A BKK 2019-ben elfogadott Budapesti Mobilitási Tervének célrendszeréről szóló társadalmi egyeztetés január végén kezdődött el. A terv nem új, de a felülvizsgálását és az újabb egyeztetést az elmúlt évek történései, illetve a változó elvárások egyaránt indokolttá teszik. Ezen a fórumon egészen március 10-ig bárki kifejtheti véleményét a célokkal kapcsolatban. Az ilyen irányú egyeztetések rendkívül hasznosak mind a közlekedő közösség, mind a fejlesztéseket végzők számára, hiszen a valódi közjót szolgáló budapesti beruházások nem valósulhatnak meg konszenzus nélkül. Szakértők, civil szervezetek bevonásával olyan további meglátásokat lehet összegyűjteni, amelyek esetleg kívül estek a terveket készítők látómezőjéből, a lakosság véleménye pedig azért kritikusan fontos, mivel ők fogják használni ezeket az eszközöket, az ő mindennapos igényeiknek kell megfelelniük a fejlesztéseknek.
A jelenlegi terv a 2030-ig terjedő időszakra vonatkozó, Budapestet és vonzáskörzetét érintő fejlesztéseket és ezek célrendszerét foglalja magában. Elsődleges célja, hogy meghatározza erre az időszakra a mobilitási rendszer fejlesztését és működtetését.
A tervezetben három fő célkitűzést állapítottak meg, amelyekből az egyik a klímasemleges, reziliens város szükségleteinek kiszolgálása.
Ez a cél a kor elvárásait és az uniós klímapolitikai célokat is támogatja. Eléréséhez több beavatkozási terület is kapcsolódik, amelyek közül kiemelkedik a korszerű, lokálisan zéróemissziós járművek előtérbe helyezése. A tervben meghatározott célok előremutatók, és tervezett módon alakítanák a városi közlekedést, ami üdítően hathat minden érintett szereplőre.
Azonban az új fejlesztési projektek elkezdése előtt, mintegy nulladik lépésként célszerű lenne felülvizsgálni azokat a beruházásokat is, amelyek hasznosságáról már korábban közös megegyezés született, továbbá szorosan kapcsolódnak a mostani tervhez is. Sok olyan jó terv született korábban is, amelyek megvalósítása ilyen vagy olyan okokból mindmáig nem kezdődött el.
A Gellért-hegyi sikló kérdése is egy ilyen projekt.
A beruházás ötletét mindenki támogatja, ennek ellenére a kivitelezési munkálatok még nem tudtak elindulni.
A sikló ötlete nem új keletű. Már több évtizede közbeszéd tárgya, azonban a megvalósítás minden alkalommal elmaradt. A sikló több szempontból is kedvező közlekedési lehetőség lenne mind a főváros, mind a kerület és a helyi lakosság számára, de turisztikailag is meghatározó szerepe lenne. Teljeskörűen kiváltaná a hegyen közlekedő turistabuszokat, így a légszennyezés és a zajártalom is mérséklődne a környéken. Környezetvédelmi szempontból is előnyös, hiszen lokálisan nullakibocsátású, modern közlekedési eszköz lenne. Alapvetően elmondható, hogy a közjót szolgáló beruházásról beszélünk, amelynek szükségességéről egyetértés van a lakosság, a szakértők, az előző és a jelenlegi városvezetés és a kormányzat között is. Ezt mutatja, hogy az újjáépülő Citadella kapcsán született kormányhatározatban a kormányzat „egyetért a Tabánból induló, a Gellért-hegy új kötött pályás megközelítését lehetővé tevő, a turistabuszok forgalmát kiváltó, környezetbarát és akadálymentes közlekedést biztosító sikló megépítésével”.
A jelenlegi forgalmat tovább növeli majd a Citadella újranyitása, új attrakciók megjelenése, ahova így már nem csak a panoráma miatt mennek majd fel, elsősorban a külföldi, de növekvő számban a belföldi turisták is.
A sikló kivitelezésének előkészületi folyamatai nagy lendületet kaptak 2019-ben. Az építkezéshez az engedélyek, a tervek, a környezeti hatástanulmány elkészült, a pandémia előtt a lakossági egyeztetés is megtörtént. A beruházást minden érintett fél több platformon is támogatásáról biztosította. Ennek ellenére a főváros, mely a BKK-n keresztül 25 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik a Gellérthegyi Sikló Kft. projektcégben, visszalépett a beruházástól 2022 februárjában. Indoklása szerint magánberuházó nélkül, közberuházás formájában építené meg a siklót.
A budapesti mobilitási terv kapcsán indított egyeztetés jó alkalmat ad arra, hogy a sikló tervét se hanyagoljuk tovább, hiszen modern, fenntartható, a városképbe illeszkedő, évszázados terv valósulhatna meg ezáltal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.