A Parking Kft. és a Főmterv Zrt. által közösen kidolgozott tervezetről kedd délután egyeztetett a főpolgármester a kerületek polgármestereivel, alpolgármestereivel és az érdekelt társadalmi szervezetek vezetőivel.
A koncepció lényege, hogy Budapesten a légszennyezést jelentősen csökkentsük – mondta kedden sajtótájékoztatón Demszky Gábor. Mégpedig úgy, hogy a legerőteljesebben légszennyező tízszázaléknyi gépjárművet, a nehézgépjárműveket kitiltjuk Budapestről – fogalmazott a városvezető.
A stratégia alapján egész Budapest teherforgalmi korlátozás alá esne, január elsejétől az átmenő közlekedésnek az M0-s körgyűrűt kellene használnia. Ez alól kivételt jelent t az M3-as autópálya bevezető szakasza – Hungária körút – Róbert Károly körút – Árpád híd – Vörösvári út – Bécsi út, valamint a Batthyány utca – Rákóczi utca – Szentendrei út – Vörösvári út – Bécsi út útvonalak. Ezeket korlátozás nélkül használhatják a teherautók az M0-s körgyűrű 10-es és 11-es közötti részének elkészültéig.
Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata kedden közleményben tiltakozott a Szentendrei utat érintő szakasz teljes felszabadítása ellen. Az önkormányzat képviselőtestülete kétszer is, augusztus 27-én, illetve október 29-én is úgy határozott, hogy a teherforgalmi stratégia ezen eleme számukra elfogadhatatlan.
Demszky Gábor kijelentette, természetesen figyelemmel volt a városvezetés Óbuda-Békásmegyer kérésére, ezért nyitottak meg két egyszerre két útvonalat is a kamionforgalom előtt, hogy így egyenletesebben oszoljon el a forgalom. Gyarmati Zoltán, a Parking kft. ügyvezető igazgatója hozzátette, hatástanulmányokat készítettek a Szentendrei utat érintő hatásokról. A legrosszabb esetben, a lehetséges legnagyobb forgalom mellett sem lesz nagyobb a Szentendrei út terhelése, mint most jó néhány útvonalé Budapesten – fogalmazott a stratégiát kidolgozó cég vezetője.
Mindezek mellett kijelöltek útvonalakat a célforgalom számára a nagyobb ipari és logisztikai területek elérésére is, melyeket behajtási hozzájárulás nélkül is lehet használni. Ezen utak száma azonban folyamatosan csökkeni fog, majd 2018-ra az összes megszűnik – egészítette ki az elmondottakat Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes.
A behajtás után a parkolást is felülvizsgálják
A következő hónapokban a civil szakmai szervezetekkel és a kerületekkel egyeztetés kezdődik a felszíni parkolási rendszer felülvizsgálatáról – hangzott el a keddi sajtótájékoztatón. A városvezetés 2009 tavaszának végére szeretne a közgyűlés asztalára tenni egy társadalmi közmegegyezés alapján kialakult egységes álláspontot – mondta Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes. Hozzátette: az új parkolási koncepcióban vissza akarják szorítani a mozgáskorlátozott kártyák jogosulatlan használatát. Ma a fővárosi parkolóhelyek közel 20 százalékát ilyen kártyával veszik igénybe. A parkolási tarifák a BKV áraihoz fognak igazodni, egy gyűrűs zónarendszer keretein belül. A bevételt a Főváros a közös közlekedés-fejlesztési alapjába különíti el. A városvezetés azt kéri a kerületektől, hogy a rájuk eső rész 80 százalékét fizessék szintén ebbe az alapba, melyből például a BKV járműparkját fejlesztenék.
A város területét a stratégia részeként koncentrikus körökre osztották, így a nagyobb súlyú teherautók bizonyos városrészekbe egyáltalán nem hajthatnak be. A belső területekre a nap folyamán csak a 3,5 tonna, valamint a 7,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeggel bíró teherautók mehetnek be. Ugyanakkor praktikussági okokból életbe léptetnek majd nyitott időszakokat is. Így a budapestiek sem szenvednek majd hátrányt például költözéskor, tüzelő- vagy építőanyag vásárlásakor.
A rendelet elfogadása esetén változás várható a behajtási hozzájárulások kiadásában is. A jelenlegi személyes és papíralapú ügyintézést az elképzelések szerint felváltja az on-line rendszerben történő igénylés, átvétel és fizetés.
A fuvarozó érdekvédelmi szervezetek kérésére a rendeletet 2010 januárjában az érintett felek közösen áttekintik és szükség esetén változtatnak rajta.
Eszerint tilos lesz nyilvántartásba venni, értékesíteni vagy üzembe helyezni az olyan, 2,6 tonnánál nehezebb tehergépjárműveket, amelyek nem felelnek meg az úgynevezett Euro6-os szennyezőanyag-kibocsátási határértékeknek.
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.