A visszaigénylés szabályai azonban úgy változtak, hogy az arra jogosultak ezt közvetlenül nem fogják megérezni: eddig literenként 6,5 forintot igényelhettek vissza, ez az összeg most 19,5-re nő. A különbség épp az a literenkénti 13 forint, amellyel megemelték az adót. A visszaigénylésre jogosultak köre nem változik: mindazok bele tartoznak, akik teherautóval közúti árufuvarozást vagy autóbusszal személyszállítást végeznek, és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal nyilvántartásba vette őket.
Az áruszállítók és a busztársaságok tehát ki tudták harcolni, hogy őket ne érintse a változtatás, a vesztes pedig a mezőgazdaság maradhat. „Nem menti meg a költségvetést, de nem egy rossz döntés” – jellemezte a változtatást Samu János, a Concorde makroelemzője. Ha a visszatérítés lehetősége nem változott volna, az szerinte a teherautókon keresztül a teljes gazdaságot rosszul érintette volna, így azonban, miután az állam az emelés egy részét áthárítja a költségvetésre, a mezőgazdaság marad az a pont, amelyen keresztül mindenki meg fogja érezni az adóemelést.
A dízelautókkal közlekedők az elemző szerint nem biztos, hogy több adót fizetnek majd be, valószínűbb, hogy inkább kevesebbet használják az autóikat. Nekik eddig előnyük származott a gázolaj alacsonyabb adókulcsából, most negatív jövedelemsokk jön. Mégis, „óriási hatások” nem várhatók Samu János szerint. Mint lapunk kérdésére elmondta: akkor megfelelő egy ilyen adóemelés a kormánytól, ha ez csak egy lesz sok más olyan lépés között, amelyek segítenek csökkenteni az államkassza hiányát.
A gázolaj ára az emelés nélkül is történelmi csúcsra emelkedik, miután a Mol piaci források szerint bruttó 4 forinttal emeli literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán. Az emeléssel a gázolaj átlagára 387 forintra nő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.