A távhő a rendszerváltás óta állandó fejfájást okoz a döntéshozóknak. Bezárni nem lehet, hiszen enélkül 650 ezer lakás maradna mintegy száz településen fűtés és meleg víz nélkül, de egy fogyasztóra vetítve épp a távfűtés a rezsicsökkentés legdrágább alszektora. Ha egy átlaglakás, átlagfogyasztója 100 forintot fizet a távhőszolgáltatójának, az a költségvetésnek extra 89 forintjába kerül. Az árammal és a gázzal szemben a távhőben nincs rezsicsökkentett átlagos fogyasztási mennyiség, emiatt vannak az energiaválság közepén felkapcsolt radiátor mellett nyitott ablakok. A lakossági árak 2014 óta nem változtak, miközben a távhő fő energiahordozója, a földgáz tavaly augusztusban nagyjából harmincszor került többe, mint kilenc évvel ezelőtt. Nem kell közgazdasági alapismeret ahhoz, hogy valaki felismerje, hogy ez a rendszer keresztfinanszírozás nélkül azonnal csődbe menne. És pontosan itt kezdődik a bevezetőben említett kérdés: ki és hogyan finanszírozza a lakossági távfűtést?
A távhőrendszer utolsó nagy reformja 2011-ben volt. Ekkor jelent meg két új fogalom, a távhőkassza és a kapcsolt szerkezetátalakítási díj. Az ipari elektromos áram (tehát nem a gőz) felhasználói egy rejtett fogyasztási adót fizetnek a villamosenergia-rendszer irányítójának, a Mavirnak, a kapcsolt szerkezetátalakítási díjat. Ebből lesz a távhőkassza, amelyből a távhőszolgáltatókat támogatják. Ennek a rendszernek azonban van egy gyenge pontja.
A távhőkassza bevételi oldala korlátos, mert az ipari fogyasztók éves áramfogyasztásától függ, míg a kiadási oldala korlátlan, hiszen ahogyan tavaly augusztusban is láttuk, a földgáz ára elvben bármikor és bármeddig emelkedhet.
Így már érthető hogy 2018 óta miért negatív folyamatosan a távhőkassza: a távhőszolgáltatók több támogatást igényelnek, mint amennyit a Mavir be tud szedni az ipari nagyfogyasztóktól. Ezért kell a multimilliárdokat átutalni a rezsivédelmi alapból távhőkasszába, legutóbb február 20-án 115 milliárd forintot. Tavaly december végén már támogatási előleget is fizetett a Mavir a távhőszolgáltatóknak – azaz olyan pénzt fizetett ki a távhőkasszából, amelyet még be sem szedett. Röviden tehát a magyarországi távfűtési szektort egy keresztfinanszírozás (elektromos ipari fogyasztók) és a rezsivédelmi alap tartja életben.
Ennek két oka van: rossz az alapanyag és torz a finanszírozás. A hazai távhőszektorban a legfontosabb tüzelőanyag a földgáz. Magyarország gáztermelése évi másfél milliárd köbméter, míg az éves fogyasztása valahol tízmilliárd körül van, függően az időjárástól és az ipar igényeitől, a különbséget pedig importálni kell. Az elmúlt év legfontosabb tanulsága az volt, hogy egyetlen importforrás nem is forrás. Magyarországra 1975 óta érkezik gáz keletről: ez a közel ötvenéves együttműködés zilálódott szét ötven hét alatt. Különösen fontos lenne most a távhőtermelőket biomassza- és geotermikus termelésre átállítani. Magyarország termálvíz-nagyhatalom: minek földgázt égetni, ha ott van a meleg víz a föld alatt? Az átállással vannak technikai és szabályozási (a távhőszektorban az adózás előtti nyereség szabályozott) kihívások: de minden kis lépés (lásd, szegedi távhő) csökkenti a gázimporttól való függést.
A torz finanszírozás a fix és fajlagos kifizetésekről szól. Fő szabályként a legtöbb távhőszolgáltató önkormányzati tulajdonban van (a legnagyobb a Budapesti Közművek), viszont a távhőtermelők között van több magán-, külföldi és állami (MVM) befektető is. A távhőszolgáltatók fix és fajlagos (a lakosságnak eladott) támogatást kapnak a távhőkasszából, majd fix alapdíjat és fogyasztásalapú hődíjat fizetnek a távhőtermelőknek. A fix alapdíj több mint fele egyetlen befektetőhöz kerül (nem az MVM-hez):
ez esetben semmi más nem történik, csak átfolyik a távhőkassza pénze az önkormányzati távhőszolgáltatókon a nem önkormányzati távhőtermelőkhöz.
Ezért úgy tűnik, hogy a távhőkassza nem annyira a távhőszolgáltatókről, mint inkább a termelők közvetett állami finanszírozásáról szól. A távhőszektor következő reformja során ezt a támogatási rendszert újra kell gondolni.
A Magyarországon előállított távhő mintegy 90 százaléka a lakosság használja fel. Ameddig tehát a lakások fogyasztása nem csökken, addig semmi sem fog történni. Itt az első és legfontosabb lépés a panelprogram újraindítása lenne. Ablakokat és ajtókat kell cserélni, mérőket felszerelni, Kádár-kockákat szigetelni. Második lépcsőben be kell vezetni a mérésalapú számlázást. Aki többet fogyaszt, fizessen többet – ahogy az árammal és a gázzal elkezdett a lakosság takarékoskodni a rezsicsökkentés 2.1, azaz a sávos fogyasztás bevezetése után, ugyanaz a reflex indulna be a távfűtésnél is. Ennek azonban meg kell teremteni a technikai feltételeit is (új ablak, szigetelés és mérő), éppen ezért fontos a panelprogram. Végül az áramban és a földgázban már tavaly júliusban bevezetett sávos fogyasztást valahogy be kell vezetni a távfűtésben is.
A jelenlegi rendszer nem fair: aki gázból az átlag felett fogyaszt, az hétszeres felárat fizet. Aki a távhőt pazarolja – amelynek a 70 százalékát szintén földgázzal állították elő – azzal nem történik semmi, csak kinyitja az ablakot.
Összefoglalva, a távhő a szocialista energia-(félre)gazdálkodás öröksége, de ma Magyarországon megkerülhetetlen: meg kell tanulni együtt élni vele. Ezért eljött a gyors, praktikus és végrehajtható reformok ideje. A távhőtermelést erőltetett ütemben át kell állítani nem földgáz (geotermikus és biomassza) alapra, meg kell gondolni, hogy a szektor jelenlegi keresztfinanszírozása társadalmilag hasznos-e, végül újra kell indítani a panelprogramot és a rezsicsökkentés v 2.1-t kiterjeszteni a távhőre is, amikor annak a technikai feltételei adottak. Az idei fűtési szezonnak hamarosan vége, de fenti munka csak most kezdődik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.