BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A harmadik helyre csúszik Japán

A héten megerősítést nyerhet, hogy már nem Japáné a második számú gazdaság a világon, hanem Kínáé, azonban ez a fejlemény nem csupa bánat a japánok számára.

A japán kormány rövidesen kiadja első becslését a hazai össztermék (GDP) tavalyi utolsó negyedévi alakulásáról. Az elemzők ennek alapján legkevesebb 6 százalékos visszaesést várnak az egész tavalyi naptári évről. A japán GDP nominális értéke 2008-ban 4,910 billió dollár volt. A kínai statisztikai hivatal már korábban közölte a maga számítását, aszerint a kínai GPD tavaly 8,7 százalékkal nőtt, nominálisan 4,911 billió dollárra.

Elemzésünket a témában itt olvashatja!

"Öregedő lakosságával Japán nem számíthat a hazai kereslet föllendülésére. Gazdaságának lecsúszása ellen csakis az exportot vetheti be, és a kínai piac nélkül sokkal rosszabbak lennének a kilátásai" - mondta a Crédit Suisse tokiói elemzője, Sirakava Hiromicsi az AFP hírügynökségnek vasárnap.

A japán cégek versenyképességét kínai beruházásaik is támogatják, mert Kínában sokkal alacsonyabbak a bérek. A kínai városi munkások átlagkeresete évente 2200 eurónak felel meg, miközben a japánok évi 35 ezer euró körül keresnek. Hivatalos statisztikák szerint az egy főre jutó GDP vásárlóerő-paritáson Kínában 6.549 dollár volt tavaly, Japánban pedig 34.115 dollár 2008-ban.

Mind érezhetőbb segítség Kína részéről az is, hogy egyre több kínai költi el a fizetésének legalább egy részét Japánban. Japán látogatottsága tavaly majdnem 19 százalékkal csökkent, összesen 6,79 millió külföldi vendége volt, de eközben a kínai turisták száma első ízben meghaladta az egymilliót. A japán hatóságok tavaly július óta egyéni vízumot is adnak kínaiaknak, addig kínai turisták csak társasutazás keretében érkezhettek Japánba.

Kína 2007-ben lett a világ harmadik számú gazdasága, megelőzve Németországot, és tavaly elhódította Németországtól a világ legnagyobb exportőrének rangját is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.