A 2011-es költségvetésben 2,94 százalékos deficitcél szerepel. Ennek eléréséhez a magánpénztáraktól átkerülő vagyonból a GDP 1,9 százalékát kitevő bevételt is beterveztek. Az e nélküli „magdeficit” 4,8 százalék, vagyis a 2010. évihez képest kifejezetten expanzív költségvetési politika érvényesül. A magán-nyugdíjpénztáraktól átkerülő 530 milliárd forintnyi vagyon, valamint az EU-támogatások 400-450 milliárd forintos növekménye teszi lehetővé, hogy a jelentős adócsökkentés ellenére a kiadások az adóbevételeknél jóval dinamikusabban emelkedjenek, s így a GKI szerint a hiány a tervezettnek megfelelően alakul.
Ez 4,8 százalékos „magdeficitet” jelent. A magán-nyugdíjpénztári vagyon egészének államhoz kerülése esetén viszont az EU elszámolási szabályai szerint GDP-arányosan 5 százalék körüli államháztartási többletet kell kimutatni. Valószínű, hogy a túlzottdeficit-eljárás során, illetve az új, "tavaszi gazdaságpolitikai szemeszter" keretében a tőkefelélés nélküli, „magdeficit” számokat fogják értékelni. Mivel eszerint a 2011. évi költségvetési pálya nem minősül fenntarthatónak, ezért a tavaszi konvergencia programban, az azt követő konzultációk során az EU komoly, strukturális átalakításokkal elért kiadáscsökkentési terveket fog várni.
A magánpénztári vagyon átkerülése esetén mintegy 1300-1500 milliárd forint értékű állampapír bevonásra kerülhet, ami a GDP-arányos államadósság mintegy 5 százalékpontos csökkenését eredményezheti. A vagyon többi eleme részben a 2011. évi költségvetést finanszírozhatja, részben - a még fel nem használt, mintegy 900 milliárd forintos EU-IMF hitelforrásokkal együtt - komoly kincstári tartalékot képezhet egy olyan helyzetre, amikor a piaci államkötvény finanszírozás esetleg megnehezül.
Erre akkor lenne szükség, ha a kormány tartósan fenn kívánná tartani a 2011-re fellazított fiskális politikát. E konfrontatív változattal szemben hasznosabb lenne a másik, „csak időt nyertünk” változat. Eszerint a 2011-es év egyszeri egyensúlyi kisiklásnak tekinthető, a kormány 2011-ben kidolgozza, előkészíti és megkezdi a kiadási oldalra ható strukturális átalakításokat. Ez pozitívan hatna a pénzpiaci folyamatokra. Az államadósság piaci finanszírozása 2011-2-ben akkor válna kockázatossá, ha a bankok és ügyfeleik egy jelentősebb része a magyar pénzügyi rendszer kikerülésével, a megtakarítások külföldre csatornázásával reagálna a fenntarthatósággal kapcsolatos aggályokra. Ez elkerülhetőnek látszik, bár ennek „ára” időszakonként különösen magas kamatszint lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.