A gyorjelentés szerint egy hónap alatt – 2011. májushoz viszonyítva – az élelmiszerek árai 1,0 százalékkal csökkentek, az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) 9,2 százalékos árcsökkenése és a többi élelmiszer 0,3 százalékos átlagos árnövekedése következtében. Növekedett a margarin (2,8 százalék), a szalámi, szárazkolbász, sonka (1,8 százalék), a párizsi, kolbász (1,6 százalék) és a tej (1,4 százalék) ára.
„Az árakat havi szinten a szezonális élelmiszerek árai és az üzemanyagárak vitték lejjebb, az élelmiszerárak 1 százalékkal, az üzemanyagárak 1,1 százalékkal csökkentek, de 0,6 százalékkal mérséklődtek a ruházati árak, ill. 0,4-0,4 százalékkal a tartós fogyasztási és egyéb cikkek árai is. A szolgáltatások árainak 0,3 százalékos növekedését az üdülési szolgáltatások árainak szezonális emelkedése okozta” – írja Suppan Gergely. A TakarékBank vezető elemzője szerint az éves infláció mérséklődését nagyrészt bázishatások illetve a szezonális élelmiszerárak vártnál nagyobb mértékű csökkenése okozták.
Ugyanakkor kiemeli, hogy: a maginfláció 2,7 százalékról 3 százalékra emelkedett, ami leginkább annak a következménye, hogy az elmúlt évben megfigyelt nyersanyag áremelkedés megjelent a feldolgozott cikkek áraiban, ami óvatosságra intheti a monetáris politika döntéshozóit az esetlegesen megjelenő másodlagos inflációval kapcsolatban. Suppan szerint azonban sem keresleti, sem béroldali inflációs nyomás nem fenyeget.
„A következő hónapokban 3,5-3,6 százalék körüli inflációra számítunk, ami az őszi hónapokban tovább mérséklődhet az élelmiszerárak bázishatása miatt. Ezt némileg korlátozhatja a népegészségügyi termékadó bevezetése. Az év végére akár 3,1 százalék közelébe eshet az infláció, a 3 százalék inflációs cél pedig a jövő év elején elérhető. Az idei átlagos infláció 3,8 százalék, a jövő évi 3 százalék körül lehet” – vélik a TakarékBank elemzői.
Suppan úgy látja, felfelé mutató kockázatot jelent a háztartási energiaárak elhalasztott emelése, lefelé mutató kockázatot pedig a nyers élelmiszerárak akár a vártnál meredekebb csökkenése, amit az elmúlt hetek tőzsdei jegyzésárai is mutatnak, ill. a tavalyinál várhatóan kedvezőbb mezőgazdasági terméseredmények is lehetővé tesznek. Annak ellenére, hogy az inflációs várakozások jelentősen enyhülhetnek, az MNB feltehetően nem tudja mérsékelni az alapkamatot a stabilitási kockázatok szignifikáns növekedése miatt.
Árcsökkenés következett be a cukor (4,2 százalék) és a tojás (2,0 százalék) esetében. A legnagyobb mértékben a szolgáltatások árai emelkedtek (0,3 százalék), ezen belül az üdülési szolgáltatásokért átlagosan 1,1 százalékkal kellett többet fizetni. Kismértékű áremelkedés volt megfigyelhető a háztartási energia és a szeszes italok, dohányáruk körében (0,2-0,2 százalék). A nyári kiárusítások következtében a ruházkodási cikkek ára átlagosan 0,6 százalékkal csökkent. Szintén árcsökkenés következett be a tartós fogyasztási cikkek és az egyéb cikkek esetében (0,4-0,4 százalék), ez utóbbin belül a járműüzemanyagok ára 1,1 százalékkal csökkent.
Egy év alatt, 2010. júniushoz viszonyítva, az élelmiszerek árai az átlagosnál nagyobb mértékben, 6,7 százalékkal emelkedtek. Ezen belül jelentősen nőtt a liszt (67,2 százalék), a cukor (63,4 százalék), az étolaj (27,0 százalék), a tej (16,5 százalék), a péksütemények (14,7 százalék), a kenyér (12,9 százalék) és a sajt (12,7 százalék) ára. Árcsökkenés következett be a tojás (5,4 százalék) és az idényáras élelmiszerek (4,3 százalék) esetében.
Az átlagosnál nagyobb mértékben, 5,3 százalékkal drágultak az egyéb cikkek, ezen belül a járműüzemanyagok ára 12,0 százalékkal, a gyógyszerek, gyógyáruké 3,6 százalékkal nőtt. Szintén átlag felett, 4,9 százalékkal növekedett a ruházkodási cikkek, valamint 3,6 százalékkal a háztartási energia ára, ez utóbbin belül a távfűtés 7,8 százalékkal, a vezetékes gáz 2,6 százalékkal drágult.
A szolgáltatások áremelkedése átlag alatti volt (2,1 százalék), ezen belül a csatornadíj 10,0, a szemétszállítás 5,5 és a vízdíj 4,2 százalékkal drágult. A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 1,3 százalék, a szeszes italok, dohányárukért átlagosan 0,9 százalékkal kellett kevesebbet fizetni, mint egy évvel ezelőtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.