A 700 milliárdos összegből 620 milliárdot tesz ki a lehívható tőke, illetve a tagállamok által nyújtott garanciavállalás kombinációja, míg a fennmaradó 80 milliárdot tényleges befizetésből biztosítják. Utóbbi összegből azonban csak 40 milliárd eurót kell előteremteni 2013 júliusáig, míg a többi 40 milliárdot a rá következő három évben kell biztosítani.
A legtöbb befizetés természetesen az euróövezet legnagyobb gazdaságára, Németországra jut (21,6 milliárd euró), míg Franciaország 16,2, Olaszország pedig 14,3 milliárdot fizet be – írja az EurActiv. A tőkebefizetésnél az egy főre jutó GDP tekintetében az uniós átlag 75 százaléka alatt teljesítő eurózóna-tagországok a valutauniós csatlakozásukat követő 12 éves átmeneti időszakra vonatkozóan ideiglenes kedvezményt kapnak. Ezzel Szlovákia és Észtország számára is elfogadható lett az ESM-ről szóló alku. Különösen a görög mentőcsomag összeállításából kimaradó Pozsony sürgette a kedvezményes befizetést.
Az ESM hároméves futamidőnél kétszázalékos kamattal nyújtja majd a hiteleket a bajba jutott eurózóna-országoknak, míg a három évnél hosszabb törlesztési időnél 100 bázisponttal emelkedik a kamat mértéke.
Az ESM-kamat szintje így lényegesen kisebb lesz a görög, illetve az ír mentőcsomagnál alkalmazotthoz képest. Írország jelenleg hat-, Görögország pedig ötszázalékos kamatot fizet az uniós hitelkeretért, miután a március 11-i eurózóna-csúcs a görögök esetében egy 50 milliárd eurós privatizációs programért cserébe 100 bázisponttal csökkentette a kamat eredeti szintjét. Írország esetében azért maradt el a kamatcsökkentés, mert az új dublini kormány Német- és Franciaország unszolása ellenére sem hajlandó a jelenleg igen alacsony, 12,5 százalékos névleges társaságiadó-kulcs emelésére. Görögország esetében a kamatszint csökkentése mellett meghosszabbították a mentőcsomag futamidejét is, 3,5-ről 7,5 évre. (Írországgal eredetileg is hét évre szólóan kötötték meg a hitelmegállapodást.)
Az ESM abban jelentősen eltér az EFSF-től, hogy a 2013-tól működő alap vásárolhatja majd a rászoruló eurózónatagok állampapírjait az elsődleges tőkepiacokon, de csak abban az esetben, ha az adott ország konkrét terveket mutat be az adósság csökkentésére. Utóbbi feltétel természetesen az ESM-hitelek igényléséhez is szükséges lesz.
Ez utóbbi kölcsönök folyósítása egyben megköveteli a Nemzetközi Valutaalap (IMF) párhuzamos részvételét is, mint ahogy az IMF szerepet vállal a 110 milliárd eurós görög és a 85 milliárdos ír mentőcsomagban is.
Az ESM valójában egy nemzetközi intézményként működik majd, székhelye az EFSF-hez hasonlóan Luxembourgban lesz.
Szkeptikus a piac
Az ESM-ről szóló megállapodás nem győzte meg a piaci szereplőket – derül ki a Bloomberg körképéből. A hírügynökségnek nyilatkozó tőkepiaci szereplők elmondták: a hétfő esti alku hatására továbbra sem nőtt meg a kedvük, hogy az eladósodott eurózónatagok állampapírjait vásárolják. Szerintük a súlyos pénzügyi gondokkal küzdő országoknak az adósság átstrukturálására lenne szükségük. A piaci szkepticizmust jelzi, hogy a döntés bejelentése után is emelkedett a görög, illetve ír állampapírok hozama.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.