Bár a válság minden hatodik céget nem érintette alapjaiban, de a cégek négytizede gyökeres átalakulási folyamaton megy keresztül, amely az utóbbi másfél évben kezdődött és sok helyen még hátra van a neheze.
Mivel a legtöbb cég nem élte meg a rendszerváltást, hanem azt követően jött létre, nincs a mostani átfogó változáshoz hasonló tapasztalata – derült ki az Ipsos szerkesztőségünkbe is eljuttatott friss vállalati kutatásából.
A cégek elsősorban a törvényhozástól várnak külső segítséget, mégpedig a gazdasági környezet megváltoztatásában, a hitelhez jutás feltételeinek javításában, saját magukat pedig felkészültnek érzik a változásokra.
A hazai cégek vezetői rendszerint erősebbnek érzik az iparágukban zajló, mint a saját vállalatuknál végbemenő változásokat. Ezzel függ össze, hogy elsősorban külső kényszerként értelmezik a megújulás igényét, a főbb okokat abban jelölték meg, hogy erősödik a verseny, változnak a megrendelői igények és szűkül a piac.
A válság elmúlt két éve a cégek közel fele számára egyértelművé tette, hogy gyökeres megújulásra, paradigmatikus szemléletváltásra van szükség az üzleti sikerhez. Ennek ellenére a legtöbben mégis továbbra is a hatékonyságnövelésben bíznak leginkább. Amint azonban elfogynak a lehetőségek a hatékonyság javítására, sokan gyökeresebb változásokra kényszerülnek majd, új üzleti modellek bevezetésére lehet számítani több iparágban is.
A legtöbb cégnél a kommunikációval összefüggő területek, valamint a marketing és az értékesítés változott meg leginkább az elmúlt egy évtizedben. Az üzleti modellváltás azonban még sok helyen a cégek előtt áll. A növekedés érdekében a legtöbb cégnél a képzésre, fejlesztésekre, beruházásokra kellene még jobban odafigyelni, amelyek hagyományosan elhanyagoltabb területnek számítanak idehaza.
A cégek mindezek ellenére alapvetően felkészültnek érzik magukat a megújulásra. Az anyagi erőforrások terén érzik a leginkább, hogy szűkösek a lehetőségeik és a gazdasági környezet sem kedvező. Ezen a téren sokat várnak a törvényhozástól, illetve a szabályozói környezet megváltozásától.
A változással kapcsolatban az a benyomása a cégek első- és másodszintű döntéshozóinak, hogy erősödik és gyorsul. Egyre rövidebb ideig tartanak ki az új üzleti modellek, az átlag 3-5 év, de a jövőben várhatóan csökkenni fog ez az időtartam, ahogy a változás még inkább a mindennapjaink részévé válik. A következő években számos iparág és cég újul meg gyökeresen, ahogy kifogynak a „biztonsági”, hatékonyság növelését célzó megoldásokból és a versenyben maradáshoz az üzleti modelljük átfogó megújítására lesz szükségük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.