Az állam ma nem tudja megmondani, hogy a központi szerveinél készült ügyiratok (eljárások) „darabja” hány forintjába kerül az adófizetőknek, egyebekben viszont meglehetősen érdekes adatokat is rögzít az erre vonatkozó elemzéseiben – derül ki a Miniszterelnöki Hivatal kimutatásából - írja a Népszabadság.
Mennyibe kerül például egy öngyilkosjelölt lehozása valamelyik fővárosi hídról? Miért kerül súlyos milliókba –miként egy-egy eset kapcsán elhangzik.
Vagyis az állami költségelszámolás miből indul ki.
A néhány órás intézkedés néhány tíz-, esetleg százezer forintos anyag- és bérköltségét például mekkora központi adminisztrációs és egyéb tényezők terhelik. Kiderült, hogy – bizonyos „elrettentési” szempontok mellett – inkább ezek vannak túlsúlyban.
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél a lap megtudta, úgynevezett indikátorokkal, vagyis részben közvetlenül regisztrált, részben kalkulált jelzőszámokkal igyekeznek mérni az igazgatás legfontosabb hatékonysági jellemzőit.
A nem létező monitoring ezzel szemben akár eseti szintig is lebontható költségés hatékonyságelemzést adhatna – vagyis, hogy egy eljárás mennyibe is kerül.
A központi adminisztráció átfogó reformját 2006-ban határozta el a Gyurcsány-kabinet, célkitűzéseinek határideje 2015, az eddigi eredményeket nemrégiben összegezték. Az Új Magyarország fejlesztési terv keretében megindított átalakításnak két alapcélja van: a létszámok csökkentése és ezzel lényegében párhuzamosan egy olcsóbb és az ügyfeleket jobban kiszolgáló rendszer kiépítése. Emlékezetes, hogy ez utóbbi keretében a térségi elv jegyében átszervezték a közigazgatási hivatalokat, a Magyar Államkincstárat, az APEH-et (átvéve az illetékhivatalok feladatait is), a népegészségügyi és tisztiorvosi szolgálatot, az Országos Mentőszolgálatot, a munkaügyi központokat és a nyugdíj-biztosítási igazgatóságokat.
Ezen túl 67 szervezet integrálásával létrejött a 20 Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal, 24 szervezet jogutódjaként pedig a Nemzeti Közlekedési Hatóság. A honvédségnél a 20 megyei és fővárosi hadkiegészítő parancsnokságból két regionális parancsnokságot, és Összhaderőnemi Parancsnokságot alakítottak ki. Ami a létszámot illeti, a terv már túl is teljesült, a leépítések után az előírtnál jobban csökkent mind a minisztériumok, mind az egyéb igazgatási jellegű központi szervek eseté ben. Előbbiekben az eredetileg előírt 6203 helyett 5769-en, az utóbbiakban 63 469 helyett 61 731-en dolgoznak. A leépítés a teljes közszférában mintegy 66 ezer fős létszámcsökkentést eredményezett 2006 és 2008 között. (788 ezer főről 722 ezer főre csökkent a közszférában foglalkoztatottak száma.)
De hogy mindennek összességében mi is az eredménye az ügyfelek, illetve ügyeik intézésére „általános megbízást” adó adófizető polgárok számára –természetesen a könnyen öszszevethető költségvetési kiadásokon túl –, azt a már említett mutatók szerint vizsgálják az arra illetékesek, s ebből a jelenre vonatkozóan elgondolkodtató következtetések vonhatók le. A mai viszonyok között például nehezen érthető, hogy az állam miért csak 2015-re írja elő magának, hogy a hivatalok legalább harmadában az egyes díjakat bankkártyával is fizethesse a polgár a jelenlegi „sárga csekkes” módszer helyett, hiszen lassan már a sarki újságosnál is természetes az ilyesmi. Az is meglehetősen elgondolkodtató, hogy jelenleg a kormány törvény-előkészítő döntéseinekmindössze 6-9 százalékához készül hatástanulmány –igaz, a terv 2015-re már 70 százalékot jelez előre.
A modern vállalatirányítási rendszerek korában az is nehezen értelmezhető, hogy eddig a kialakított minisztériumi munkakörök esetében nem készült úgynevezett munkakörelemzés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.