A gazdaság állapotát a járványhelyzet határozza meg, vagyis a növekedési kilátásokat nem a gazdasági szereplők viselkedése determinálja a tankönyvekben megszokott módon, hanem egy, az ő szempontjukból külső tényező, a koronavírus terjedési sebessége és az erre adott kormányzati válaszreakciók. Mindez bizonytalanságot kelt, ami kihatással van a fogyasztói és a beruházási döntésekre, és érdemben fogja vissza a kiadásokat a logikusnak tűnő, óvatos gazdasági döntések kikényszerítése révén. Mit tehet ilyen helyzetben egy kormányzat?
A gazdaság állapota erősen hasonlít a betegségben szenvedő szervezetéhez, így kézenfekvő az orvosi kezelés analógiája.
A Covid–19-nek egyelőre nincs ismert, hatékony, biztonságos ellenszere. Az orvosok persze több kezeléssel is próbálkoznak, és a tüneteket igyekeznek enyhíteni. Ez a helyzet mindaddig fennáll, amíg meg nem találják a megfelelő gyógyszert, vagy el nem készül a vakcina, amelynek beadása révén a szervezet kialakíthatja a saját védekezését.
Hogyan is néz ki a hasonlat a gazdaságra alkalmazva? A gazdasági teljesítmény visszaesett, egyes ágazatok nem tudnak teljes kapacitáson termelni, mivel nincs elegendő kereslet, vagy a bevezetett korlátozások jelentik az akadályt (mint a turizmus esetében), mindez pedig elbocsátással jár. (Más ágazatokat ugyanakkor kevéssé érint a válsághelyzet, ugyanúgy, ahogy a betegség lefolyása is különbözik egyénenként.) Ez a kieső jövedelmeken keresztül még inkább visszaveti a gazdaságot, vagyis ebből a szempontból egy klasszikus válság jelei látszódnak. Van-e a gazdaságpolitikának kipróbált gyógyszere? Sajnos nincs. Minden válság más, így a válaszoknak is eltérőknek kell lenniük, pont, mint a különböző betegségekre alkalmazott gyógyszereknek.
A gazdaságpolitikai intézkedések inkább tüneti kezeléseknek tekinthetők: támogatás nyújtása a leginkább szenvedő ágazatoknak a csődhullám elkerülésére, munkahely az állásvesztettek számára és bértámogatás az álláshelyek megőrzésére, fenntartva a vásárlóerőt. Ám a tüneti kezelések nem tudják megszüntetni a betegséget, csak esélyt adnak a szervezetnek, hogy maga küzdje le, esetünkben a gazdaságnak, hogy önerejéből másszon ki a válságból.
Ha a fenti intézkedések a tüneti kezelések, és nincs gyógyszer, akkor – folytatva az analógiát – mi a vakcina a gazdaságpolitika kezében? A válasz egyszerű: a beruházások mind a szellemi, mind a fizikai tőkébe. A vakcinához hasonlóan ezek a lépések a fertőzés idején nem hatásosak, azt megelőzően kell megtörténniük, hogy a szervezet kiépíthesse a saját védekezési mechanizmusát. Vagyis a most elkezdett beruházások nem a gazdaság kilábalását szolgálják, hanem elősegítik azt, hogy amikor jön a következő válság, kevéssé legyen súlyos a hatása. Ugyanúgy, ahogy a vakcinakezelés mellett is el lehet kapni a betegséget, ám a lefolyása sokkal enyhébb. És ahogy a vitaminok erősítik a szervezet immunrendszerét, a monetáris politika normalizálódása és a fegyelmezett fiskális politika a fellendülés időszakában erősíti a gazdaság védekezőképességét.
Az Európai Unió a koronavírus-járványra a Next Generation EU (NGEU) keretében kíván választ adni, amelyen belül a Recovery and Resilience Facility (helyreállítási és rugalmassági eszköz – RRF) a kiemelendő. Ennek 672,5 milliárd eurós forrásait a nemzeti szinten kidolgozott RRF-tervek szerint használhatják fel a tagállamok a 2021 és 2023 közötti időszakban, figyelembe véve az uniós ajánlásokat és célkitűzéseket. Az RRF forrásainak azonban nem tüneti kezelésként – ahhoz már késő –, hanem vakcinaként kell szolgálniuk a hatékony felhasználás érdekében. A forrásokat az infrastruktúra fejlesztésére, a digitalizáció, a fenntarthatóság elősegítésére, valamint az oktatásra kell fordítani, mivel ezek azok a területek, amelyek hosszú távon hozzájárulhatnak a gazdasági növekedés beindításához, ezek révén javítható a társadalmi jólét és az egész Európai Unió versenyképessége. Ha a tagországok a forrásokat a válság tüneteinek kezelésére használják fel, és nem a jövőbe fektetik be, egy újabb esélyt szalasztanak el arra, hogy Európa ismét a világgazdaság fejlődési motorja legyen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.