Az omikron elterjedésével egyre több olyan tudományos cikk erősíti a reményünket abban, hogy a vírus – amely lassan két éve része a mindennapjainknak – nemsokára „megszelídül”. Talán hamarosan újra repülőre pattanhatunk, és mindenféle korlátozás nélkül ellátogathatunk a világ legszebb részeire, vagy végre eljuthatunk rég nem látott rokonainkhoz? Ezek a fejlemények a légitársaságok részvényesei körében megjelenő óvatos optimizmusban is tetten érhetők.
A légi közlekedés várható felfutásának alighanem nagyon sokan örülnének, ugyanakkor bolygónk hosszú távú kilátásait tekintve nem lehet elmenni amellett, hogy
a repülőtársaságok szén-dioxid-kibocsátáshoz való hozzájárulásának aránya jelentősen növekvő tendenciát mutatott az elmúlt évtizedben.
De vajon van-e remény arra, hogy ez az iparág is képes lesz gyökeresen átalakulni, és fenntartható módon működni?
A fapados járatok elterjedésével az utazások egyre szélesebb réteg számára váltak elérhetővé, és így a turizmus a világgazdaságon belül is fajsúlyos iparággá nőtte ki magát az elmúlt két évtizedben. A járvány előtt minden negyedik új álláshely ebben a szektorban jött létre, és a terület a globális GDP több mint 10 százalékát biztosította.
Az érme másik oldala ugyanakkor az, hogy a turizmus felel a világ szén-dioxid-kibocsátásának nem kevesebb, mint 8 százalékáért, és e kibocsátás egyre növekvő része a légi közlekedés számlájára írható. Sürgető feladat tehát, hogy olyan fenntartható megoldások szülessenek ebben az iparágban, amelyek jelentősen csökkentik a légi közlekedés ökológiai lábnyomát.
2019-ben az emberi tevékenységből fakadó szén-dioxid-kibocsátás mértéke 43 milliárd tonna volt, amelyből mintegy egymilliárd tonna a repülőgépek hajtóművein keresztül jutott a légkörbe. Szerencsére az iparág vezetői sem ülnek tétlenül, arra várva, hogy majd a szabályozók kényszere mozdítsa el őket a zöldebb működés felé: sok más szektort megelőzve immár több mint egy évtizede jelentősen előreléptek a nemzetközi fenntarthatósági célok kitűzésének irányába. A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) már 2010-ben, tehát még a párizsi klímaegyezmény tető alá hozása előtt elköteleződött a karbonsemleges növekedés 2020 utáni megvalósítása iránt. A OneWorld csoport 13 légitársasága az ACI Europe több mint 500 repülőterével együttműködve elkötelezte magát, hogy 2050-re nullára redukálja nettó szén-dioxid-kibocsátását.
A légitársaságok az elmúlt években már meg is tették első lépéseiket a vállalások teljesítése felé: gépparkjukat fokozatosan hatékony fogyasztású típusokra cserélték, és a bioüzemanyagok felhasználási arányát is fokozatosan növelik.
Ebben a folyamatban persze kulcsszerep jut a repülőgépeket gyártó cégeknek is, amelyek az igazi áttörést a 30-as évek második felére prognosztizálják. Egy példa a jövőbeli lehetőségek közül az Egyesült Királyság légügyi k+f területének vezető szereplője, az Aerospace Technology Institute minapi bejelentése, amely szerint az évtized végéig kibocsátásmentes kereskedelmi repülőgépet fejlesztenek ki. A Fly Zero nevű kutatási projekt célja egy olyan hidrogénhajtású gép kidolgozása, amely mintegy 280 utassal a fedélzetén leszállás nélkül lesz képes eljutni Londonból San Franciscóba.
A légitársaságok mellett az őket kiszolgáló repülőterek üzemeltetői is sokat tehetnek az iparág zöldítéséért. Hatékonyabb épületek kialakításával, elektromos járművek beszerzésével, a klímaváltozáshoz alkalmazkodó megoldások bevezetésével máris jelentős előrelépés történt ezen a területen is.
A környezetbarát megoldások alkalmazása, a kapcsolódó fejlesztések persze rengeteg tőkét igényelnek. A zöldprojektek finanszírozásában az elmúlt években igen vonzó és hatékony eszköznek bizonyultak a zöldkötvények. Ezek iránt a fenntartható beruházások finanszírozását szolgáló értékpapírok iránt a fejlett piacokon igen élénk a kereslet: a Climate Bonds Initiative adatai szerint 2020-ban csak Európában 156 milliárd dollár értékben bocsátottak ki ilyen papírokat. A hagyományos finanszírozáshoz képest ennek a formának az attraktivitását erősítik a különböző jegybanki ösztönzők és a fenntarthatóságra fókuszáló befektetők egyre bővülő köre.
A légi közlekedéshez kapcsolódó zöldkötvény-kibocsátások zömét eddig repülőterek hajtották végre, köztük számosan a legnagyobbak közül. A legjelentősebb ilyen kibocsátás Mexikóváros repülőteréhez kötődik, esetükben 2 milliárd dollárnyi kötvényt adtak el a befektetőknek.
A zöldfinanszírozás speciális típusát testesítik meg a fenntarthatósághoz kötött kölcsönök. Különösen Európában és Ázsiában népszerűek ezek a források, de tavaly februárban már az Egyesült Államokban is sor került ilyen tranzakcióra: a JetBlue Airways légitársaság fennálló 550 millió dolláros megújuló hitelkeretéhez kétféle kamatszintet állapítottak meg. A kedvezőbb kamatot akkor érvényesíthetik, ha a légitársaság képes a fenntarthatósági szempontoknak megfelelni.
Bizonyosak lehetünk abban, hogy a szabályozók és a befektetők fókuszában is egyre nagyobb teret nyerő zöldítés jelentős változásokat képes elérni az olyan, hagyományosan szennyező szektorban is, mint amilyen a légi közlekedés, így bízhatunk abban, hogy környezetünk sokszínűségét még generációk hosszú sora élvezheti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.