BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A válság előtt sem növekedtek az eladások

Nem tudott talpraállni a kiskereskedelem a pénzügyi válság begyűrűzése előtti hónapban sem, mostantól pedig újabb lejtmenet jöhet az eladásokban.

Folytatódott a csökkenés a kiskereskedelemben, úgy tűnik, hogy a két nagy sokk – a költségvetési megszorítások, majd a pénzügyi krízis – között sem tudott talpra állni. A korábbi várakozásokkal ellentétben tehát az exporteladások mérséklődését nem tudja ellensúlyozni a belső kereslet. A kiskereskedelmi forgalom volumene – a naptárhatástól megtisztított adatok alapján – 2008. szeptemberben 1,6 százalékkal, az első kilenc hónapban 2 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakától – közölte a Központi Statisztikai Hivatal. Tavaly év eleje óta mutatnak az éves indexek is csökkenést, de trendben már 2006-ban bekövetkezett a fordulat. A szezonálisan kiigazított adatok szerint a kiskereskedelmi eladások volumene 0,3 százalékkal mérséklődött az előző hónap szintjéhez képest.

Az első kilenc hónapban a kiskereskedelmi eladások 52 százaléka az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes-, 19 százaléka a bútor-, háztartásicikk-, építőanyag-, 11 százaléka a könyv-, újság- és egyéb iparcikk-kiskereskedelmi üzletekben bonyolódott. Fordulni látszik a korábbi tendencia az élelmiszer-forgalomban: a nyárra majdnem ledolgozta a termékkör a visszaesést, most viszont hónapok óta a stagnálás közelében állnak a termékkör eladásai. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletek január–szeptemberben 1,4 százalékkal, szeptemberben 0,8 százalékkal kisebb volumenű forgalmat értek el, mint az előző év azonos időszakában. Szeptemberben az eladások jelentős részét (91 százalékát) lebonyolító vegyes termékkörű üzletek (hiper- és szupermarketek, vegyesboltok) forgalma 1,1 százalékkal mérséklődött, az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzletek eladásai 2,0 százalékkal növekedtek, amit valószínűleg a jövedéki adó emelése előtti „bespájzolás” okozhatott. A szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem szeptemberi forgalmának volumene 0,1 százalékkal mérséklődött az augusztusihoz képest. A nem élelmiszer-kiskereskedelem változatlan áron számított forgalma az első kilenc hónapban 2,4 százalékkal, szeptemberben 2,1 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Szeptemberben folytatódott az összes kiskereskedelmi forgalomból jelentősebb súlyt képviselő bútor-, háztartásicikk-, építőanyag-üzletek értékesítésének visszaesése, miközben a többi üzlettípus eladásai növekedést mutattak az előző év azonos hónapjához képest. A legnagyobb mértékben a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszerüzletek eladásai haladták meg az előző évi szintet. A szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint a nem élelmiszer-kiskereskedelem változatlan áron számított forgalma szeptemberben 0,3 százalékkal elmaradt az augusztusitól.

Az Eurostat gyorsbecslése szerint a kiskereskedelmi forgalom volumene 2008. szeptemberben – a naptárhatástól megtisztított adatok alapján – az Európai Unió 27 tagállamában és az eurózóna országaiban egyaránt elmaradt az előző év azonos havitól. A csökkenés mértéke az Európai Unió 27 tagállamában átlagosan 0,4 százalékos, az eurózóna országaiban 1,6 százalékos volt. A tagállamok közül továbbra is kimagaslóan növekedett (15,0 százalék) a kiskereskedelmi forgalom Romániában; a legnagyobb mértékben (13,4 százalék) Lettországban csökkentek a kiskereskedelmi eladások. A kiskereskedelembe nem számító gépjármű- és járműalkatrész-kiskereskedelmi üzletek értékesítése itthon az európai trendnek megfelelően visszaesett, de nem annyival, mint arra számítani lehetett. Az első kilenc hónapban 4,3 százalékkal, szeptemberben 3,4 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest az autóeladásokat is tartalmazó mutató, pedig bőven kétszámjegyű csökkenésről hallani az autóeladásokban. Az üzemanyagkiskereskedelem változatlan áras forgalma az első kilenc hónapban lényegében nem változott, szeptemberben 0,8 százalékkal mérséklődött az előző év azonos időszakihoz viszonyítva.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.