Magyarországon ma a nők átlagosan 21 évig, a férfiak közel 15 évig nyugdíjasok. A nők kedvezményes nyugdíja miatt a nyugdíjba vonulásuk korcentruma 62 év körül ingadozik, a férfiaknak meg kell várniuk a korhatáruk betöltését, vagyis jövőre már a 64 év 183 napot, 2022-ben és utána a 65 évet. A következő évtizedekben tovább nőhet a nyugdíjban töltött idő. Ennek elsődleges oka, hogy a várható élettartam emelkedik, így az Y generációnak és a náluk is fiatalabb Z és alfa nemzedékeknek arra kell készülniük, hogy negyedszázadnál is hosszabb ideig nyugdíjasok lesznek – hacsak nem emelkedik a 2040-es évektől 67 évre vagy a fölé a nyugdíjkorhatár, vagy más módon nem szabnak korlátot a nyugdíjban töltött élettartamnak.
A nyugdíj igénybevételének korlátozására két sikeres európai példa is van, amely figyelemre méltó. A svédek a várható további élettartamtól is függővé teszik a nyugdíj összegét (minden évben minden évjáratra újraszámolt életjáradéki osztók alkalmazásával). A britek nem engedik, hogy a húszéves kortól rendszeresen újramért további élettartam egyharmadánál hosszabb időt tölthessen valaki nyugdíjban (ennek következtében a brit rendszerben nőhet először 70 évre a nyugdíjkorhatár Európában).
A magyar nyugdíjrendszer hosszútávú fenntarthatóságát biztosító hasonló eljárások bevezetése egy-két évtizeden belül elkerülhetetlen lesz.
Ráadásul a magyar fiatal és középkorú generációkat évről évre egyre súlyosabban érintheti a kötelező szülőtartás egyelőre még elhanyagolhatónak látszó jogi kötelezettsége, amely igazi harapófogóba zárja az eltartó generációkat:
a gyerekeik mellett a rászoruló szüleik részbeni vagy teljes eltartása is rájuk hárul, miközben a saját nyugdíjtőkéjük megteremtéséről is gondoskodniuk kell.
Ez a kötelezettség különösen a külföldön dolgozó magyarokra zuhanhat rá, akár már a következő években.
Emellett egyre több olyan lesz a nyugdíjigénylők között, aki a rendszerváltozást követő aktív életszakaszában hosszan bolyongott a szürke- és a feketegazdaság labirintusaiban, majd minimálbérre vagy annál is kisebb részmunkaidős keresetre volt bejelentve, esetleg közfoglalkoztatottá, evássá, ekhóssá, katássá válva még kisebb nyugdíjjogosultságokat halmozott föl.
Az ő nyugdíjvárományuk drámaian alacsony lesz, vagyis szinte automatikusan ráterhelik magukat a gyerekeikre, akár akarják, akár nem.
Emiatt a látszólag önkéntes nyugdíjbiztosítás valójában minden felelősen gondolkodó ember számára kötelező. Persze sokan számolnak azzal, hogy nyugdíjas éveikben is dolgoznak majd, és nem fogják a gyermekeiket terhelni még akkor sem, ha kicsi lesz a nyugdíjuk. Vajon mennyiben reális ez a várakozás?
Az öregségi nyugdíjban részesülő kicsivel több, mint 2 millió ember közül a legutóbbi statisztikai jelentés (2019. október) szerint 115 ezren dolgoznak munkaviszonyban, ami jelentős növekedés a tavalyi számhoz képest. Ennek oka, hogy
2019 januárjától a nyugdíj mellett munkaviszonyban történő továbbfoglalkoztatás nagyon kedvezővé vált:
a nyugdíjas bérét csak a 15 százalékos szja terheli, miközben teljes járulékmentességet élvez (az aktív korúakhoz képest 18,5 százalék megtakarítás), s emellett a munkáltatója is mentesül a szociális hozzájárulási adó (17,5 százalék) és a szakképzési hozzájárulás (1,5 százalék) fizetése alól. Persze látható, hogy még a valós növekedés ellenére is csak 5 százalék körül ingadozik a nyugdíjuk mellett (bejelentett módon) munkaviszonyban dolgozók aránya a teljes nyugdíjas népességen belül. Ha minden egyéb (megbízási, kiegészítő vállalkozási és hasonló) jogviszonyt is figyelembe veszünk, a nyugdíj mellett dolgozó idősek összesített száma talán 220 ezer lehet, így a legoptimistább becslések szerint a nyugdíjasok 11 százaléka dolgozhat több-kevesebb rendszerességgel a nyugdíja mellett.
Miután azonban a 65 év feletti magyarok arányszáma – ami pontosan tükrözi a lakosság öregedését – nagyon gyorsan nő (ma minden hatodik, tíz év múlva minden negyedik, 2050 után közel minden harmadik magyar 65 évesnél idősebb lesz),
a munkaerő iránti égető igényt egyre nagyobb részben csak a nyugdíjasok köréből lehet majd kielégíteni.
A valóságban egyébként még ennél is drámaibb a Magyarország területén tapasztalható demográfiai öregedés, hiszen
a fiatalabb korosztályok tagjai közül több mint hatszázezren tartósan külföldön dolgoznak, és egyelőre eszük ágában sincs hazatérni,
következésképpen a munkáltatóknak (a munkavállalás céljából engedélyezett ukrán, kínai, vietnámi és más migráció, valamint a nem dolgozó nők mellett) lassan valóban nem marad más toborzási forrásuk, mint a nyugdíjasok rétege.
A kényszerhelyzet nyilván egyre inkább ösztönözheti nyugdíjasok felvételére a munkáltatókat, annak ellenére, hogy
a munkaerőpiacon minden elvi tiltás dacára erősen rontja a nyugdíjasok esélyeit az alig leplezett életkori diszkrimináció.
Emellett a legnagyobb munkáltató, az állam továbbra sem teszi lehetővé az állami alkalmazottaknak a nyugdíj mellett változatlan jogviszonyban történő munkavégzést (a nyugdíj és az illetmény nem vehető föl együtt, a nyugdíj folyósítását mindaddig szüneteltetik, amíg valaki közalkalmazotti vagy hasonló jogviszonyban dolgozik a nyugdíja mellett – ha egyáltalán megkapja ehhez az előzetes kormányzati hozzájárulást).
Az sem mellékes, hogy milyen egészségi állapotban éli meg valaki a nyugdíjas életkorát, és e tekintetben Magyarország különösen rosszul áll.
Az időskori várható egészséges élettartam tekintetében a legrosszabbak közé tartozunk az OECD tagállamai között (a nyugdíjkorhatár betöltésétől várható további élettartamunknak átlagosan csak az egyharmadát töltjük egészségben),
s ez nyilván a legkeményebb korlátja a nyugdíj melletti munkavégzésnek, bármilyen elszántan állította is valaki korábban, hogy a leendő nyugdíja mellett tervezett munka révén győzi majd le a jövő anyagi nehézségeit. Mindezek alapján az
a sokak által hangoztatott megoldás, hogy az időskori anyagi gondokat a nyugdíj melletti munkavállalással oldják meg, a legtöbb esetben önbecsapás, veszélyes illúzió.
A helyzetet tovább nehezíti, hogy a magyar nyugdíjrendszer áttekinthetetlen: senki nem látja előre az élete során, hogyan nő a nyugdíja, hogyan épülnek a jogosultságai, mennyi járulékot érdemes fizetnie. Emiatt
az állami nyugdíjrendszer nem képes a társadalombiztosítási rendszer résztvevői számára láttató erővel megjeleníti, milyen nyugdíjra számíthatnak, s ennek tükrében mekkora erőfeszítést érdemes és szükséges tenniük a leendő nyugdíjuk öngondoskodással történő kiegészítése érdekében.
Az európai nyugdíjrendszerek legnagyobb részében a biztosítottat megillető állami nyugdíjváromány alakulása naprakészen és fillérre pontosan követhető.
Az átláthatóság hiányát Magyarországon elsősorban az okozza, hogy a bruttó kereseteinkből nettó nyugdíjat számol a rendszer, emiatt bonyolult számítássorozat szükséges a nyugdíj kalkulálásához. A megoldás egyszerű:
a világ összes fejlett nyugdíjrendszerének példáját követve át kell állítani a rendszert a bruttó nyugdíjszámításra (2010-ben már majdnem megtörtént).
A bruttó keresetekből számított nyugdíj így maga is bruttó összegű lenne, vagyis adó- és járulékterhet viselne – ezzel egyúttal azt a méregfogat is kihúznánk, hogy a nyugdíjasokat el kell tartaniuk az aktív korosztályoknak.
A bruttó számolás révén egycsapásra átláthatóvá és követhetővé válna mindenki nyugdíjvárománya, akárcsak Ausztriában, Svédországban és a legtöbb európai államban.
Az állami nyugdíjváromány naprakész ismerete pedig nagyban előmozdítaná a magyarok öngondoskodási hajlamának erősödését, mindannyiunk jövőbeni érdekében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.