A jelenlegi irányok a régiek
A fejlődő országok közül továbbra is Kína a kedvenc – az Atradius felmérésében megkérdezett üzletemberek 60 százaléka Kínát jelölte meg a legfontosabb kereskedelmi partnereként a fejlett országokon kívüli szegmensben. Kínát India követi 41 százalékkal, majd Délkelet-Ázsia következik 26 százalékkal.
Átalakulóban a trend
A trendben azonban változások mutatkoznak: a megkérdezettek már csak 48 százaléka mondta azt, hogy a jövőben is elsősorban Kínára kíván fókuszálni. Ez ugyan még mindig az első helyet jelenti, hiszen a válaszadók 45 százaléka Indiát fogja a jövőben előnyben részesíteni, 25 százalékuk Kelet-Európát, 24 százalékuk pedig Délkelet-Ázsiát és Oroszországot, vagyis a fejlődő országok közül Kína marad a legfőbb célpont, de már nem olyan nagy hányadban, mint eddig.
A piac vonzóbb, mint az olcsó munkaerő
A tanulmány szerint ráadásul további változások is várhatóak Kína gazdaságában. „A multinacionális vállalatok felmérték, hogy gyorsabban érnek el sikereket kisebb piacokon, úgymint Thaiföld, Vietnám vagy Dél- és Közép-Amerika bizonyos területei” – nyilatkozta az Atradius magyarországi fióktelepének vezetője, Vanek Balázs. „A jövőben Kína inkább a növekvő fogyasztói piaca miatt lesz érdekes, és kevésbé lesz már egy olcsó munkaerővel rendelkező termelő ország.”
Recesszió a fejlődő piacokon is
A tanulmány eredményei azt mutatják, hogy a befektetők inkább érzelmeik alapján választanak ki egy országot befektetéseik célpontjául, és kevésbé egy logikus kockázatelemzés alapján. A felmérés rávilágít, hogy a helyi kockázatokat sok vállalat alábecsüli. A válaszadók szerint a legnagyobb kockázatot a makrogazdasági jellemzők, a politikai instabilitás, az átláthatatlan szabályok és a kiterjedt bürokrácia jelenti a fejlődő országokban. További rizikót hordoz a gyenge infrastruktúra, a nem megfelelő képzés és a fizetési morál. A fejlődő piacokról ma már elmondható, hogy sokkal inkább ellenállóbbak egy, a fejlett piacokról kiinduló dekonjunktúrának, és jobban elkerülik a válságokat, mint pár évvel ezelőtt, a szakértők szerint azonban nem lesznek képesek kivonni magukat egy hosszabb és mélyebb recesszióból. „A jelzáloghitel-krízis miatt a legtöbb elemző gazdasági csökkenést jósol az elkövetkezendő hónapokban” – magyarázta Vanek Balázs.
Optimizmus a kockázatok ellenére
A felsorolt kockázatok ellenére a vállalatok optimizmussal tekintenek a jövőbe. Míg az elmúlt három évben a megkérdezettek 42 százaléka számolt be 16 százalékot meghaladó éves növekedésről az értékesítés területén, addig az 55 százalékuk gondolja úgy, hogy ugyanekkora növekedést fognak elérni az elkövetkező három évben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.