A jelenlegi nemzetközi gazdasági és politikai kihívások közepette hazánknak három erőteljes elvárás között vitorlázva kell megtalálnia a lehetséges utat. Egyidejűleg kell biztosítania a növekedés folyamatosságát, erősítenie az antiinflációs környezetet és javítania az energia- és ökológiai hatékonyságot. Nem egyszerű feladvány, s ezért a megoldás is többrétű. Tudjuk, hogy a „jó recept” feltételezi a „helyes diagnózist” és az „alkalmas terápia” (cselekvési mód) azonosítását. Ha ebből indulunk ki, akkor keressünk diagnózist. Kapóra jön ehhez a Magyar Nemzeti Bank 2022. júliusi Termelékenységi jelentése, amely közelebb vihet minket a megoldásokhoz vezető irány kijelöléséhez.
A már említett hármas elvárásnak való megfelelés (egyik) kulcskérdése a termelékenység. Az szinte magától értetődő, hogy ennek erősítése stabilizálja a remélt növekedést, és az infláció ellen is hat. Előrelépni pedig lehet, mert elmaradásunk jókora. Magyarországon az egy foglalkoztatottra jutó hozzáadott érték 2021-ben az EU-átlaghoz képest 72,3 százalék volt, ami 1,7 százalékos javulás a 2019. évi 70,6 százalékos szinthez képest. A munkatermelékenység 2019-ről 2021-re 1,3 százalékkal nőtt, ami jóval meghaladja a V3-ak (0,5 százalék) és az EU-átlag (0,4 százalék) hasonló mutatóját. Esélyünk jó, de jelentős további előrelépésre lenne szükség. Különösen igaz ez akkor, ha a termelékenység két fontos tényezőjét, az innovációt és a digitalizációt vizsgáljuk. Bár hazánk az elmúlt években számottevő erőfeszítést tett a hazai innováció finanszírozásának növelésére, mindez az eredmények oldaláról (például szabadalom, védjegyek és formatervezési oltalmak száma) nem jelentkezik. Említésre érdemes pozitív folyamat a hazai, magyar tulajdonú vállalatok növekvő részvétele a k+f-tevékenységben, és fejlődő együttműködési hajlandóságuk az innovációs rendszer többi szereplőjével.
Hasonló a helyzet a digitalizációban: itt is előny a jól kiépített infrastruktúra, miközben a digitális infrastruktúra vállalati kihasználtsága jelenleg is problémás. Az előbbinél a hazai mutató 2020-ban a 12. helyet biztosította számunkra az EU-tagállamok között, míg az utóbbi csupán a 26.-at. Általában is igaz, hogy az innovációs „kimeneti” számaink, digitalizációs hatékonysági mutatóink jellemzően a tagállamok utolsó harmadába pozicionálják teljesítményünket, jócskán elmaradva a V3-as országok átlagától is. Az összkép inkább vegyes, de éppen hátrasoroltságunk jelez igen nagy termelékenységi és ezen keresztül GDP-növekedési tartalékot. Ami az elemzésekből kitűnik: legtöbbször a kkv-k kerülnek a célkeresztbe. Az ő oldalukon vannak a legnagyobb „elmaradások”, és ott a legerősebb a nagyobb előrelépés esélye is. 2019 és 2021 között a kkv-k 7 százalékos termelékenységcsökkenése mellett, az itthoni nagyvállalati szektor stagnálása miatt, 2020-ban nőtt a nagyvállalatokhoz mért termelékenységi rés.
Rendelkezünk természetesen olyan adattal is, amelyre igazán büszkék lehetünk: ilyen például a magyar kkv-kban az IKT- (információ- és kommunikációtechnológia) szakemberek foglalkoztatása, ami az EU-átlag 21 százaléka helyett 26 százalék. Ellenben itt is csupán addig pozitív a kép, ameddig ki nem derül, hogy ezek a szakemberek csupán kismértékben képesek digitalizálni a vállalati folyamatokat, mivel a hazai vállalatok elmaradnak nyugat-európai társaiktól a modern vállalatirányítási és ügyfélkezelési szoftverek használatában.
A diagnózis tehát adott, de mi a cselekvés útja? A válasz többrétű: a korábban is jelzett, erőteljes állami aktivitást fenn kell tartani, sőt k+f-területen növelni kell, s elkerülhetetlen a forrásallokáció átgondolása új és hatékony eszközrendszerrel. Ez az eszközrendszer pedig állítsa fel alapvető követelményként az energiahatékonyságot és a fenntarthatóságot (ökológiai vonatkozásokkal). Ezzel eredményesen válaszolhatunk a hármas elvárás rendszerének kihívásaira. A digitalizáció és az innováció a termelékenység növelésének állandó tartaléka. Lépjünk előre! Ám mindig és mindent mérni kell, és visszamérni – amit ma még sokszor elfelejtünk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.