A fordulat egyértelműen köthető az EU keleti bővítéséhez, pontosabban az új tagállamok viharos gazdasági növekedése által támasztott kereslethez.
A volt NDK számára váratlanul előnyt kínálnak az – évekig sorvadásra ítéltnek hitt – keleti kapcsolatok. A nyugati országrész a 90-es években végig nyögte a csatlakoztatott keleti tartományok szanálásának fedezetére szánt szolidaritási adót.
A kolosszális összegű segélyek azonban látszatra eredménytelenül folytak el, a felhasználásukkal éppen csak életben lehetett tartani a versenyképtelen szocialista ipar maradványait. Az újraegyesítés idején Helmut Kohl, akkori kancellár által ígért „virágzó keleti tájak” a sajtóban évekig gúnyos megjegyzések formájában köszöntek vissza, a háttérben lerobbant nagyüzemek és elszegényedő települések képeivel. Az akkori áldozatok most hoznak gyümölcsöt: az öt új tartomány akkor kezd prosperálni, amikor a nyugati országrészre és Európa egészére rátelepszik a gazdasági hanyatlás és a pesszimizmus.
Az iparban a hozzáadott érték a volt NDK területén 11 százalékkal növekedett 2007 során, a forgalom pedig közel 10 százalékkal, a munkanélküliségi ráta egy év alatt 14,7 százalékról 12,8 százalékra esett. A fellendülés hagyományos – kohászati és hajóépítő – üzemekre ugyanúgy kiterjed, mint a csúcstechnikai ágazatokra. A fordulatról beszámolva a Der Spiegel arról ír, hogy korszerű gyárak tetején hatalmas hirdetőtáblák jelentek meg a felirattal: „Te hiányzol nekünk”. A fordulat egyik példája Eisenhüttenstadt (szó szerint „Vaskohóváros”), amelyet az ötvenes évek elején – ott is Sztálinváros néven – hívtak életre, és a „nyugati osztályellenség” fenyegetése miatt a lengyel határra telepítettek.
A fordulat idején még mindig 53 ezres lakosságú telülésen ma 33 ezren laknak, a kohászati üzemet 1995-ben 1 márka jelképes összegért – 1,4 milliárd márkás állami segély kíséretében – egy belga cégnek adták el, ma az Arcelor-Mittal konszern keretében működik. A hajdan álló kohókban ma naponta állít elő 6500 tonna nyersacélt 3 ezer foglalkoztatott, a kombinát újraéledése nyomán a környéken további 3 ezer munkahely jött létre, mindez az EU bővítése utáni, élénk kereslet nyomán. A keleti-tenger partján lévő hajógyárakat – Wismar és Warnemünde – orosz befektetők keltették új életre. Itt a korábbi érában 3500 hajót gyártottak a Szovjetunió részére, a rendelésállomány most ismét nagyra duzzadt, főleg jeges vizekre szánt konténerszállítókat építenek.
A Lipcse közelében lévő Bitterfeld hajdani vegyipari üzemeinek és Wolfen városka filmgyárának romjain ma napelemeket gyártó csarnokokat építettek újjá, ezek kielégíthetetlen keresletet támasztanak új munkaerő iránt. Az egyik környékbeli település a 90-es évek elején 15 ezer euró bevételt könyvelt el iparűzési adóból, ma ez az összeg 27 millió euró.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.