BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Állandó magyar lakcíme van? Nem lehet külföldi rendszámú kocsija

Akinek állandó lakcíme van az nem járhat külföldi rendszámú autóval – egyebek mellet ez szerepel abban a törvényjavaslatban, amelyet Rogán Antal nyújt be hamarosan a Parlament elé.

A gazdasági bizottság hamarosan törvényjavaslat-csomagot nyújt be a parlamentnek, amelyben a gépjármű-kereskedelem és -javítás problémáit orvosolják, erről már tárgyalt Matolcsy György gazdasági miniszterrel - mondta Rogán Antal, a gazdasági bizottság elnöke a bizottság közbeszerzési és vállalkozásszabályozási albizottságának ülésén hétfőn Budapesten.
 
A még a tavaszi ülésszakon elfogadható törvényben első helyen áll az, hogy az állandó magyarországi lakhellyel rendelkezők ne járhassanak külföldi rendszámú autóval.

A gépjármű szakma által kért adóváltozások viszont csak az őszi adótörvényekben mehetnek a parlament elé, így azok a jövő év első napjától léphetnek hatályba.

A jelenleg érvényes jogszabályok szerint ugyanis, ha valaki Szlovákiában, vagy éppen Ausztriában szerez be egy járművet, akár 20-30 százalékkal olcsóbban veheti meg. Ezt kétféleképen teheti meg: céget alapíthat az adott országban, és e vállalkozás részére vásárolja meg a járművet, vagy pedig szerződést köthet egy Szlovákiában működő flottaüzemeltetővel, és a tőle kapott autót használja Magyarországon. Szlovákiában a listaárak ugyan alig különböznek a hazaiaktól, a járműveket terhelő forgalmi adó azonban jóval alacsonyabb: 20 százalék.

Az autó-kereskedők és -javítók helyzetét ismertetve Eppel János, a Porsche Hungária ügyvezetője rámutatott, hogy az új autók eladása két év alatt 70 százalékkal esett vissza a magyar piacon, s eközben az 1.200 kereskedőből több mint 300 csődbe ment, további 300-400 van még csődveszélyben. Összefoglalva azt kérte, hogy az állam a legális kereskedőknek és javítóknak adjon esélyt azokkal szemben, akik feketén végzik ezt a munkát.

Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke konkrét javaslatokat terjesztett elő. Indítványozta, hogy az állam vezesse be újra a segédmotoros kerékpárok regisztrálását, ezzel lenne biztosításuk, és a külföldön lopott járműveket nem lehetne eladni Magyarországon. A kilométer órák manipulálását büntesse a törvény. Az állandó magyarországi lakóhellyel rendelkezők ne járhassanak külföldi rendszámú kocsikkal, ennek kezelését Németország és Ausztria meg tudta oldani - tette hozzá az elnök.

Knezsik István javasolta még, hogy a regisztrációs adóval együtt a kocsi áfáját is kelljen megfizetni. Jelenleg bevett gyakorlat, hogy egy projekt cég behoz az országba mondjuk száz autót, az áfát bevallja utána, de mire fizetni kellene, már csődöt jelent. Ezt a 20 százalékos árelőnyt a legális kereskedők nem képesek behozni. Ha az állam marad a halasztott áfa-fizetésnél, akkor viszont a kocsi forgalomba helyezésekor kelljen letétbe helyezni annak az áfáját.

Lehessen levonni az áfa-körbe tartozó kocsik javításának az áfáját, illetve a kkv-kat segítené, ha a 4-5 személyt is szállítani tudó kis teherautók áfája is levonható lenne.

Rogán Antal a hamarosan benyújtandó törvénycsomag tartalmából kiemelte a külföldi rendszám problémáját, a kilométer óra manipulálását, és azt is, hogy a biztosítók csak számla ellenében fizessék ki a kárt. A törvény elfogadása után a NAV - média támogatással - koncentrált ellenőrzési kampányba kezdene. Ezzel a feketén működő javítóműhelyeknek legalább a felét át lehetne vinni a legális, adózó szférába - mondta a gazdasági bizottság elnöke.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.