A pénzügyi válság után is folytatódó világgazdasági bizonytalanság erősen rontotta a vállalkozások innovációs képességét is 10 vállalatból kilenc számolt be arról, hogy nehezebben jut külső finanszírozáshoz, illetve arról, hogy óvatosabbá vált a kockázatvállalás tekintetében.
A kérdéseket a GE megbízásából a StrategyOne független közvélemény kutató és tanácsadó cég tette fel 22 ország (Magyarország nem volt köztük) 2800 vállalati felsővezetőjének. Egészen pontosan: a vállalkozások 88 százaléka vélte úgy, hogy egyre nehezebb kockázati tőkéhez, magánbefektetéshez vagy állami finanszírozáshoz jutni, míg 77 százalék szerint csökkent vagy átértékelődött a vállalkozás kockázatvállalási hajlandósága. A felmérésben szereplő 22 ország közül a legnagyobb arányban a franciaországi (89 százalék) az egyesült királysági (88 százalék) és a németországi (84 százalék) válaszadók mondták azt, hogy a gazdasági válság miatt egyre nehezebben jutnak innovációs tőkéhez.
Mindazonáltal a felmérésben résztvevő felsővezetők szerint most minden eddiginél szorosabb a kapcsolat az innováció és a versenyképesség között. 92 százaléka vélte úgy, hogy az innováció a versenyképesebb nemzetgazdaság legfontosabb kelléke, 86 százalék szerint pedig az innováció kínálja a legjobb módszert új munkahelyek teremtésére az országaikban.
Azok az országok, amelyekben a vállalkozások innovációbarátnak ítélték a politikai és a társadalmi környezetet, jelentősen magasabb (átlagosan 5,19 százalékos) GDP-növekedést értek el, mint azok az országok, amelyekben a vállalkozásokat aggasztják a politikai irányvonalak, illetve fenyegetve érzik magukat általuk. (Utóbbiakban átlagosan 2,32 százalékos volt a növekedés) A kedvezőtlen külpolitikai és állami költségvetési prioritásbéli változásokról beszámoló vállalkozások 71 százaléka a saját k+f ráfordításainak csökkentéséről is beszámolt.
A felsővezetők 88 százaléka (az előző évinél 5 százalékkal több) értett egyet abban, hogy a XXI. században a vállalkozások a korábbitól gyökeresen eltérő módon folytatnak majd innovációs tevékenységet. 77 százalékuk úgy véli, hogy a magánemberek és a kis- és középvállalkozások ma már legalább olyan innovatívak lehetnek, mint a nagyvállalatok, 73 százalék szerint pedig az innovációt inkább az emberi kreativitás, mint a tudományos kutatás viszi majd előre.
„A valós globális igények kielégítése és a növekedés ösztönzése érdekében a vállalkozásoknak arra kell törekedniük, hogy az innováció a belső stratégia és a finanszírozási döntések legfontosabb eleme maradjon" - mondta közleményében Beth Comstock, a GE senior alelnöke és marketing igazgatója. „Az idei felmérésből szerencsére az derül ki, hogy a versenyben érdekelt vállalkozások készen állnak a kihívásra, és készek az új innovációs modell elfogadására és alkalmazására.”
A globális viszonylatban harmadik helyen álló Svédország kivételével az európai válaszadók nyilatkoztak a legnegatívabban saját országuk innovációs környezetéről, és ezzel a globális átlag alatt maradtak a vonatkozó rangsorban. E téren a felmérésben szereplő 22 ország közül Lengyelország, Franciaország és az Egyesült Királyság az utolsó ötbe került, éppen csak megelőzve Japánt és Oroszországot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.