A The New York Times vasárnapi számában megjelent elemzés rámutat: ha a kőolaj ára a jelenlegi szinten marad, akkor gyökeres változások, jelentős hangsúlyeltolódások következhetnek be a termelésben az egyes ágazatokat, illetve országokat tekintve.
Az olcsó kőolaj időszaka nem fog egyhamar visszatérni, s ez felboríthatja az eddigi világrendet, amikor a globális cégek az olcsó bérek reményében éltek a külföldi terjeszkedés lehetőségével.
A szállítás megdrágulása mellett azonban lassíthatják a globalizációt egyéb folyamatok is: a globális felmelegedés, a széndioxid-kibocsátás növekedése miatti aggodalom, a fejlett ipari államokban növekvő munkanélküliség, az élelmiszerbiztonsággal kapcsolatos problémák, a világkereskedelem további liberalizálása ellen ható tényezők mind arra utalnak, hogy a politikai és környezeti megfontolások miatt a globalizáció sokkal komplexebb kérdés annál, hogy hol olcsóbb a gyártás.
Mindamellett az üzemanyag drágulása miatt még nem fognak megfordulni a globalizációs folyamatok az elemzők szerint, az azonban mindenképpen várható, hogy a vállalatok közelebb viszik majd a beszállítókhoz, illetve a fogyasztóikhoz a termelést a szállítási költségek mérséklése végett.
Felmérések szerint egy átlagos, 12 méter hosszúságú konténer hajóval történő elszállítása például Shanghajból az Egyesült Államokba jelenleg 8 ezer dollárba kerül, míg az évtized elején még csak 3 ezerbe került. Ráadásul a nagy konténerszállító hajók az utóbbi időben üzemanyag takarékosságból átlagosan 20 százalékkal kisebb sebességgel haladnak, ami megnöveli a szállítási időt, így közvetve a költségeket is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.