Az Európai Unió agrárpolitikai reformjainak köszönhetően már így jelentősen csökkent a mezőgazdasági támogatások mértéke az utóbbi 20 évben. Az agráriumban dolgozók bevételeinek 22 százaléka származott uniós szinten az állami támogatásokból, míg 1986-88-ban még 39 százalék volt ez az arány.
Bár a mérséklődés valóban figyelemre méltó, az agrárpolitikai kiadások továbbra is az EU teljes költségvetésének 45 százalékát emésztik fel. 2010-ben ez 53 milliárd euróra rúgott, míg a tagországok mezőgazdasága összesen 77 milliárd euró támogatásban részesült. Ez utóbbi adat az OECD számításai szerint készült és tartalmazza nem csak a direkt támogatások összegét, de a kormányzatok árbefolyásoló politikájának hatásait is.
- A keresletben várható növekedés és a magas árupiaci árfolyamok hatalmas lehetőséghez juttatták a termelőket és a kormányzatokat egyaránt. Lehetőség támadt ugyanis arra, hogy a mostani, bevételalapú támogatási rendszer helyett az erős és versenyképes agrárszektorok támogatása forduljon a politika - Mondta Ken Ash, az OECD kereskedelmi és mezőgazdasági igazgatója.
Az OECD jelentése taglalta az utóbbi 25 év alatt a közös agrárpolitika keretében elért eredeményeket és felhívta a figyelmet a jövőbeni fejlődéshez szükséges irányokvonalakra:
- el kell tüntetni a még fennálló akadályokat az áruk szabad és ki- és beáramlása elől, átláthatóbb európai piacot teremteni a termőföldvásárlás és -lízingelés, a termelői kvóták, valamint a kifizetések jogalapjai terén.
- nagyobb mértékű mezőgazdasági innovációs befektetések
- egy működőképes és érthető keretprogram bevezetése a kockázatkezelés uniós szintű kezelésére, mely világossá teszi, a magánszektor mely területein lehetséges megoldásokat találni erre a kérdésre (termelési szerződések, biztosítás, határidős szerződések)
- A környezeti hatások javítása a mezőgazdaságon belül, ha kell direkt támogatásokkal ösztönözni a piaci szereplőket, hogy környezetbarát termékeket és szolgáltatásokat nyújtsanak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.