BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jövőre kevesebb utat adnak át, de több fejlesztés indul

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a romló gazdasági környezetre és az építési vállalkozások nehéz helyzetére figyelemmel az állami és európai uniós források felhasználásával megvalósuló infrastrukturális beruházások biztosítéki rendszerének könnyítéséért lobbizik.

Ennek keretében a teljesítési bankgarancia mértéke az építési összeg 20 százalékáról 10-re csökkenhet – mondta Szilágyi András beruházási vezérigazgató-helyettes a cég tegnapi évértékelő sajtótájékoztatóján. Könnyítésnek szánják azt is, hogy a kivitelezést követő hároméves garanciális időszakban a korábbi 20 helyett 10 százalékos jótállási, az ezt követő két évben pedig 10 helyett 5 százalékos szavatossági bankgaranciát kelljen nyújtania a tenderen nyertes vállalkozónak a szerződéses árra.

Szilágyi András kitért arra, hogy az EU-s finanszírozású építési-kivitelezési munkáknál már a válság előtt is számos cégnek gondot okozott az utófinanszírozás rendszere, hiszen emiatt a kivitelezők előfinanszírozásra kényszerültek. A válság ezt a problémát elmélyítette, ami különösen a hazai kis- és közepes vállalkozásokat érinti hátrányosan. Éppen ezért a cég azt szeretné elérni, hogy a Közlekedés operatív program keretében megvalósuló beruházásoknál a most adható 10 százalékos előleg megemelkedjen. A NIF Zrt. a kivitelezői biztosítékok könnyítése érdekében banki nagyfinanszírozókkal is előrehaladott tárgyalásokat folytat.

Az idei évről szólva a vezérigazgató-helyettes elmondta, hogy a NIF közel 80 kilométer gyorsforgalmi utat, 41 kilométer közutat és 46 kilométer vasúti beruházást adott át, ezek összértéke meghaladta a 363 milliárd forintot, ami az összes magyarországi beruházás 8-8,5 százaléka. Jövőre összesen mintegy 800 milliárd forint értékű infrastruktúra-beruházást indítanak. Az ideinél kevesebb autópályát adnak át 2009-ben, viszont lényegesen több beruházás elindítását kezdik meg. Közöttük említette a M43-as Makó–országhatár szakaszát és az M0-s déli szektorának bővítését. A legnagyobb projekt az M3-as Nyíregyháza–Vásárosnamény közötti szakasza, ennek azonban csak az előkészítését végzik, mivel PPP konstrukcióban épül.

A jövőre induló közúti beruházások jelentős része európai uniós támogatásból valósul meg, jellemzően ilyenek a főutak 11,5 tonnás tengelyterhelésre történő megerősítését célzó projektek. Megkezdődik 21 elkerülő út építése is, közöttük a gyöngyösi második ütem vagy Villány régóta szorgalmazott elkerülője. Országszerte több híd és közlekedési csomópont átépítését is megrendeli a társaság.

Az idén összesen 65 milliárd forintból 46 kilométeren valósított meg vasúti fejlesztést a társaság, jövőre 74 kilométer megújult szakaszt adnak át, és elindítják 187 kilométer vasúti pálya átépítését, villamosítását, biztonságo

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.