BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Együttműködés pedig kell

Az eurózóna adósságválságának kezelésében csak a kezdeti, legkönnyebb döntésnek bizonyulhat a mégoly impozáns, 750 milliárd eurós stabilitási alap felállítása. Az EU hosszú távú, szerkezeti és versenyképességi problémáinak megoldásához ennél alighanem sokkal többre lesz szükség, és egyelőre távolról sem biztos, hogy sikerül megtalálniuk a tagállamoknak a közös hangot.

„Franciaországnak és Németországnak el kell kezdenie azonos nyelven beszélni, máskülönben meg fog szűnni az euró” – véli Alexander Law, a párizsi Xerfi tanácsadó cég vezető közgazdásza. A francia–német széthúzás egyik leglátványosabb jele a stabilitási alap elfogadása óta a német shortolási tilalom bevezetése, illetve az arra adott francia válasz volt. Jean-Pierre Jouyet, a francia pénzügyi felügyelet vezetője szokatlan nyíltsággal jelentette ki, hogy az ilyen, egyoldalú lépések csak árthatnak az eurónak.

A mélyben azonban alapvető gazdaságpolitikai nézeteltérések húzódnak meg, amelyek akár el is lehetetleníthetik az egyre hangosabban szorgalmazott együttműködést. Németország a maga fájdalmas reformjai révén egy hatékony exportgépezetet alakított ki, ez viszont fenntarthatatlan egyensúlyhiányokhoz vezetett az eurózónában. A német kereskedelmi többlet folyamatos növekedésének megállítására Párizs a hazai kereslet élénkítését és az import adócsökkentésekkel való megkönnyítését várja Berlintől; utóbbi szerint viszont a többi országnak kellene követnie az ő példáját, alapvetően a bérek csökkentésével. Franciaországban azt is felvetették, hogy az eurózónának a jelenlegi körülmények között egy ideig hasznára válhatna a nagyobb, 4 százalék körüli infláció, erről azonban Németországban hallani sem akarnak.
Márpedig az biztos, hogy az EU-nak, de különösen az eurózónának rá kell találnia a szorosabb gazdaságpolitikai együttműködés útjára. Hamis az az elképzelés, hogy közös valutájú országok egymástól függetlenül cselekedhetnek – jelentette ki Dominique Strauss-Kahn, a Nemzetközi Valutaalap vezérigazgatója, aki szerint
Európa számára nem is az adósságválság megoldása a valódi kérdés, hanem a növekedés ösztönzése.

Hasonló véleményt fogalmazott meg Charles Grant, a londoni Centre for European Reform igazgatója is. Szerinte a válság a dél-európai gazdaságok versenyképességének hiányában gyökerezik, ez pedig nem múlt el. Olli Rehn, az EU gazdasági biztosa nemrég arra figyelmeztetett, hogy Európa „elvesztegetett évtized” elé néz, ha a válságból nem a termelékenység növelésére, az egységes piac megerősítésére és az innováció ösztönzésére tett határozott kötelezettségvállalásokkal kerül ki. A legkönnyebben elérhető célkitűzésnek a költségvetési szigor fokozása tűnik, bár az Európai Bizottság a versenyképességi különbségek és egyéb egyensúlyhiányok figyelemmel kísérésére is tett javaslatokat.

Rövid távon a tagállami büdzsék előzetes véleményezését tartja megvalósíthatónak Rácz Margit, az MTA Világgazdasági Kutatóintézetének kutatási igazgatója. Szerinte fontos fegyelmező ereje lenne a nemzeti büdzsék rendben tartását illetően, ha azokat az EU pénzügyminiszteri tanácsa is megvitatná. Jelenleg ugyanis komoly gond, hogy a tagállamok nem veszik komolyan a saját költségvetési törvényeiket. A fegyelmet tovább erősítené, ha a jövőben alkalmaznák a működésképtelenné vált stabilitási és növekedési paktumban egyébként papíron már létező szankciókat, vagyis a pénzbüntetést az eurózónán belüli, és az uniós támogatások megvonását az azon kívüli tagállamok esetében.
Teljes biztonságot azonban ezekkel az eszközökkel sem lehet elérni – hangsúlyozta a szakértő, aki szerint éppen ezért lenne hasznos egy európai valutaalap felállítása. Egy ilyen intézmény segítségével ugyanis gyorsan lehetne segítséget nyújtani baj esetén, miközben a tagálla-mokra egy ellenőrzött konszolidációs kényszer is nehezedne.
Nincs azonban meggyőződve az európai valutaalap szükségességéről Bod Péter Ákos, a Corvinus Egyetem tanszékvezető egyetemi tanára. Szerinte elég lenne komolyan venni a stabilitási paktumban foglaltakat, főleg azt a 2005-ben elfogadott módosítást, amely öt-hét éves gazdasági ciklusok egészére egyensúly közeli költségvetést ír elő. Emellett a nemzeti adatok és előrejelzések szakmai ellenőrzésén kellene javítani, például úgy, hogy a versenyhivatali modellhez hasonlóan az Eurostat szorosabb kapcsolatot tartson a nemzeti statisztikai szervekkel.
A költségvetési számok elcsúszása esetén azután gyors válaszlépéseket kellene kikényszeríteni, nem úgy, mint most, amikor az eurózóna tagjait háromszori figyelmeztetés után fenyegetik csak szankciók – véli Bod Péter Ákos. Szerinte egyébként jó esély van rá, hogy Németország megszerzi a többi tagállam támogatását az ilyen értelmű szigorításokhoz, mert a jelek szerint Európa levonta a következtetéseket a görög válságból.

Javaslatok a gazdaságpolitikák jobb összehangolására

(az Európai Bizottság és Németország elképzelései, amelyekről a pénzügyminiszterek várhatóan októberig tárgyalnak)

1. A káros politikák megelőzése

Európai Bizottság: 2011-től minden év első felében a tagállamok elküldenék következő évi költségvetési terveiket a bizottságnak, és az azokról alkotott véleményét a pénzügyminiszterek megtárgyalnák.

Németország: Az eurózóna tagjainak hosszú távú konszolidációs terveit az Európai Központi Bank és a bizottság is megvizsgálná, vagy független kutatóintézeteket bíznának meg a feladattal. Az EU fiskális politikájába a nemzeti parlamenteket is be kellene vonni.

2. A költségvetési célok kikényszerítése

Európai Bizottság: A kedvező konjunktúra idején sem a kiegyensúlyozott költségvetés, illetve többlet felé haladó országoknak büntetésként egy kamatozó letétet kellene elhelyezniük a bizottságnál.

Németország: Az eurózóna országainak az EU költségvetési szabályait saját törvényeikbe kellene iktatniuk.

3. Gyorsabb büntetések

Európai Bizottság: Az eurózóna költségvetési renitenseit jelenleg is megbüntethetik GDP-jük akár 0,5 százalékára, ám a folyamat közel két évig is eltarthat; a bizottság főleg az ismételt szabályszegők esetében gyorsítana, de részleteket még nem közölt.

Németország: Azon eurózónatagok esetében gyorsítaná az eljárást, amelyek egy meghatározott időszakon belül többször is túllépik a deficithatárt, vagy az államadósságuk is a tűréshatár felett van.

4. A büntetések körének kiszélesítése

Európai Bizottság: Szigorúbban alkalmazná a kohéziós alapokból származó támogatások felfüggesztésének lehetőségét a költségvetési szabálysértők esetében (ez a szankció a nem eurózónatagokra is alkalmazható), illetve 2014-től azt valamennyi EU-forrásra kiter-jesztené.

Németország: A szabálysértő eurózónatagok egyáltalán nem kapnának uniós pénzt, amíg rendbe nem hozzák a költségvetésüket. Súlyos esetben legalább egy évre a szava-zati jogukat is felfüggesztenék az uniós testületekben.

5. Az eladósodás megfékezése

Európai Bizottság: Azokat az országokat is eljárás alá vonná, amelyek adóssága meghaladja a GDP 60 százalékát, és nem süllyed elég gyorsan.

Németország: A 60 százalékos határnál jobban eladósodott országok számára kötelezővé tenne az egyensúlyi vagy szufficites költségvetést.

1. A káros politikák megelőzése

Európai Bizottság: 2011-től minden év első felében a tagállamok elküldenék következő évi költségvetési terveiket a bizottságnak, és az azokról alkotott véleményét a pénzügyminiszterek megtárgyalnák.

Németország: Az eurózóna tagjainak hosszú távú konszolidációs terveit az Európai Központi Bank és a bizottság is megvizsgálná, vagy független kutatóintézeteket bíznának meg a feladattal. Az EU fiskális politikájába a nemzeti parlamenteket is be kellene vonni.

2. A költségvetési célok kikényszerítése

Európai Bizottság: A kedvező konjunktúra idején sem a kiegyensúlyozott költségvetés, illetve többlet felé haladó országoknak büntetésként egy kamatozó letétet kellene elhelyezniük a bizottságnál.

Németország: Az eurózóna országainak az EU költségvetési szabályait saját törvényeikbe kellene iktatniuk.

3. Gyorsabb büntetések

Európai Bizottság: Az eurózóna költségvetési renitenseit jelenleg is megbüntethetik GDP-jük akár 0,5 százalékára, ám a folyamat közel két évig is eltarthat; a bizottság főleg az ismételt szabályszegők esetében gyorsítana, de részleteket még nem közölt.

Németország: Azon eurózónatagok esetében gyorsítaná az eljárást, amelyek egy meghatározott időszakon belül többször is túllépik a deficithatárt, vagy az államadósságuk is a tűréshatár felett van.

4. A büntetések körének kiszélesítése

Európai Bizottság: Szigorúbban alkalmazná a kohéziós alapokból származó támogatások felfüggesztésének lehetőségét a költségvetési szabálysértők esetében (ez a szankció a nem eurózónatagokra is alkalmazható), illetve 2014-től azt valamennyi EU-forrásra kiter-jesztené.

Németország: A szabálysértő eurózónatagok egyáltalán nem kapnának uniós pénzt, amíg rendbe nem hozzák a költségvetésüket. Súlyos esetben legalább egy évre a szava-zati jogukat is felfüggesztenék az uniós testületekben.

5. Az eladósodás megfékezése

Európai Bizottság: Azokat az országokat is eljárás alá vonná, amelyek adóssága meghaladja a GDP 60 százalékát, és nem süllyed elég gyorsan.

Németország: A 60 százalékos határnál jobban eladósodott országok számára kötelezővé tenne az egyensúlyi vagy szufficites költségvetést. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.