BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Akár 7 százalékkal is eshet a német GDP

A Commerzbank ismét leszállította a 2009-re eddig érvényben tartott – 3-4 százalékos negatív növekedést jelző – prognózisát, és immár 6-7 százalékos visszaesést is elképzelhetőnek tart.

A politikusok – a kormányon és az ellenzékben egyaránt – óvnak a negatív előrejelzések versenyétől, mert a hanyatlásról szóló, verbális rivalizálás önmagában is erősíti a válságot, és valódi, lefelé mutató spirál kialakulásához vezethet.

A Commerzbank azzal indokolta a várakozásai leszállítását, hogy minden, korábban feltételezettnél nagyobb mértékben esett a vállalatokhoz beérkező új rendelések értéke és az ipari termelés mutatója. Az adott mutatók szerinti – decemberről-januárra – 8 százalék körüli hanyatlás olyan mértékű, amire a háború óta nem volt példa Németországban. A tavalyi utolsó negyedévben – az előző három hónap adatához viszonyítva – 2,1 százalékos GDP csökkenés jelentkezett, ami 1987 óta a legrosszabb adat volt.

Az idei első három hónap megfelelő adata azonban ennél is rosszabb lehet, a Commerzbank előrejelzése szerint a január-márciusi időszakra – negyedévről-negyedévre számított – visszaesés elérheti a 3,5 százalékot. A bank az euróövezetre eddig fenntartott 2,5-3 százalékos negatív növekedési prognózisát még lejjebb szállította, és most már 4,5 százalékos visszaesést jósol a térségnek 2009-re. Az euróövezetben és Egyesült Államokban egyaránt folytatódik az ingatlanárak esése, ami nyomasztóan hat a fogyasztási hajlandóságra, mindez pedig visszaveti a német exportlehetőségeket. A kivitelben jelentkező zavarok miatt a német gazdaságban 2010-re is aligha várható javulás, ha némi élénkülés lenne is, vérszegény fellendülésnél többre aligha lehet számítani – mondta a bank vezető közgazdásza. Az előrejelzés szerint a folyó év végére a munkanélküliek száma 4 millió fölé mehet, ami 2010 decemberére elérheti a 4,75 milliót.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.