BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kritika a Bajnai kormánynak - Oszkó válasza

A kormány nem a világgazdasági pénzpiaci válságot kezelte 2009-ben, hanem a korábban létrejött makroegyensúlyi problémákat próbálta megoldani – mondta Szalai Ákos, a Közjó és Kapitalizmus Intézet Jelentés a magyarországi kapitalizmus állapotáról 2009 című kötetének szerkesztője.

A kormányzat makrogazdasági egyensúlyteremtése mellett elsikkadtak a versenyképesség növelésére és a vállalatok adminisztrációs terheinek a csökkentésére irányuló törekvések.

A Doing Business és a Világgazdasági Fórum Versenyképességi jelentéseiből is kitűnik, az utóbbi években Magyarország majdnem minden kategóriában hátrébb csúszott a ranglistán.

Olyan eszközöket választott (a politika), amely hosszabb távon ezeknek a csoportoknak is többet árt, mint használ – állítja a jelentés. Szalai Ákos kutatásvezető szerint szerencsétlen lépés volt például a csődtörvény módosítása, vagy épp a bankellenes fellépés. Hasonló a helyzet az ingatlandó bevezetésének kísérletével is, amely végiggondolatlansága miatt végül elbukott, pedig alapvetően kívánatos lett volna.

Oszkó Péter leköszönő pénzügyminiszter lapunknál vezetett blogjában a tanulmány sajtómegjelenéséről így ír: "a Doing Business és a Világgazdasági Fórum 2010-es év eleji változásokat még nem értékelt, az ő kommentjeik alapvetően a korábbi évekre vonatkoznak. A rangsorbeli változás egyébként már 2008-ról 2009-re sem igaz, a 2010-es szabályozási környezetbeli változásokat pedig tudomásom szerint eddig egyedül az OECD értékelte, aki nagyon határozott versenyképességbeli előrelépést mért. Ilyen jelentést már novemberben is tett, de javaslom különösen a következő, már az év eleji változásokat és tendenciákat is értékelő jelentését áttekinteni majd a közeljövőben.

Az ingatlanadóval kapcsolatban átgondolatlannak tartom a megjegyzést. Mint tudtjuk, az AB azért semmisítette meg a törvényt, mert 10%-os eltérést engedett bírságmentesen a forgalmi érték megállapításakor, miközben az AB szerint a 30-40% lett volna alkotmányos. Azt senki nem gondolhatja komolyan (még az egyébként általam is nagyra értékelt Szalai Ákos sem), hogy ha hónapokkal többet dolgozunk az ingatlanadón, akkor is bármi esélyünk lett volna kitalálni, hogy a 10%-os értéksáv még nem alkotmányos, a 30-40% már igen. Az AB ezen önkényes szempontrendszerére hosszú előkészítő munka után sem jött volna rá senki. Az ingatlanadó minden furcsasága (pl. az egyedi forgalmi érték megállapításának kényszere, ami a legnagyobb viharokat kavarta, s ami egyébként sok más ország szabályozi technikájától eltér) éppen az AB korábbi döntései miatt teremtett kényszer következtében és nem átgondolatlanságból került a törvénybe. Ha tényleg az van a jelentésben, amit idézett, akkor az bizony nagyon nem korrekt módon értékelte a valóságot, hiszen az egyébként szakmailag ténylegesen kívánatos ingatlanadózás nyilvánvalóan nem a jelenlegi (mint említettem az AB által meghagyott szűk mesgyén haladó) törvényi koncepció miatt, hanem felelőtlenül demagóg politika keltette társadalmi hangulat miatt bukott el egy jó időre.

A bankellenes fellépést sem pontosan értem részletes magyarázat nélkül. Szerintem a jelenlegi kormány intézkedései igen precízen egyensúlyoztak a bankrendszer konszolidálása és a stabilitás megőrzése, illetve a lakossági fogyasztói érdekek védelme között. Ha olyasfajta állítás van a jelentésben, ami ezt bankellenesnek minősíti, és az alatt nem a politikusok értelmetlen hangulatkeltését, hanem kormányzati intézkedéseket ért, az ugyancsak jelentősen elrugaszkodott a valóságtól.

De nem ismerem a részletes tanulmányt, bizonyára az egészet végig kéne olvasni, s nem kiragadott idézetek alapján minősíteni, mert ez a néhány kivágott mondat akár félreértésre is okot adhat."

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.