A főpolgármester elmondta, a metrótűzesetek miatt megkeresték a metrókocsikat korábban gyártó orosz céget, ahonnan azt a tájékoztatást kapták, hogy a harminc év feletti kocsik közlekedtetése biztonsági kockázatot jelent.
Tarlós István idézett a jelentésből, amely szerint a motorkocsik megfelelő karbantartás mellett 30 évig, 3 millió kilométer futásteljesítményig tarthatók üzemben, ezt követően azokat Oroszországban leselejtezik. "A kocsiszekrény szilárdsági paraméterei 30 év üzemeltetés után oly mértékben leromlanak, hogy azok a biztonságos üzemeltetést veszélyeztethetik" - áll egyebek mellett a főpolgármester által ismertetett jelentésben.
A városvezető közölte, öt 43 éves és harmincnyolc 41 éves kocsi közlekedik jelenleg a budapesti vonalakon; ezek kivonásáról döntöttek, és már csütörtök éjszaka meg is kezdték a kivonásukat a forgalomból.
Hozzátette: további 111 olyan kocsi van, amelyek életkora 35 és 39 év közötti. Ez azt jelenti, hogy mintegy 150 kocsit kell "belátható időn belül" kicserélni - fűzte hozzá. Bejelentette azt is: a szerelvénykivonások miatt a metrók ritkábban járnak majd. Ez azt jelenti, hogy a 2-es metróvonalon a jelenlegi 2.20 perc helyett 2.30 percenként, míg a 3-as vonalon 2.30 helyett 2.45 percenként követik majd egymást a szerelvények csúcsidőben.
Elmondta, a kocsik kivonásából a budapestiek talán még keveset fognak észlelni, de ha ennél jelentősebben tovább ritkulna a járatok száma, az már nagyon komoly problémát jelentene. Arra mutatott rá, hogy akkor a peronokon olyan tömeg várakozna, ami miatt "a potenciális balesetveszély kockázatát" már nem lehetne vállalni.
Mint fogalmazott, szélsőséges esetben el lehet oda jutni, hogy akár csúcsidőben le kell zárni a metrót - ennek a valószínűsége nem túl nagy, de elméletileg nem kizárt. Ez - tette hozzá - közlekedési káoszt idézne elő a városban.
Tarlós István arra hívta fel a figyelmet, hogy az említett kocsikat 5-13 éve ki kellett volna vonni a forgalomból. Mint mondta, lelkiismeretlenségnek és felháborítónak tartja, hogy bár a korábbi városvezetés tisztában volt a helyzettel, mégsem tett lépéseket. "Nem tudom, hogy tudtak a (korábbi) döntéshozók tíz évig nyugodtan aludni" - tette hozzá.
Elmondta azt is, Kocsis István BKV-vezérigazgató arról tájékoztatta őt, hogy az előző ciklus utolsó két évében folyamatosan felhívta a figyelmet a helyzetre, de semmilyen segítséget vagy támogatást nem kapott.
Az MTI-nek arra a kérdésére, hogy a történtek felgyorsíthatják-e a metróbeszerzést, egy esetleges pályázat kiírását, Tarlós István azt mondta, "elméletileg és praktikusan gondolkodva felgyorsíthatja, igen".
Tarlós István elgondolkodtatónak mondta a HÉV-szerelvények állapotát is. Utalt arra, hogy jelenleg 47 éves szerelvények is futnak síneken.
Közölte, ezért jelentést kért a BKV vezérigazgatójától a metrókocsik és a HÉV-szerelvények állapotáról. Jelezte: azt is vizsgálják, hogy a karbantartásuk megfelelő volt-e az elmúlt években.
A főpolgármester arról is beszélt, hogy a jövő szerdai közgyűlésen várhatóan azt javasolja, kérjék fel a BKV-t, mint tulajdonost, hogy vizsgáltassa felül a 35 évnél idősebb kocsik állapotát egy szakcéggel. Mint mondta, azt kellene megállapíttatni, hogy "ésszerű kockázat-e ezeket (a kocsikat) forgalomban tartani".
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.