Az iparág olyan meghatározó szereplőinak vannak komoly kapacitásai nálunk, mint a német Bosch vagy az amerikai Powertrain. A Volkswagen konszern 300 millió euró értékben szerez be alkatrészt évente magyarországi gyártóktól.
A németeknél az is sokat nyomott a latban, hogy Nyugat-Magyarországon a győri Audi- és az esztergomi Suzuki-üzem közelében, illetve a Budapest körül tömörülő alkatrészgyártók logisztikailag rendkívül előnyös földrajzi helyen vannak, jól megközelíthetők. Kiemelt szempontként szerepelt ezzel együtt az is, hogy a magyar közlekedési infrastruktúrát fejlettebbnek tartják a szóba jöhető vetélytársakénál.
Ami hazánk ellen szól, hogy a lényegesen nagyobb lélekszámú és gazdaságilag dinamikusan fejlődő Lengyelországgal vagy Romániával szemben a magyar piac nem ígér komoly értékesítési lehetőségeket a Mercedesnek. Szintén hátránynak számít Magyarország esetében az egyébként a régió legtöbb országára jellemző szakmunkáshiány is - emeli ki a német lap.
Hátrány: szűkös értékesítési lehetőség, szakmunkáshiány
A románok maketteket, a magyarok viszont már kész autósztrádákat mutathattak a németeknek - írta csütörtöki számában a Ziarul Financiar című román naplap, amely szerint a Daimler-Benz ezért választotta Magyarországot új Mercedes modelljei gyártásának helyszínéül, mert Romániában nincs még megfelelő szállítási infrastruktúra.
A tekintélyes üzleti-pénzügyi napilap szerint a németek nem merték kockáztatni, hogy a fejletlen romániai útviszonyok miatt késlekedjenek a szállítások mind az alkatrészek, mind pedig a végtermék tekintetében. Az említett forrás szerint Románia jobb feltételeket ígért, a projekt tetszett is az üzletfélnek, de a tárgyalások azon a tényen buktak el, hogy Magyarországnak már van autósztrádája a tervezett telepítés körzetében, és rendelkezik a kelet-európai piacokkal való összeköttetéshez szükséges logisztikai rendszerrel.
A befektetésért folyó versenyben Magyarország mellett nemcsak a támogatás mértéke szólt - hiszen a többi ország is az uniós keretek között adható maximumot ajánlotta -, hanem a Kecskemét környékén rendelkezésre álló modern közlekedési infrastruktúra – emelte ki Gyurcsány Ferenc kormányfő a Daimler döntésének egyik okaként.
A Daimler döntése azt bizonyítja, hogy az itthon sokszor éles kritikával illetett magyar üzleti környezetnek a külföldi vállalatok számára még mindig nagy a vonzereje – mutatott rá Dirk Wölfer, a Világgazdaság mai számában megjelent elemzésében. A Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara kommunikációs osztályvezetője szerint a német cég lépése azt mutatja, azt bizonyítja, hogy Magyarország nemzetközileg is versenyképes befektetési feltételeket tud nyújtani a magas technológiai színvonalú termeléshez. Ráadásul a magyar vállalati adók nemzetközi összehasonlításban még mindig a legalacsonyabbak közé tartoznak – emelte ki Dirk Wölfer.
A magyar munkaerőköltségek alakulását érintő aggodalmakkal kapcsolatban Wölfer azt emelte ki, hogy Magyarország munkaereje valóban nem igazán számít már olcsónak, ugyanakkor például a visegrádi országok esetében már nem számottevők a különbségek. A román költségek ugyan jelenleg csak mintegy a felét teszik ki a magyarnak a feldolgozóiparban, egy tőkeintenzív beruházásnál azonban ez nem döntő jelentőségű. Ráadásul például Romániában is növekvő bérfejlesztésre lehet számítani, ahogy ezt a közelmúltban a balti államokban is tapasztaltuk. A sokat emlegetett munkaerőhiány sem tipikusan magyar jelenség, hasonló problémákról nemcsak Németországban, hanem majdnem az összes közép-kelet-európai országban is lehet hallani – fejtette ki Wölfer.
Hátrány: szűkös értékesítési lehetőség, szakmunkáshiány
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.