Naszvadi György, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államháztartásért felelős államtitkára a Bloombergnek azt mondta, hogy a költségvetési strukturális reformcsomag érinteni fogja a tömegközlekedést és az oktatást is.
Naszvadi azt is kijelentette, hogy a csomag középpontjában a kiadások csökkentése áll, és tartalmaz strukturális reformintézkedéseket is. Megerősítette, hogy holnap (március 1-jén) jelentik be a reformokat.
Kormány: "feneketlen kút" a MÁV, a Volán és a BKV
Az államtitkár szerint két-három évre van szükség, hogy láthatóak legyenek az eredmények - írja a Bloomberg.
Pasquale Diana, a Morgan Stanley londoni közgazdásza azt mondta, hogy a 6-800 milliárd forintos kiigazítási program elég lesz ahhoz, hogy megnyugtassa a piacokat. Véleménye szerint az összegnél is fontosabb, hogy a kiadások csökkentése nagyobb súllyal szerepeljen a bevételek növelésénél.
"Magyarország megújulásának elengedhetetlen feltétele a versenyképes tudást nyújtó felsőoktatás megteremtése. Az ország sikerének és felemelkedésének záloga a friss és alkotóképes tudás állandó gyarapítása, amely elképzelhetetlen a munkaerőpiaci elvárásokkal összhangban álló, a gazdaság és társadalom tényleges igényeihez igazodó, modern felsőoktatás nélkül" – írja az NGM.
"Magyarország felsőoktatási rendszere nem versenyképes. Ennek megváltoztatásához az elkövetkezendő években nem a felsőfokú végzettségűek számát kell növelni, hanem a képzés belső arányait, szakmai összetételét és minőségét kell a gazdaság és társadalom tényleges igényeihez és jövőbeli céljaihoz igazítani" - áll az összegzésben.
A holnapi csomagról
A kormány holnap ismerteti a 2011–13-ra szóló strukturális reformprogamot, amelytől 700-750 milliárd forintos államháztartási kiigazítást várnak. A Növekedési és stabilitási programról egyelőre szinte semmi biztosat nem lehet tudni, bár számos vélt eleméről értesülhetett már a közvélemény.
A kevés fix elem egyike a 250 milliárd forintos zárolás, amely egyre nyilvánvalóbban a reformcsomag része. Ugyanis korántsem biztos, hogy az idén sikerül annyit lefaragni a kiadásokból, amennyi a magán-nyugdíjpénztári bevételek nélkül is pályán tudná tartani a deficitet. Mindenesetre az Országgyűlés ma tárgyal először a zárolásról.
Számításaink szerint – a fentiek fényében – a tényleges szerkezeti átalakítások szaldója mintegy 500 milliárd forint lehet, ami még így is komoly kihívás. Hogy ezen belül pontosan mekkora arányban szerepelnek bevételnövelő és kiadáscsökkentő lépések, holnap derülhet ki, de egyre valószínűbb, hogy a kormány kénytelen lesz az előbbi csoportba tartozó eszközöket is bevetni, akár durván fele-fele arányban.
Szóba jöhet a bevételi oldalon a zöldadók növelése, egy egészségügyi hozzájárulási minimum rögzítése s a hamburgeradó. A kiadási oldalon biztosabbnak tűnnek a „jelöltek”, ám az korántsem borítékolható, hogy a különböző ellátások, juttatások kurtításából és a közösségi közlekedés átalakításából akár hosszú távon is összejöhet a szükséges évi 250-300 milliárd forint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.