A csütörtök estére időzített adást az elnök pártjához közel álló Le Figaro azzal harangozta be, hogy „választ kell adni a franciák félelmeire”. A mindig roppant kommunikatív Sarkozy most 10 hónapot várt azzal, hogy több résztvevős – élő adásban közvetített – műsor keretében foglalkozzon a honfitársait nyomasztó kérdésekkel, azt est egyetlen témájává a válságot tették meg. Az interjú vállalásához a döntő lökést a múlt heti, országos sztrájk és tüntetés-sorozat adta meg, ami a szervezők szerint két évtizede a legnagyobb volt.
A megmozdulás jelentőségét az sem csökkentette, hogy abban mintegy 80 százalékban közszolgálati dolgozók vettek részt, az elégedetlenség ugyanis a versenyszférát is hatalmába kerítette. A francia államfőre óriási nyomás nehezedik, hogy a decemberben meghirdetett – és néhány napja részletezett – 26 milliárd eurós gazdaságösztönző csomagját terjessze ki a fogyasztás élénkítésére. Sarkozy 2007-ben a vásárlőerő növelésének ígéretével kampányolt, amit a terjedő pénzügyi válság azóta alaposan felülírt.
Az elnökön és a kormányán most azt kérik számon, hogy a bankok miért részesülnek nagy összegű mentőakciókban, miközben a lakosság vásárlóereje fokozatosan erodálódik. Maga Sarkozy továbbra is elzárkózik a lakossági kereslet átfogó élénkítésétől, és azt hangoztatja, hogy a beruházások támogatása kínálja a leghatásosabb eszközöket a válság leküzdésére. Az érvelése szerint nem szabad megismételni azt a hibát, amit 1975-ben egy jobboldali-centrista, 1981-ben pedig egy szocialista kormányzati formáció elkövetett: a fogyasztói keresletnek az akkori – tankönyvek szerinti – erőteljes élénkítése óriási import-növekedést és inflációt váltott ki, miközben az államháztartás is megrendült.
A Financial Times szerint az elnöknek azt ajánlották a tanácsadói, hogy ez alkalommal alázatot és a nemzeti egység iránti elkötelezettséget demonstrálva üljön le az újságírókkal szemben. A Le Figaro előzetesen a problémák valós súlyának megfelelő helyzetértékelést javasolt, kerülve ugyanakkor a „katasztrofizmus” látszatát. A tétet növelte, hogy a szakszervetek fölöttébb ingerlékenyek lettek az utóbbi időben, és már előre közölték, jövő héten a vezetőik összeülnek az interjúban elhangzottak megvitatására, és akkor döntenek újabb tiltakozó kampányok indításáról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.