BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kedvező adatok a cseh utaztatásban - nálunk borúsabb a helyzet

15 milliárd korona értékben 2,3 millió utat értékesítettek tavaly a cseh utazási irodák, ez értékben 5 százalékkal haladja meg a 2007-ben regisztrált értéket. A cseh utazásszervezők és utazásközvetítők szövetsége (AČCKA) idén csökkenéssel számol, a szakmai szervezet szerint nagyobb verseny és alacsony árak várhatók.

A tavalyi növeekdés elsösorban annak köszönhető, hogy a csehek jóval magasabb értékben vásároltak utazásokat – állítja Tomio Okamura, az AČCKA szóvivője. Egy átlag cseh állampolgár tavaly 14200-14900 koronát, mintegy 508 dollárt költött utazásra, a dinamikus növekedés a szakértők szerint a középosztály erősödését jelzi. A nyári utazásokat ösztönözte a cseh korona euróval szembeni erős árfolyama.

A külföldi üdülések száma évről évre bővül: 2006-ban 3,9 millióan, 2007-ben 4,5 millióan, 2008-ban pedig több mint 5 millió cseh látogatott a határon kívülre szabadidő eltöltése céljából. A belföldön eltöltött üdülések száma valamelyest csökkent. A turisztikai szakemberek szerint ez annak tudható be, hogy Csehországnak szinte egyátalán nincs vízpartja, pedig a csehek szabadidejüket szívesen töltik el vízhez közeli üdülőhelyeken.

Míg Csehországban az utazásra fordított kiadások a középosztály erősödésére utalnak, Magyarországon a „középktegóriás” utak piaca folyamatosan olvad. Az idei tendenciák azt mutatják, hogy a prémium kategóriás utazásokra és az olcsóbb túrákra viztosan lesz igény idén is. A „középút apadása” pedig már most látszik: a 120-200 ezer forintos thaiföldi utak iránti kereslet ötödére esett vissza és Tunéziába, amely eddig a legjobb ár-érték arányban kapható középkategóriás desztinációnak bizonyult, észrevehetően csökken a foglalások száma. Egy, a VGO-nak nyilatkozó nemzetközi utazási iroda ügyvezető igazgatója szerint ebben a szakmában jól le lehet mérni a társadalom helyzetét: a foglalt utakból ítélve a hazai középréteg az „egészségesnek” mondható 70-80 százalékról 20-30 százalékra olvadt az elmúlt években, míg a felső tízezerből, felső százezer lett. A fennmaradó réteg pedig egyre szegényebb.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.