Az MKIK külgazdasági stratégiájának egyik legfontosabb eleme, hogy a vállalkozások külpiaci terjeszkedését elősegítse, ehhez pedig a vegyes kamarai út a legegyenesebb – mondta a Világgazdaságnak Radetzky Jenő, az MKIK külgazdasági alelnöke, egyben a Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, valamint a Magyar–Román Kereskedelmi és Iparkamara elnöke. Mint az eddig alapított négy kamara – a román, a horvát, a szerb és az ukrán – is jelzi: a prioritást a Kárpát-medence térségében elhelyezkedő országok jelentik.
Ez illeszkedett az előző kormányok külgazdasággal foglalkozó minisztériumának (GKM) külgazdaság-fejlesztési stratégiájába is – mutatott rá, hozzátéve: ennek köszönhetően támogatták forrásokkal is az említett négy kamara alapítását. Kamaránként 20-30 millió forint jutott erre, ez elég volt a starthoz. A pénzt két-három éven belül lehet/lehetett felhasználni.
Ám ahhoz, hogy továbblépjenek, más szóval új kamarákat alapítsanak – elsősorban a Felvidéken szeretnék ezt –, újabb állami forrás kellene – véli Radetzky. Nagyon bízik abban, hogy ez így lesz. Mint ugyanis mondja: a kormány gazdaságpolitikai elképzelésében is jelentős szerepet kap a Kárpát-medencei kereskedelemfejlesztés igénye. Nem véletlen – tette hozzá –, hogy az új kormányzati struktúrában eddig nem nevesített Kárpát-medencei főosztály is van, mégpedig a Nemzetgazdasági Minisztérium külgazdasági államtitkárságán belül.
Még nem döntötték el, hogy a külgazdasági kormányzat támogatja-e az MKIK vegyes kamarai programját – válaszolt lapunk érdeklődésére az illetékes államtitkár. Becsey Zsolt elmondta: vizsgálják a kérdést, s ha látják, hogy hasznos a program, hoz eredményeket, akkor kiállnak mellette. Mindenesetre a múlt hét második felében megtartott magyar–román GVB ülésén éppen úgy szóba került a vegyes kamara, mint ahogy az egy hónap múlva megtartandó magyar–szerb GVB ülésén is felmerül.
Az MKIK persze szeretné, ha a vegyes kamarái a jelenleginél is aktívabbá válnának, de évente most is már húsz-harminc rendezvényt szerveznek, s jól szolgálják ki a kiválasztott célcsoportokat – mondta Radetzky. Mind a négy kamara helyi kamarai bázisra épít, valamint az ott megtelepedett magyar vállalkozásokra.
Magyar–Román Kereskedelmi és Iparkamara, Kolozsvár, 2006
Magyar–Horvát Kereskedelmi és Iparkamara, Zágráb, 2006
Magyar–Szerb Kereskedelmi és Iparkamara, Szeged, képviselet: Szabadka, 2009
Magyar–Ukrán Kereskedelmi és Iparkamara, Nyíregyháza, képviselet: Ungvár, 2009
Magyar–Román Kereskedelmi és Iparkamara, Kolozsvár, 2006
Magyar–Horvát Kereskedelmi és Iparkamara, Zágráb, 2006
Magyar–Szerb Kereskedelmi és Iparkamara, Szeged, képviselet: Szabadka, 2009
Magyar–Ukrán Kereskedelmi és Iparkamara, Nyíregyháza, képviselet: Ungvár, 2009 -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.