Előrelátható volt, hogy romlanak majd a külkereskedelmi trendek, ahogy a legfontosabb piacainkon – EU15 – lassul a gazdaság. Ugyanakkor a helyzeten némileg javít, hogy a korábbi erőfeszítések hatásai más relációkban mára komoly exportdinamikát eredményeznek. Így látja a visszaeső külkereskedelmi pozíció okait a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium illetékes szakállamtitkára. Garamhegyi Ábel szerint a fentiek mellett az is oka a mérleg viszonylagos romlásának, hogy ismét beindult a hazai fogyasztás, amelynek egyre nagyobb az importigénye. Ezt a folyamatot segíti az erős forint is.
Az év első hét hónapjában az EU konjunktúrájának elbizonytalanodása ellenére is kedvezőbben alakult a külkereskedelmi termékforgalom egyenlege az előző év azonos időszakához képest – tette hozzá Garamhegyi. Az export bővülése (különösen az időszak első felében, kétharmadában) igen dinamikus maradt: az euróban számított kivitel héthavi átlagban 12,5 százalékkal nőtt. Bár a behozatal bővülése is két számjegyű (11,1 százalékos) maradt, üteme elmaradt az exportétól. Ám a kilátások szempontjából óvatosságra int a szakállamtitkár, ugyanis mint rámutat: június–júliusban az import már gyorsabban nőtt az exportnál, illetve az első fél évben a volumen tekintetében a 10,9 százalékkal gyarapodó importtal szemben csak 10,6 százalékos kiviteli növekmény állt. Ezzel együtt az első hét hónapban az egyenleg látványosan javult, a 227 millió eurós aktívum mintegy 508 millióval kedvezőbb, mint a 2007 azonos időszakában még deficitet mutató mérleg – hívta fel a figyelmet.
Ebben az esetben a kedvezőtlen hatások tompítása, illetve kitörési, ellensúlyozó pontok keresése a feladat. A szakállamtitkár részben általános eszközöket lát erre, mint például a hazai kis- és középvállalati exportőrök kereskedelemfejlesztési eszközökkel való fokozott segítése. A nyáron zárult Külgazdasági Kerekasztalon elhatározottak alapján a kormány számára készülő ajánlatcsomagban lesznek ilyen eszközök. Ezek alapján már meg is kezdődött e vállalati kör tagjainak egyenkénti felmérése: megvizsgálják az exportárualapjukat, s ha kell, annak minőségi és mennyiségi javításához hozzájáruló tanácsokkal látják el, illetve egyéb eszközökkel segítik őket. Az ígéretes, főként a kisebbek rádiuszába is beleférő szomszédos piacokon – például a délkelet-európai országokban – külön is támogatják a megjelenésüket.
Emellett a beszállítói programot is érdemes erősíteni, hiszen minél több hazai kkv-t vonnak be a multik a termelésükbe beszállítóként, annál kisebb importra lesz szükségük, s nő a magyar exporthányad is. Példaként említette, ha a Nokiánál 10 százalékkal nőne a beszállítói hányad, az 20 százalékos exportnövekedést eredményezne az adott termékből. Fontos a befektetésösztönzés is, ami az exportteljesítményben is érezteti a hatását – például a Hankook belépése is növelte a kivitelt.
Garamhegyi arra számít, hogy az év egészében az idén is javul az egyenleg, igaz, a tavalyitól elmarad a bővülés. Éves szinten azonban még így is aktívummal zárhat a külkereskedelmi mérleg, ez a 90-es évek eleje óta (igaz, jelentősen módosult módszertannal) nem látott fejlemény.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.