Az innovációs kiadások lefaragása, illetve az elhamarkodott létszámleépítés egyaránt rossz válasznak számít egy cég hosszú távú túlélése szempontjából válságos időkben – mutatott rá előadásában Yusaf H. Akbar docens, a Közép-európai Egyetem (CEU) MBA-programjának igazgatója. A Kelet- és Közép-Európában ténykedő menedzserek reakcióit és lehetőségeit elemezve Akbar azt is kiemelte, hogy térségünkben – így Magyarországon is – a rendszerváltás óta működő menedzserek többnyire a növekedéshez szoktak, míg a szabadpiac jellegéhez szintén hozzá tartozó visszaesésekkel eddig kevés dolguk akadt. A CEU tanára szerint a költségszempontok egyoldalú előtérbe helyezése a minőséggel és az innovációval szemben rövid távú megoldás, ráadásul a rátermett munkaerő hiánya a kereslet újbóli növekedése esetén hátrányt és extra kiadásokat jelent. Ezért érdemes válság idején inkább az új megoldások és termékek kialakítására koncentrálni, keresni a piaci koncentrációs lehetőségeket, illetve a portfólió megtisztításával az alaptevékenységi köröket helyezni előtérbe.
Régiónk egyik legsúlyosabb problémája, hogy az újításokhoz vagy felvásárlásokhoz szükséges források biztosításáról szóló döntést nem az illető államban, hanem külföldön hozzák. A korábban állami kézben lévő cégeket a rendszerváltozáskor felvásárló multinacionális vállalatok ugyanis most központi részlegük javára vonják el a forrásokat régiós leányvállalataiktól – hangsúlyozta lapunknak Akbar.
A nemzeti szinten megoldhatatlannak tűnő problémát ezért a szakember szerint csak összeurópai szinten lehetne kezelni. Az egyik ilyen lépés lehetne az euróövezet gyorsított bővítése, ez az Európai Központi Bank szempontjából is ésszerű lenne, hiszen a monetáris unióba való bevonás után Frankfurtnak több eszköz állna rendelkezésére a régiós országok pénzügyi labilitásának kezelésére. Egy ilyen lépés a piaci bizalom, ezen keresztül pedig a rendelkezésre álló pénzügyi források biztosítása szempontjából lenne kulcsfontosságú a CEU docense szerint. JK
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.