Az éghajlatváltozás szélsőséges változásainak hatásai napjaink és a jövőnk egyik legösszetettebb környezeti kihívása.
A klímaváltozás miatt átalakuló környezeti tényezők – a felszíni csapadék és vízkészletek, az északabbra tolódó földrajzi éghajlati övek, a megváltozott termőképességű talajok és az ezekhez alkalmazkodó, vagy éppen arra képtelen állat- és növényfajok alapvetően alakítják egy-egy ország tájképét, csökkenthetik vagy növelhetik eltartóképességét.
A felszíni vízkészletek, az ivóvíz mennyiségének időbeli változásai minden országban gondot okozhatnak.
A környezetbiztonság másik kulcseleme az élelmiszer-termelés, és ennek alapja a termőföld-gazdálkodás. A termőföldek mennyiségét csökkenti az elsivatagosodás spontán zajló folyamata, a minőségüket pedig a nem megfelelő gazdálkodás és a növekvő vízhiány. Ezt a folyamatot kell vagy kellene megállítani, hogy legyen elegendő termőföld a szükséges élelmiszer-mennyiség megtermelésére.
A biztonságos energiaellátás pedig a kulcsa bármilyen modern technológia alkalmazásának akár a vállalkozásokban, akár a mezőgazdaságban, akár a háztartásokban. Az, hogy az energiaellátás milyen forrásokból történik majd, kőolaj, földgáz, atomenergia, esetleg a megújuló energiaforrások felhasználásából? Az az egyes országok energiaellátottságától, gazdaságának versenyképességétől és a termőföldek szűkösségétől függ.
A világ legszegényebb országaiban a gazdasági teljesítmény, a mezőgazdasági hozamok csökkenése párosul a népesség gyors növekedésével.
A szűkösen rendelkezésre álló javak elosztása komoly társadalmi és politikai konfliktusokat eredményez, amik növelik az országok bizonytalan helyzetét és csökkentik az intézmények stabilitását. A biztonsági kockázatokat növeli, hogy a szükséges erőforrásokhoz (termőföld, víz, élelmiszer, energia) való hozzájutás a gyors népességnövekedés mellett nem biztosítható mindenki számára egyenlő mértékben.
A klímaváltozás kockázatainak megjelenése, a jelenlegi országhatárok és államkeretek között rendelkezésre álló természeti erőforrások viharos gyorsaságú leértékelődése a hagyományos kül-, biztonság- és védelempolitika újraértelmezését teszi szükségessé – írja a diplomáciatörténet szakértője, Gazdag Ferenc.
Ezzel a véleménnyel én is egyetértek. Ezért tartottam szükségesnek az ENSZ és a NATO közös elveit vizsgálni mint két olyan szervezet tevékenységét, amely tehet a megelőzés és a konfliktusok kezelése érdekében. Az egyes országoknak a konfliktusok kezelésére a diplomácia eszköztárán túl megvan a szükséges katonai ereje és globális politikai felhatalmazása.
A biztonság- és védelempolitika célja az egyes országok biztonságának növelése és a külső fenyegetettség csökkentése.
Külső fenyegetettség lehet a klímaváltozás által okozott más országokban bekövetkező drasztikus és kedvezőtlen környezetváltozás, aminek következtében jelentős mértékű migráció indulhat el. A biztonságos víz-, energia- és élelmiszer-ellátás intézményei a kritikus infrastruktúra részét képezik – foglalták össze a Harvard Egyetemen 2012-ben írt tanulmányában. A szerzők, McElroy és Baker arra a következtésre jutottak, hogy az időjárás szélsőségeinek kockázatai kiemelt fontosságúak a nemzetek és azok fegyveres erői számára. A nemzetek biztonságát meghatározó tényezőket az időjárási szélsőségek jelentősen befolyásolják.
A klímaváltozás miatt gyakoribbá váló viharok, tornádók, hurrikánok, áradások jelentős anyagi károkat okoznak. Az időjárási szélsőségek növelik az elszenvedett károk nagyságát, amik növelik a befektetők kockázatát. Ez csökkenti az érintett országok gazdasági beruházásait, a nemzetközi tőke befektetéseit, illetve áramlását. A klímaváltozás lehetséges következményeit vizsgálva Bajrektarevic és Baumer a biztosítási szektor szerepét is kiemeli mint a természeti katasztrófák miatti kiadások növekedését (Stimson Center, 2010).
„A NATO mindenekelőtt védelmi szövetség marad. Az értékeink azonban a szabadságon, a demokrácián és a jogállamiságon alapulnak. Tagjaink a világ legerősebb és leggazdagabb nemzetei közé tartoznak. A NATO védelmi szervezet, de az ENSZ és a NATO közösen több más nemzetközi szervezettel van szerződött viszonyban, amelyek a klímaváltozás kockázatai által feszültségekben élő országokkal békét és alkalmazkodást kívánnak teremteni. Konkrétan a szélsőséges időjárási és népesedéspolitikai kapcsolatok összességével a békés rendért dolgoznak” – mondta Anders Fogh Rasmussen (Spiegel Online, 2007).
Az éghajlatváltozás, annak a szélsőséges változásai az új ellenség. Nincs zászlója, sem beazonosítható stratégiája, csak egy van: meglepetések, kockázatok – írta Kis Benedek.
Írásomban arra akartam rámutatni, hogy az éghajlatváltozás kockázatai minden esetben jelen vannak életünkben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.