A recesszió felé száguldanak Európa legnagyobb gazdaságai, és ez meglehetősen rosszul érinti a Magyarországról exportáló vállalatokat. A legrosszabb helyzetben az autókivitel van, úgy tűnik, hogy ez a szektor sínyli meg leginkább a globális válságot. Augusztusban az export volumene 7, az importé 8 százalékkal volt kevesebb, mint egy évvel korábban, ami az utóbbi évtizedben példátlan mértékű havi visszaesés. Az év elején még egészséges konjunktúra mutatkozott Európában, így az első nyolc hónapban a kivitel és a behozatal volumene egyaránt 8 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakának szintjét.
A külkereskedelmi mérleg az előzetesen jelzett, 4 milliárd helyett 11 milliárd forint (25 millió euró) aktívumot mutatott, ami 121 milliárd forint (482 millió euró) javulást jelent a 2007. január–augusztusi 111 milliárd forint (457 millió euró) passzívumhoz képest. Ezzel a külkereskedelmi mérleg év elejétől felhalmozott többlete két hónap alatt elolvadt, főként a júliusi, óriási hiány miatt.
2008 első nyolc hónapjában a forgalom forintban mért árszínvonala az előző év azonos időszakához képest exportban nem változott, importban 1 százalékkal emelkedett, így a cserearány 1 százalékkal romlott. Az időszak folyamán a forint a főbb devizákhoz képest összességében közel 3 százalékkal felértékelődött, ezen belül valutánk az euróval szemben 1, a dollárhoz viszonyítva 13 százalékot erősödött. A forinterősödés sem segített az export növekedésének, azonban, az árfolyamváltozás mértéke messze elmarad attól, amit a keresletcsökkenés mutat.
Átlag feletti csökkenést mutatott mind az export mind a behozatal terén a gépek és szállítóeszközök árucsoport. A fogyasztók első reakciója a válság begyűrűzésére ugyanis éppen az autóvásárlás visszafogása volt. Az energiabehozatal még ennél is jobban csökkent, ami azonban arra vezethető vissza, hogy a megelőző hónapokban nagyobb növekedés volt mind a gáz, mind az olaj terén.
A korábbi trendekkel ellentétben ezúttal jelentősen teret nyert az EU a külkereskedelmi partnerszerkezetben. Az Unión kívüli országokkal bonyolított kereskedelem közel 20 százalékot esett éves alapon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.