A közgazdászok azt vizsgálták, hogy meddig halogathatja a kormány a tárgyalási folyamat felgyorsítását. Véleményük szerint a válaszhoz a következő tényezőket kell mérlegelni:
1. A jelenlegi külső környezet viszonylag kedvező, a heti forint állampapír-aukciókon az ÁKK a tervezettnél több államkötvényt és kincstárjegyet tud eladni.
2. A 2012-es és 2013-as költségvetési célok eléréséhez nem szükségesek nagyobb léptékű költségvetési kiigazítások: idén a GDP fél százalékának megfelelő kiigazítás elegendő lehet, míg 2013-ban 1 százalékos (azaz további fél százalékos) mérték szükséges. Ez könnyen elérhető, hiszen a kormány által 2012-ben bevezetett kiigazítás a GDP bruttó 5,4 százalékának felel meg. A tárgyalások sarkalatos pontjai (például a jogi keretrendszer, vagy miként biztosítható a kormány együttműködőbb magatartása) többnyire jelképes természetűek.
3. Első ránézésre a kormány rendkívül nagy likvid pénzösszeg felett rendelkezik, amely 2,447 milliárd forintot tett ki 2011 végén. (Az MNB-nél vezetett kincstári számlán 597 milliárd, az MNB-nél vezetett kincstári devizaszámlán 786 milliárd, a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapban 684 milliárd van, ezenfelül a 22 millió MOL- részvénnyel rendelkezik.
Ezek az eszközök – a pozitív kibocsátásnak és a többletnek köszönhetően – januárban mintegy 200 milliárd forinttal bővülhettek (az MNB-nél vezetett számla egyenlege 224 milliárd forinttal, a MOL- részvények értéke pedig 32 milliárddal nőtt, míg a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap eszközeiről nincs adat.) A GDP-hez viszonyított arányát tekintve ez a pénzösszeg meghaladja Bulgária (6,5 százalék) vagy Oroszország (6 százalék) költségvetési tartalékait.
4. Ugyanakkor néhány jel arra mutat, hogy ez a likviditási puffer mégsem olyan rendkívül magas:
a. Az MNB-nél vezetett devizaszámla egyenlege már tartalmazza az ÁKK mark-to-market betéti egyenlegét, amely azon fedezeti pozíciókhoz kapcsolódik, amelyet a nem euróban szereplő devizakötvények és az IMF-hitel (az SDR nem euróban denominált hányada) nyitott euró-kereszt devizapozíciói ellenében hoztak létre. Mivel az euró a főbb valutákkal szemben erőteljesen leértékelődött, ezek a betétek 2011-ben megduplázódtak (422 milliárd forintra). Miután az betétállomány az euró felértékelődésekor erőteljesen csökkenhet, nem érdemes figyelembe venni a likviditási pufferek számításakor.
b. A Mol-pakett és a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapban lévő 200 milliárd értékű eszközök (forint jelzálogkötvények és magyar részvények) sem tekinthetők abszolút likvidnek, különösen mivel a részvényárak és a forinteszközök iránti kockázati hajlam erősen összefügg.
c. A lényegesen magasabb államadósság-arány miatt Magyarország lejáró hitele nagyobb, mint Bulgáriáé vagy Oroszországé, így magasabb puffer is várható el.
5. Idén a kormánynak 5,2 milliárd euró mértékű devizát kell törlesztenie, amely nagyjából megegyezik a kormány abszolút likvid eszközeinek összegével. Az OTP elemzői szerint elmondható tehát, hogy ha a hiány és a forinttörlesztések a tervek szerint finanszírozhatók forintkötvény-kibocsátásokkal, a likviditási puffer nagyjából erre az évre elegendő. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy végső esetben a kevésbé likvid eszközök egy része is eladható, illetve repók fedezeteként használható.
6. De meddig elegendő ez az összeg deviza- vagy kötvénypiaci zavarok esetén? - teszik fel a kérdést az OTP közgazdászai. A kérdés megválaszolására egyszerű szimulációkat hoztak létre a jelenlegi visszafizetési és aukciós ütemterv alapján.
A szakértők egyrészt azt látták, hogy ha a forintaukciókon nincs probléma, a likvid eszközök 2012 végéig kitartanak, különösen, ha figyelembe vesszük a mintegy 1000 milliárd forint értékű kevésbé likvid eszközöket.
Másrészt az is látható, hogy ha esetleg az ÁKK az első negyedév után a tervezett mennyiségnek csupán 60 százalékát tudná értékesíteni – amely a mindenkori minimum alatt lenne –, a likvid eszközök csak június végéig tartanának ki, és még a teljes likviditási puffer sem lenne elegendő az év végéig.
„Tehát a nagy likviditási puffer időt és mozgásteret biztosít a kormány számára, hogy a jelképes kérdésekről alkudozzon – mindaddig, míg problémamentes a forintkötvények piaca. De bármely nagyobb turbulencia esetén nagy a valószínűsége annak, hogy a kormány megpróbál gyorsan megegyezni” – vélekednek.
Lényegében egy 22-es csapdájáról van szó. Megegyezés híján a forint gyengül és emelkednek a felárak. De a jelek szerint a piac is felismerte: a forintra nehezedő újabb leértékelődési nyomás és egy erőteljes hozamemelkedés gyors megegyezéshez vezetne, amely a forint euróval szembeni árfolyamát ismét a 270-280-as tartományba vetné vissza. Emiatt kevesen shortolják a forintot, hiszen a forint ellenében felvett nagyobb pozíció ismét 300 fölé emelhetné az árfolyamot, ezzel ismét együttműködőbbé tenné a kormányt, ami újabb forinterősödéshez és ezáltal veszteséges short pozíciókhoz vezetne – állítják.
Mi okozhatja a csapdahelyzet megszűnését?
Először is, a nemzetközi hangulat romlása. Másodszor, az EU vagy az IMF felől érkező negatív jelzések arról, hogy a tárgyalási folyamat jelenlegi állapota újabb feszültségeket gerjeszthet. Az elhúzódó tárgyalások stratégiája pedig idővel egyre kockázatosabbá válhat. 2012 minden negyedévében egyre több devizalejárat válik esedékessé és a kormány likvid eszközei egyre jobban csökkeni fognak, így kisebb puffer marad a váratlan sokkok kivédésére. A fentiek alapján azt gondolják az OTP közgazdászai, hogy kormány legkésőbb a harmadik negyedévben elkezdi fokozni az erőfeszítéseket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.