Noha a szakszervezetek gyakran kritizálják a Tescót, megmaradt a társaság 15 ezer forintos bérelőnye a jövőre 180,5 ezer forintra emelkedő garantált bérminimummal szemben. Ezúttal is rögös volt az út az egyezségig?
Közel 18 ezer fővel a versenyszféra egyik legnagyobb foglalkoztatójaként gyakran találjuk magunkat a középpontban. Bár az említett különbözet nincs kőbe vésve, igyekszünk kellő távolságot tartani a legalacsonyabb béreink és a mindenkori bérminimum között. Április óta töltöm be az ügyvezetői tisztséget, azóta megéltünk számos vitát, sőt demonstrációt és sztrájkot is, az utóbbi időben azonban partnerként dolgozunk együtt a szakszervezetekkel: ők is látják, hogy ugyanúgy a munkavállalók érdekeit tartjuk szem előtt. A létrejött megállapodás azt jelenti, hogy idén január óta átlagosan 33,6 százalékkal növekedtek a bérek, ami mögött egy többlépcsős, 11,1 milliárd forintos bérfejlesztés áll.
A hírek szerint egyes áruházakban a 15 százalékot is eléri a létszámhiány, amelynek a kezelése szintén neuralgikus pont. Hogyan enyhítik a munkavállalókra nehezedő nyomást?
A dolgozói létszám megemelésén túlmutató problémáról van szó, melynek feltárása érdekében a szakszervezetekkel közös munkacsoportokat hoztunk létre például a pénztárosok, az árufeltöltők vagy a pultosok leterheltségének vizsgálatára. Egyrészt adott a piaci környezet, ahol a rekordalacsony munkanélküliség mellett jóval nagyobb kihívás új munkatársakat találni, mint néhány éve, másrészt szembe kellett nézni azzal, hogy a meglévő erőforrásainkkal, így a műszakbeosztással, az óraszámokkal is lehet hatékonyabban gazdálkodni. Magunkba néztünk, javítottunk a működésünkön, illetve a szakszervezeti megállapodással összhangban több száz új kolléga felvétele is megtörtént, bízunk benne, hogy a béremelés is vonzóbbá teheti a Tescót. A toborzásban a meglévő dolgozókat is érdekeltté tettük, a karácsonyi időszakban például 40 ezer forintos bónuszt kapnak, ha az ajánlott személy legalább három hónapig nálunk dolgozik. A diákszövetkezetek mellett nyitottunk a nyugdíjas-szövetkezetek felé is, az elmúlt két hétben már néggyel kötöttünk megállapodást, számuk rövidesen ennek a többszöröse lehet. A fogyatékkal élőkről sem feledkezünk meg, ma is majdnem ezer megváltozott munkaképességű kollégánk van, éppen a napokban nyertük el ismét a fogyatékosságbarát munkahely címet.
Mekkora figyelmet szentel a vállalat a belső képzésekre?
A magyar piacon egyedülálló módon saját képzési központunk van, ez a Tesco Akadémia, ahol csak a 2017-es évben mintegy százmillió forintot fektettünk több mint ezer kolléga OKJ-képzésébe. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával együttműködve emellett pályaorientációs napokat is tartunk, bemutatjuk a szakmunkástanulóknak az áruházak működését. A jövőben szeretnénk sokkal tudatosabbak lenni a karriermenedzsment terén, bizonyítva, hogy nem üres szólam: akár a részmunkaidős kasszásból is lehet idővel áruházvezető.
A Tesco 2012 óta a kormány stratégiai partnere. Azóta milyen hatással volt tevékenységükre a megállapodás?
Fontos és megtisztelő ez a partnerség, amely nemcsak további beruházásokra, fejlesztésekre és a foglalkoztatás növelésére ösztönöz, hanem felelősséggel is jár a magyar munkavállalók, vásárlók és beszállító cégek felé. Több testülettel és terméktanáccsal is együtt dolgozunk, az egyik ilyen új irány a magyar borok népszerűsítése Közép-Európában és az Egyesült Királyságban, együttműködésben a Külgazdasági és Külügyminisztériummal, a Magyar Nemzeti Kereskedőházzal és a Wine Concept Zrt.-vel. Három borrégió, Eger, Tokaj és Villány 18 különböző tételét öleli fel a koncepció, amely szeptember óta a cseh, lengyel és szlovák Tesco áruházakban eladott, mintegy 1,5 millió palack magyar bor 12 százalékáért felelt. Az ernyőmárka egyes tételeivel 2018 áprilisában a brit piac a következő lépés.
Pedig a mondás szerint a jó bornak nem kell cégér, ráadásul az anyavállalat is brit.
Hangsúlyos a reláció, nem véletlenül vagyunk alapító tagjai a Brit–Magyar Üzleti Tanácsnak, amelyet Szalay-Bobrovniczky Kristóf brit nagykövet hozott létre. Csaknem 800 brit cég mintegy 50 ezer embert foglalkoztat Magyarországon, ezzel az ötödik legfontosabb befektető. A Brexit miatt idővel egyébként is felerősödnek a bilaterális kapcsolatok, közös célunk minél több angolszász befektető Magyarországra csábítása.
Mennyire elégedettek a hazai üzleti környezettel?
A Tesco hosszú távon gondolkodik mind a régióban, mind pedig a magyar piacon. Ehhez hozzájárul az is, hogy az utóbbi években idehaza is adva volt a kiszámítható gazdasági környezet és a megfelelő jogszabályi háttér. A társasági adó és a munkáltatói járulék csökkentése is hozzájárult a bérmegállapodáshoz, a terhek további mérséklésével keletkező többletet is visszaforgatnánk a munkavállalók megbecsülésébe. Törekszünk a legjobban alkalmazkodni a fogyasztói szokások változásával folyamatosan formálódó ágazati környezethez, nagy a felelősségünk, hiszen hetente 3,3 millióan vásárolnak nálunk.
Mekkora teret kapnak a magyar beszállítók?
Az általunk forgalmazott élelmiszerek túlnyomó többségét hazai termelőtől szerezzük be: a mintegy 1100 szállító partnerünk több mint 80 százaléka magyar. Kiemelten fontos a szerepük egyebek mellett a zöldség-gyümölcs és a tejtermékek terén. Stratégiai partnerségre törekszünk, segítjük a helyi szállítók munkáját, így előre jelezzük a mennyiségeket, közös promóciókat indítunk. A Tökéletesen tökéletlen programunk pedig elősegíti, hogy a szállítók oldalán is csökkenjen az élelmiszer-pazarlás mértéke, egyúttal nagyobb volument tudjanak értékesíteni.
A karácsonyi időszak kulcsfontosságú a kiskereskedelemben. Mekkora forgalombővülést várnak az év végétől?
Azt várjuk, hogy a decemberi forgalom érje el egy normál hónap kétszeresét. A kereslet egyre inkább kitolódik, különösen a karácsony előtti másfél hétben ugrik meg az áruházi vásárlások száma. Az ünnepi időszakra többek között hatmillió édességgel és több százféle karácsonyfadísszel készülünk, élő fenyőt 117, friss halat 69 áruház parkolójában lehet vásárolni. Egyre fontosabb a minőség a vásárlóknak, azon belül is az eredet, a nyomon követhetőség. A citrusok esetében például négy nap a szállítási határidő Spanyolországból hazánkba, ami összesen hat nap a termőföldtől az asztalig, de nagyobb szállítókapacitással akár 2,5 napra is leszorítható az átfutás. A direkt szállítások emelésével hatékonyabb logisztikát próbálunk elérni.
Az elmúlt években hogyan változtak a fogyasztói szokások?
A hűségprogram, azaz a klubkártya még erősebb ösztönző a pontgyűjtés és a kapcsolódó előnyök miatt, de az ajándékok, a kedvezmények és a kuponok szerepe is egyre hangsúlyosabb, hiszen eléggé árérzékenyek a fogyasztók. Ezt támasztja alá a külső partnerekhez kapcsolódó utalványok és a bevásárlónapok felértékelődése is. Érdekesség továbbá, hogy az elsősorban műszaki cikkeket felölelő nem élelmiszer kategória részaránya Magyarországon 18 százalék a teljes forgalomban, míg a régióban általánosan 15 százalék. Emellett pozitív a vásárlók hozzáállása a technológiai újításokhoz is, így nemcsak az önkiszolgáló kasszák népszerűsége nőtt, hanem a már 14 áruházban elérhető kézi szkennereké is, amelyekkel leolvashatják a megvásárolni kívánt termékek vonalkódjait, az eszközökön pedig nyomon követhető a költés és a megtakarítás is.
A február végén zárult üzleti évben 636 milliárd forint feletti árbevételt és 50 milliárd feletti adózott eredményt ért el a társaság. Megdőlhet a rekord?
Az 50 milliárd forint feletti adózott eredményből közel 5 milliárd az, ami az alaptevékenységünkhöz, vagyis elsősorban a bolti értékesítéshez kapcsolódik. Az eredmény másik, nagyobb része üzleteink számviteli értékelésével függ össze. Egyébként az éves forgalmi adat erősen karácsonyfüggő, de bizakodók vagyunk, hiszen jól indult a szezon. Akár két-három éves távlatban is a növekedés kulcsa lehet, hogy némi súlypontáthelyezéssel hogyan tudjuk jobban támogatni az egyre népszerűbb kisebb, kényelmi formátumú áruházakat. De az is meghatározhatja a bővülést, hogy a hipermarketjeinkben milyen ismert kereskedelmi partnereket tudunk bevonni bérlőként az adott lokációba, mint például a H&M-et, a Media Marktot vagy a Decathlont.
Az online értékesítési csatornának milyen szerepet szánnak?
Ma még egy számjegyű a részaránya a forgalomban, de dinamikusan nő. A lakosság hozzávetőleg 40 százalékát fedjük le azáltal, hogy nyolc áruházból szállítunk házhoz mintegy 120 autóval, jelenleg 79 települést érünk el. Az e-kereskedelem egyelőre a fővárosra és vonzáskörzetére összpontosul, a kosárérték pedig a 18-20 ezer forintot is meghaladja, vagyis a hagyományos vásárlások négy-ötszöröse is lehet értékben. Egyre többen szerzik be a webáruházon keresztül az ásványvizet, a sört, a mosószert vagy éppen az állateledelt, a vásárlások pedig a hétvégékre koncentrálódnak.
Ma még csak az áruházláncok egy része tesz az élelmiszer-pazarlás ellen. Mit lép a Tesco?
Több mint 130 áruházban folytatunk élelmiszermentő tevékenységet, melyben a Magyar Élelmiszerbank Egyesület a partnerünk. 2014 szeptembere és 2017 októbere között több mint 9000 tonna élelmiszer-felesleget ajánlottunk fel jótékony célra, ebből több mint 22,5 millió adag étel készülhetett el. De a társadalmi felelősségvállalás számunkra a közösségi kapcsolatokról is szól, az erre vonatkozó pályázatunkra a helyi közösségek életét jobbá, szebbé tevő civil szervezetek jelentkezhetnek. A novemberben zárt harmadik fordulóval együtt már 170 közösségépítő projekt megvalósulásához járultunk hozzá csaknem 50 millió forinttal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.