Mint írják, a DUIHK megérti annak szükségességét, hogy határozott intézkedéseket kell foganatosítani a magyar államháztartás és alrendszereinek hosszú távú konszolidációja érdekében.
A szerkezetében kiegyensúlyozott költségvetés erősíti a pénzpiacok bizalmát, ami előfeltétele a kiszámítható árfolyam- és kamatfeltételeknek. Lehetővé teszi a monetáris szigor enyhítését, ez pedig elősegítheti a növekedést és ezzel együtt a munkahelyteremtést is. Mindez Magyarország és az országban működő bel- és külföldi vállalatok hosszú távú érdeke is.
Ugyanakkor azonban a DUIHK aggodalmainak is hangot ad. Szerinte az októberben bevezetett különadók jelenlegi formájukban nem felelnek meg a szerkezeti konszolidáció igényének, ezért megkérdőjelezhető, hogy hosszú távon elérik-e a kívánt hatást. A kiadási oldalon végrehajtott szerkezeti reform nélkül nem jelentenek fenntartható megoldást, ezt egyébként több független szakértői szervezet elemzései is alátámasztják.
A DUIHK számára ezért kétségesnek tűnik, hogy az adók a mostani elfogadott szabályozásnak megfelelően valóban az egyenlő teherviselést szolgálják-e és valóban csak határozott időre szólnak-e – az időbeli kiterjesztésre utaló jeleket már a jövő évi költségvetési tervezet is tartalmaz.
A különadók kivetése azonban két másik okból is alááshatja az üzleti szféra a gazdaságpolitika kiszámíthatóságába és a jogbiztonságba vetett bizalmát: az érintettekkel való előzetes egyeztetés teljes hiánya valamint a de facto visszamenőleges hatály – szögezi le a szervezet.
A törvénykezési eljárás gyakorlatilag lehetetlenné tette a parlamenti testületek, valamint a szakmai szervezetek számára, hogy még a törvény elfogadását megelőzően szakmailag alátámasztott állásfoglalást terjesszenek elő.
Ez semmiképpen nem járul hozzá a beruházni szándékozó vállalkozások bizalmának erősítéséhez – akár belföldi, akár külföldi vállalkozóról legyen szó. Ez viszont rontja a beruházási hajlandóságot és ezáltal annak esélyét is, hogy sürgetően szükséges új munkahelyeket teremtsenek Magyarországon.
Aggasztónak tartja a DUIHK azt is, hogy a különadókat ez év októberében jelentették be, visszamenőlegesen a 2010-es évre, valamint a 2011-es és 2012-es évekre. Egy üzleti év lezárása előtt két hónappal a többletterhet egy vállalat már nem képes ellensúlyozni, miközben a következő gazdasági évre vonatkozó üzleti tervek is lényegében már elkészültek.
Ennek hatására érezhetően szűkül a vállalatok pénzügyi mozgástere, ami a már tervezett beruházások elhalasztását vagy teljes feladását eredményezheti. Ez pedig negatív hatást gyakorol a munkahelyek megőrzésére és új munkahelyek létesítésére, nemcsak az érintettek cégeknél, hanem például a beruházásban részt vevő magyar beszállítóknál vagy építő vállalkozásoknál is.
A DUIHK több mint 17 éves működése során számtalan németországi rendezvényen és egyéni tárgyaláson folyamatosan kiemelte a magyarországi gazdasági lehetőségeket. Egy kiszámíthatatlan gazdaságpolitikai környezet esetén ezt a feladatot aligha tudná hitelesen és meggyőzően teljesíteni.
A német vállalatok is készek arra, hogy arányosan vegyenek részt a magyar gazdaság fellendítésének költségeiben – állítja a kamara. Ehhez azonban szükségesnek tartja, hogy a legmagasabb politikai döntéshozók világossá tegyék: a jövőben is számítanak a külföldi vállalatok szerepvállalására, és működésükhöz egyenlő, transzparens és az európai normáknak megfelelő működési feltételeket biztosít.
Ehhez a protekcionizmus és egyes tulajdonosi formák diszkriminációjának mellőzése éppúgy tartozik, mint a jogbiztonság és tulajdonjogok tiszteletben tartása. Másrészt biztosítani kell, hogy a különterhek szigorúan korlátozott időre maradjanak csak érvényben. Végül elengedhetetlen, hogy a politika elindítsa azokat a szerkezeti reformokat, amelyek fenntartható egyensúlyi alapokra helyezik az államháztartást a vállalkozások újabb megterhelése nélkül.
Német vállalatok máig mintegy 17 milliárd eurót ruháztak be Magyarországon, ma több mint negyedmillió magyarnak biztosítanak munkát. A már Magyarországon letelepedett külföldi vállalkozások nyereségük jelentős részét nem viszik ki az országból, hanem fejlesztésre, tehát a hazai termelés és foglalkoztatás bővítésre fordítják.
1999 és 2008 kö-zött a külföldi érdekeltségű magyarországi vállalatok összesen 17 milliárd eurót forgattak vissza a magyar gazdaságba, ennek az összegnek a fele német vállalatoktól származott. Ezeket a fejlesztéseket is veszélyezteti a tervezhetőség hiánya.
A német és más külföldi vállalatok már eddig is jelentős mértékben részt vettek a közteherviselésben. Az APEH egyik 2009. évi jelentésére hivatkozva pedig a Pénzügyminisztérium is megállapította, hogy egy dolgozóra vetítve a külföldi többségű vállalkozások több mint kétszer annyi adóbevételt hoznak a költségvetésnek, mint a belföldi tulajdonú vállalatok esetében.
Ezek a tények látványosan bizonyítják, hogy a német vállalatok hajlandók hosszú távra szóló, építő szerepet vállalni a magyar gazdaságban. A magyarországi német vállalatok több mint 85 százaléka kis- és közepes méretű vállalkozás. Számukra a megbízható, kiszámítható gazdaságpolitikai feltételrendszer éppúgy létfeltétel, mint bármelyik más hazai kkv számára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.