Az M1–es és M3-as autópályákon a fővárosból kifelé vezető irányban is kihelyezik a korlátozó táblákat, illetve az M7-es autópálya Budapestről kivezető szakaszán két új helyen, az M1-M7-es csomóponttól Pusztazámor-Sóskútig és a Székesfehérvár elkerülő szakaszon sem előzhetnek a jövőben a teherjárművek. A tehergépkocsikra vonatkozó előzési tilalom kiterjesztésével a minisztérium célja, hogy még gyorsabbá és biztonságosabbá váljon a főváros megközelítése és immáron a főváros irányából haladó forgalom is a személygépkocsival közlekedők számára. A táblázást az Állami Autópálya Kezelő Zrt. munkatársai megkezdték és április elejéig folyamatosan végzik.
Az egy évvel ezelőtt kísérleti jelleggel bevezetett korlátozás 2008 márciusa óta van érvényben az M1-es autópályán Tatabánya – Óváros csomópont és M0-s csomópont között három szakaszon, összesen 33,6 kilométer hosszban, valamint az M3-ason Gödöllő csomópont és Bp., Szentmihályi úti csomópont között egy szakaszon, 16,4 km hosszban, a főváros felé vezető irányban. Most ez kiegészül újabb 50 kilométerrel az M1-es és az M3-as jobb pályáján, illetve további 16,5 kilométerrel az M7-esen. Ez azt jelenti, hogy összesen 116,5 kilométeren lesz tilos az előzés a nehéz tehergépjárművek számára a magyar sztrádákon a jövőben.
A korlátozás tavalyi kísérleti jellegű bevezetését kedvező tapasztalatok kísérték: a forgalom egyenletesebbé vált, a haladási sebesség három százalékkal nőtt a haladó sávban, valamint jelentősen – mintegy felére, 4-6 százalékra – csökkent az előzési tilalom alá vont szakaszokon a belső forgalmi sávban haladó tehergépjárművek száma.
Az M1-es és M3-as Budapest közeli szakaszain a teljes autópálya-hálózat napi 31 ezres átlagos forgalomnagyságának mintegy kétszerese, 50-70 ezer jármű halad át naponta, az M7-es érintett szakaszain pedig 45-50 ezer jármű az átlagos napi forgalom. A közlekedés biztonságának növelése érdekében az előzési korlátozás bevezetése mellett az elmúlt időszakban több kormányzati intézkedés is történt, ezek együttes hatásának köszönhetően csökkent a közlekedési balesetek száma.
Az M1-es Hegyeshalomtól Budapestig vezető szakaszán például több mint 20 százalékkal, ezen belül a Tatabánya-Óváros csomópont és M0-s közötti szakaszon több mint 30 százalékkal történt kevesebb baleset az eltelt egy év folyamán, míg a követési távolság be nem tartása miatti balesetek száma ezt meghaladóan, mintegy 40 százalékkal csökkent ezen a szakaszon.
A tárca vizsgálja a korlátozás további kiterjesztésének lehetőségét, és dolgozik az intézkedés célzottabb, csak a kiemelkedően terhelt napszakokra (így pl. a reggeli órákra) vonatkozó bevezetése lehetőségének megteremtésén. Hosszú távon pedig még hatékonyabb megoldást jelenthet a dinamikus forgalomszabályozást biztosító, változtatható jelzésképű táblák teljes magyar autópálya-hálózaton történő kiépítése.
A korlátozásban a jelenlegi intézkedés után érintett autópálya-szakaszok a következők:
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.