Megszorításokat hozna, több nagyobb beruházás leállításával járna – a négyes metró Baross tér és Bosnyák tér közti szakasza sem épülne meg –, de hosszú távon megteremtené a gazdálkodási stabilizáció alapjait Budapest 2011-es költségvetésének első munkaterve. Fontos kiemelni: az anyag, amelyet a Főpolgármesteri Hivatal küldött meg a Világgazdaságnak, mindössze kiindulópont, csupán javaslatokat fogalmaz meg a fővárosi költségvetés előkészítéséhez, a márciusban elfogadandó büdzsé lényegesen el is térhet ettől.
A koncepció alapvetése az, hogy a város anyagi helyzete sokkal rosszabb, mint amilyennek az októberi átadás-átvételkor tűnt. Az előrejelzéseket, amelyeket az ősszel leköszönt előző városvezetés készített, a munkaterv kidolgozói több ponton is tévesnek, de legalábbis túlzottan optimistának tartják. A város költségvetésének hiányát a jelenlegi belső és a prognosztizálható külső feltételek mellett a 100 milliárd forintot jóval meghaladóra becsülik. „A ciklus egészének gazdálkodási teljesíthetőségét tekintve tehát egyértelműen válsággal állunk szemben” – fogalmaz az anyag.
Az nem kérdés, hogy spórolni kell, vita arról folyhat, hogy mely területeken próbáljanak leginkább takarékoskodni. A tervezet fűnyíróelv helyett egy négylépcsős koncepciót ajánl. Ennek csúcsán prioritásként azok a fővárosi feladatok állnak, amelyekre már aláírt szerződés van, ezeket a kötelezettségvállalásokat teljesíteni kell. Ezután következnek azok a jelenleg is ellátott feladatok, amelyek terjedelemben és színvonalban meghaladják a jogszabályban előírtakat, majd az olyan önként vállaltak, amelyekre szerződés van. A sort a szerződés nélküli, önkéntes feladatok zárják, ezeken spórolnának a legtöbbet.
Több olyan beruházás is van, amelynek a leállítása sem elképzelhetetlen, ezeknek a listáján a közlekedési projektek vannak többségben. A munkaanyag az Andrássy úti, a Dózsa György úti és a Krisztina körúti közösségi közlekedési beruházás abbahagyását javasolja, de szintén leállhat például a Városliget rekonstrukciója.
A legnagyobb forrásmegvonást a négyes metró szenvedheti el, ám ez egy külön kategóriát jelent a tervezésben. A cél világos: elérni, hogy a BKV ne szoruljon lyukas zsákként évente tízmilliárdos nagyságrendű állami támogatásra. A terv pedig drasztikus, mert egyszerűen a Keleti pályaudvar és a Bosnyák tér közti szakasz elhagyását javasolja. Igaz, ez lehetővé tenné, hogy évi tízmilliárd forint amortizációpótló támogatást kapjon a közlekedési cég, s azt is hangsúlyozzák, hogy végleges megoldásról csak a kormánnyal folytatott tárgyalás után lehet majd beszélni. Ettől függetlenül a számításokban Baross téri végállomással kalkulálnak, s valószínűleg külön határozati javaslatot fognak a Fővárosi Közgyűlés elé terjeszteni arról, hogy a Bosnyák térig tartó szakaszt „egyelőre” nem valósítanák meg.
A koncepció 13,9 százalékos korrigált működési eredmény elérését javasolja 2011-re. Ez közel másfélszerese a 2010-es eredménynek, igaz, elmarad a 2007 és 2009 közti számoktól. A stabilizációt nagyban segítő fejlemény lenne, ha megvalósulna az a javaslat, amely kötelezi az önkormányzatot, hogy 13,5 százalék alá ne engedjék az eredményt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.