Az energiaátállás egyik meghatározó folyamata és hajtóereje az elektromos autók térhódítása. Az előrejelzések szerint a regisztrált elektromos személygépkocsik száma 2030-ra például Németországban eléri a 11,5 milliót, ami azt jelenti, hogy nyolc éven belül minden negyedik autó elektromos lesz (két éve ez az arány még 1,2 százalék volt). Ahhoz, hogy a rendszer működjön, becslések szerint több mint 800 ezer töltőállomásra lesz szükség. A töltőállomásokat oda célszerű elhelyezni, ahonnan a járművek indulnak, ahova érkeznek, vagy ahol hosszabb időt eltöltenek: vagyis épületekbe, illetve azok közvetlen közelébe. Ez pedig komoly kihívás elé állítja a jövő – és a jelen – okosépületeinek tervezőit Magyarországon is, hiszen az elektromos hálózatoknak korábban soha nem látott terhelési csúcsokkal is meg kell birkózniuk.
A számok magukért beszélnek:
húsz elektromos személyautó egyidejű töltése akár 3000 kilowattórás terhelési csúcsot okoz a korszerű, 150 kilowattórás egyenáramú gyorstöltő berendezésekkel számolva, márpedig a jelenleg működő hálózatokat nem ilyen mértékű terhelésnövekedésre méretezték.
A hálózatok kapacitásának számottevő növelése rendkívüli mértékben megemelné a költségeket. Felmerülhet a terhelés „aktív felügyelete” is: itt a költség kisebb ugyan, de azon túl, hogy védjük hálózatot a túlterheléstől, érdemi kapacitásbővülést nem érhetünk el.
Márpedig szinte napról napra egyre nagyobb kapacitásra van szükség! Egy 75 kilowattórás villamosautó-akkumulátor feltöltése tarthat 30 percig, de akár 20 óráig is. A leglassabb, hosszú órákon át tartó töltésre a szokásos háztartási konnektorok (egyfázisú dugaljak) is használhatók, de a felhasználásuk előtt javasolt a villamos hálózat felülvizsgálata, tűzvédelem szempontjából is. Gyorsabb töltést biztosítanak a kompakt, ún. AC „wall-boxok”, amelyek parkolókban is felszerelhetők, de a töltési idő – akkumulátortól függően – még ezekkel is 3,5-7 óra. Az ilyen eszközök mellett megjelentek az ún. egyenáramú gyorstöltők, amelyek a hálózati váltakozó áramot előbb egyenárammá alakítják, ezekkel lehetséges a legnagyobb töltési teljesítmény elérése. Ez a töltési mód a legelterjedtebb. Hálózatüzemeltetési oldalról nézve azonban az egyre nagyobb igények kielégítéséhez új koncepcióra van szükség.
Az új megközelítés a hálózat terhelésének dinamikus és „okos” kontrollja, amely folyamatosan „észleli”, hogy a hálózat éppen milyen maradék kapacitással rendelkezik, és eszerint szabályozza a villamosautó-töltő infrastruktúra teljesítményfelvételét. Egy ilyen rendszer képes a korszerű energiatároló berendezések vagy napelemes rendszerek szabályozására is, amelyek a meglévő hálózati kapacitások mellett pluszkapacitást tudnak biztosítani a terhelési csúcsok fedezésére, egy ún. mikrogrid ökoszisztémát alkotva. Egy céges flotta például tölthető az irodaház mélygarázsában úgy, hogy a fel nem használt energiát akkumulátorokban tároljuk. A rendszer nem csupán a „kínálatot” szabályozza, folyamatosan monitorozza a „keresletet” is, azaz nyomon követi a kiszolgálandó gépkocsik akkumulátorának töltöttségét.
Egy ilyen mikrogrid rendszer az okosépület-menedzsment részeként akár integrált, skálázható platformot biztosít, amely a legkülönfélébb technológiákhoz képes illeszkedni, így például az igényeknek megfelelően kapcsolja be a hálózatba a napelemeket vagy a feltöltött akkumulátorokat.
Pozitív „mellékhatásként” tehát a zöldenergia-források kihasználását is javíthatja.
A hálózatmenedzsmenttel kapcsolatos technikai problémákon felül további megoldásra váró feladatok is sorakoznak a villamosautó-töltő infrastruktúrát felügyelő és szabályozó rendszerek számára. Ilyen a számlázás. Ez éppen a számos szempont miatt válik bonyolulttá, hiszen a költségek függhetnek az energia forrásától, a felhasználás idejétől, módjától vagy éppen a felhasználó státuszától is. Például más-más költsége lehet az éjszakai „standard” vagy a csúcsidőbeli, „szupergyors” VIP-töltésnek, melyeket a fejlett rendszerek képesek kezelni.
Az elektromobilitás újabb dimenzióval bővíti a „smart building” koncepciót, ami azonban szükségszerű és előremutató. A jelenleg is zajló digitalizációnak az egyik legfontosabb jellemzője éppen a különböző kihívásokra született, egymástól látszólag elkülönülő megoldások „okos” integrálásának lehetősége.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.