A kötelező tőkeemelésnek eleget nem tett cégekkel szembeni törvényességi felügyeleti eljárásokban nincs egységes bírói gyakorlat. Az ezrével indult procedúrák felszínre hoztak olyan törvényi hiányosságokat, amelyeknek mielőbbi pótlását szükségesnek tartják a cégbírák. A cégeljárás, illetve általában a gazdasági bíráskodás gyorsítása érdekében bizonyos jogorvoslati, perrendtartási változtatásokat is szorgalmaznak. Minderről Gál Judit, a Cégbírák és Gazdasági Bírák Országos Egyesületének elnöke tájékoztatta a Világgazdaságot.
Változó a tőkeemelést elmulasztó cégek elbírálása, közölte. Némely cégbíróságok -- betartván a fokozatosság elvét -- először felszólítják az érintettet, majd bírságolják, s ennek eredménytelensége esetén rendelik el a végelszámolást. Másutt rögtön megszűntnek nyilvánítják a céget, mondván, elegendő ideje lett volna a feltőkésítésre. Bár a cégbírók legutóbbi országos konferenciáján nem sikerült egységes álláspontra jutni, a legtöbb fórum feltehetőleg a fővárosi és a Pest megyei cégbíróságok "középutas" gyakorlatát fogadja el, amikor a felszólítással együtt bírsággal ösztökélik a mulasztót teljesítésre.
Gondot okoz, hogy a törvény nem rendelkezik egyértelműen a végelszámolás bejegyzésének és elvégzésének kötelezettségéről. A procedúrát elrendelő bírónak nincs lehetősége a hatékony kötelezésre. Gyakori, hogy a megszűnő cég ügyvezetője, akit végelszámolóként kijelöl, nem tesz semmit a változtatás bejegyzéséért. A bíró pedig csak egy év eredménytelen elteltével -- igaz, akkor akár egymillió forinttal is -- bírságolhatja őt. Ám addig nincs nyoma a nyilvántartásban a végelszámolásnak, így a közhitelesség elve szenved csorbát. Ilyen esetekben megoldás lehetne, ha a bíró pótolhatná a szükséges bejegyzéseket -- mondta Gál Judit.
Nem tudni, ki fizesse a végelszámolóként kirendelt felszámoló céget vagy igazságügyi szakértőt, ha a cégnek nincs pénze az eljárásra, hívta fel a figyelmet. A felszámoló cég egyébként nem is köteles a végelszámolást ellátni. De nem köteles erre az érintett cég ügyvezetője vagy tisztségviselője sem, ha a bíró őt jelöli ki. Következésképpen megannyi cég sorsa maradhat emiatt "kócosan", s vele a cégnyilvántartás is. Gál Judit szerint ezért különösen fontos lenne, ha a törvény büntetés terhe mellett felelőssé tenné a kijelölt cégvezetőt a végelszámolás elkészítéséért.
Évről évre több cégügy kerül a Legfelsőbb Bíróságra, köztük számos olyan, amelynek eldöntése aligha igényli a legmagasabb ítélkező fórum eljárását. Ilyenek például az igazolási kérelmekkel kapcsolatos fellebbezések. A Legfelsőbb Bíróság túlterheltsége miatt másfél-két év is eltelik a jogerős határozatig. A cégbírók úgy látják: a cégtörvény -- a polgári perrendtartás megfelelő passzusainak alkalmazásával -- módot adhatna bizonyos döntések megyei szintű jogorvoslatára. Így rövidebb idő alatt befejeződhetnének a jogviták, és a Legfelsőbb Bíróságon is felgyorsulna az ítélkezés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.