú távú történelmi hagyományai vannak. A magyar városszerkezet természetes egysége a Kárpát-medence térszerkezetét jelenti. Évszázadokon keresztül a kereskedelem, a gazdasági és központi funkciók is a Kárpát-medence térszerkezetét követik, amelye a 20. században a trianoni határok után jelentősen megváltozott. Nemrég megjelent „Magyarország Nemzeti Atlasza” impozáns könyve, amely a társadalommal foglalkozik és külön foglalkozik a mind Magyarország mind pedig a Kárpát-medence térszerkezetével.
Matolcsy György, jegybankelnök „Irányváltás a Kárpát-medencében” gondolatébresztő cikkében1 azt írja, hogy szükség van a városhálók/ városhálózatok megerősítésére és egyensúlyi térszerkezet kialakítására, mivel a Kárpát-medencét és Közép-Európát a városainkon keresztül tudjuk összekapcsolni. A szerző rámutat arra is, hogy Budapest „miközben lokálisan túl nagy maradt, tehát a világnak kicsi, nekünk pedig túl nagy.”
1913-ban Felix Auerbach meghatározta a városok népesség-koncentráló törvényét, azaz amikor egy ország városait népességszámuk alapján a legnagyobbtól a legkisebbig rangsorba helyezzük, akkor többnyire azt tapasztaljuk, hogy a rangsorban az n-edik helyezést elfoglaló város népessége éppen a legnagyobb város népességének n-edik része.
Azaz, ha a legnagyobb város lakosság 2 millió fő, akkor a sorrendben második legnagyobb város népesség ennek a fele – azaz 1 millió fő, a harmadik legnagyobb város pedig az egyharmada, azaz 667 ezer fő.
Ilyen szabályszerű elrendeződés jellemzi azoknak az országoknak a városhálózatát, amelyek korán iparosodtak és amelyekbe az iparosítás és a városiasodás folyamatát történelmi tényezők nem késleltették.
1949-ben George Zipf tovább gondolta Auberbach tézisét. Amikor például egy adott nyelvben a használt szavakat népszerűség szerint értékelik, feltűnő dolog merül fel: az első osztályú szót mindig kétszer olyan gyakran használják, mint egy második osztályú szót, és háromszor olyan gyakran, mint egy harmadik osztályú szót. Zipf megállapította, hogy ugyanaz ez a szabály vonatkozik a városok népességnek méretére is.
Az Egyesült Államok városai közül a legnagyobb város New York, amelynek lakossága 8,1 millió fő, a második legnagobb város Los Angeles közel 4 millió fővel, és a következő három város, Chicago, Houston és Philadelphia, lakosságszámuk 2.7, 2.1 és 1.5 millió fő. Xavier Gabet közgazdász 1999-ben Zipf törvényét "erő törvényének" írta le.
A Zipf-törvénynek továbbra is vannak kivételei: a törvény csak akkor működik, ha a városok gazdaságilag is össze vannak kapcsolva. Ez magyarázza, hogy a törvény miért érvényes például egy adott európai országban, de nem az egész EU-ban.
Van egy másik szabály is, amely a városokra vonatkozik, és annak köze van ahhoz, hogy a városok miként használják fel az erőforrásokat növekedésük során. A városok növekedésével stabilizálódnak.
Például, ha egy város lakosságszáma megduplázódik, a szükséges benzinkutak száma nem nő a kétszeresére, hanem csak 70 százalékkal nő.
Richard Florida a kreatív osztály felemelkedése könyvben kimutatja azt is, hogy az Egyesült Államokban a kreatív osztály az egész ország területén szétszórt közepes városokban koncentrálódik. Tehát a kreatív osztály aránya olyan városokban, mint San Jose, Boulder (Colorado, Corvallis (Oregon) közel 50 százalék körül koncentrálódik. Hasonló tendencia figyelhető meg más országokban, ahol a Zipf-törvény működik (Németország, Franciaország, Olaszország, Svédország stb.). Tehát azt is mondhatjuk, hogy a városok valójában élő ökoszisztémák, és bár emberek építették, de ugyanúgy vonatkozik rájuk a természet törvényei. Az összes magyar települést vizsgálva látható, hogy egyedül Budapest lóg ki a sorból, de a többi település esetén működik Zipf törvénye.
Ruchir Sharma, a Morgan Stanley vezető közgazdásza, napjaink egyik vezető globális stratégiai gondolkodója és bestseller szerzője új könyvében a „Sikeres nemzetek 10 szabálya” könyvében adatokkal mutatja be, mi a hosszú távú fenntartható siker kulcsa az egyes országok között. Az egyik ilyen kiemelt pont a városok nagysága, és maga a földrajzi elhelyezkedés.
Ruchir Sharma szerint azok az államok a potenciális nyertesek, melyek sikeresen építenek kereskedelmi kapcsolatokat a világgal és a régió államaival, illetve az ebből származó előnyöket szét tudják oszlatni a térségeikben és a városaikban. Ilyen például Kína, mely több százmilliárd dollárt invesztált kikötők építésére, hogy szorosabbra fűzze a kereskedelmi, befektetési kapcsolatokat, és hogy globálisan versenyképes városokká transzformálja az egykori „halászfalvakat”. Ilyen sikertörténet Shenzen és a Gyöngy-folyó-delta torkolatának fejlesztése, amely mára a világ egyik legprosperálóbb térsége lett.
Ruchir Sharma a siker másik, a földrajzi tényezőkre építő titkát, az egyensúlyi térszerkezetben látja, melynek szükségessége Thaiföldön tett látogatása során vált világossá számára. Thaiföldön, a 10 milliós Bangkok lakossága több, mint tízszerese a második legnagyobb városénak, Chiang Mainak. A népesség ekkora fokú koncentrációja a közepes méretű országokban nem egészséges. Ruchir Sharma szerint azok az államok, melyek két legnépesebb városának lakosságaránya jelentősen meghaladja a 3:1-et, ott hasonló területi konfliktus kockázatával néznek szembe. A 21 legnagyobb feltörekvő gazdaságot vizsgálva 10 országban van jelen ez a probléma, a legdrasztikusabban Peruban. Magyarországon a legnagyobb és a második legnagyobb város között 8:1 arány van. De fontos, hogy a második és harmadik, valamint negyedik város azonban már kiegyenlítettibb képet mutat, azaz hálózatos területi fejlődésre van szükség, a regionális középvárosi és kisvárosi hálózatra építve.
Különösen, hogy a Covid-19 is a kisvárosok felé tereli az új trendeket, hiszen a versenyképesség mellett az életképesség és a jövőképesség válik meghatározóvá. A magyar regionális központok, középvárosok pedig biztonságot, élhetőbb környezetet, nagyobb mozgásteret, zöld területeket, tudnak nyújtani. Franciaországban 2020. márciusában a pandémia kitörésekor, több mint 400.000 ember hagyta el Párizst, és költözött kisebb városokba. A koronavírus járvány elhozta ugyanis a távoli munkavégzés forradalmát, amelynek egyik következménye lehet, a kis- és közepes városok felemelkedése a megavárosok további túlburjánzása helyett. A digitális platformok lehetővé teszik a távoli szakmai kapcsolatteremtést. A kisebb városokban nagyobb a vásárlóerő és magasabb életszínvonalat élvezhetnek az ottlakók, ahol ugyanakkora jövedelemmel sokkal jobb életszínvonal érhető el. Az új felemelkedő élőhelyek inkább a kis- és közepes városok felé lesz észlelhető.
A kulcs a jó elhelyezkedésben és az annak kiaknázásához szükséges politikában rejlik, hiszen a kereskedelmi útvonalak nem kőbe vésettek, a gazdasági gravitáció súlypontja változhat, de az egyensúlyi térszerkezet fontos feltétel. ahhoz hogy egyensúlyi térszerkezet legyen. Ruchir Sharma szerint három irányba kell ajtót nyitni: a környező államok felé, a világgal folytatott kereskedelem felé, valamint a saját területei, és városai felé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.