Az ősszel bejelentett szja-változások nyomán a cégek nagy része csökkentette a béremelésre vonatkozó elképzeléseit: nyáron még átlagosan 4,2 százalékkal terveztek növelni, ám a Bérstratégiák 2011 címmel készülő Hay Group-tanulmány adatai szerint decemberre – fél százalékkal – 3,7 százalékra csökkent a célba vett átlagos növelés mértéke. A legkisebb emelést a gyorsan fogyó árukat előállító, forgalmazó (FMCG) szektor tervezte. Az autóipar viszont jóval az átlag feletti százalékokkal tervez. Megfordult a trend, amely az elmúlt éveket jellemezte: a termelő ágazatok átlag feletti, a stabilan fizető szektorok viszont az alatti béremelkedést terveznek. Ez utóbbiba tartozik a pénzügyi ágazat, a gáz- és olajipar.
Új jelenség – állapítja meg a Hay Group –, hogy a cégek fele figyelembe veszi az szja-változásokat, amelyek a nagyobb keresetűeknek kedveznek, s a korábbi évekhez képest jóval differenciáltabban emeli a munkavállalók bérét. Míg korábban a vezetők és az alacsonyabb beosztású dolgozók bérfejlesztései azonos szinten mozogtak, addig a mostani felmérésben azt tapasztalták a felmérés készítői, hogy a vezetők kisebb béremelést kapnak majd. Ez a különbség most meghaladja a fél százalékot. Több cégnél az alacsonyabb beosztásúak kétszer akkora növelést is várhatnak. A válaszadó munkáltatók ötöde egyenesen nem is tervezi a vezetők bérének emelését.
A Hay Group novemberi számításai szerint viszont a felső vezetők – kizárólag az adócsökkentésnek köszönhetően – akár 5 millió forinttal is többet vihetnek haza. A felmérés fontos eredménye, hogy az átlagos emelést tekintve a cégek kompenzálják a 250 ezer forintnál kevesebbet kereső adminisztratív és fizikai dolgozók adóváltozás okozta nettóbér-kiesését.
Az évek óta zajló felmérésekből az is kirajzolódik, hogy a bruttó reálbér 2005 óta két esztendőt leszámítva csökkent – hívja fel a figyelmet a Hay Group. Jelentős bruttó reálbér-növekedés utoljára 2006-ban volt tapasztalható, 2008-ban közel megegyező volt az emelkedés és a pénzromlás üteme. A többi évben a bérek növekedése jelentősen elmaradt az inflációtól, ez még 2010-re is igaz. A jelenleg elérhető adatok és a vállalatok előrejelzései alapján még 2011-ben is bruttó értékcsökkenéssel lehet számolni – állapítja meg a Hay Group elemzése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.