2012 decemberében – előzetes adatok alapján – az ipari termelés 7,6 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól, közölte a Központi Statisztikai Hivatal. A munkanaphatástól megtisztított index 3,4 százalékos visszaesést mutat.
2012-ben a termelés 1,7 százalékkal volt alacsonyabb, mint 2011-ben. Az előző hónaphoz képest a szezonálisan és munkanaptényezővel kiigazított ipari termelési index decemberben 2,5 százalékkal csökkent.
Az ipari termelés év végi visszaesésének fő oka a járműgyártás csökkenése volt, ami korábban az ipar és az export fő hajtóerejének bizonyult – írja a Reuters a KSH-ra hivatkozva.
A negyedik negyedévben az ipari termelés 4 százalékkal maradt el a harmadik negyedévhez képest. A világgazdasági válság legmélyebb időszaka óta nem érkezett ilyen gyenge adat.
A rendelkezésre álló adatok alapján úgy tűnik, hogy Magyarország 2012 utolsó negyedévében sem lábalt ki a recesszióból. Az ipar zuhanása mellett a fogyasztás is csökkenő pályán mozog. A kiskereskedelmi forgalom októberben 3,7, novemberben pedig 4,1 százalékkal csökkent (a decemberi adatot még nem ismerjük), ami a szintén alátámasztja, hogy zsugorodott a gazdaság.
Összességében a belső kereslet visszaesik, és valószínűleg a nettó export noha tompíthatta, a gazdaság további zsugorodását nem tudta megállítani.
Az ipari adat Suppan Gergely szerint a „recesszió mélyülését mutatja”. A TakarékBank vezető közgazdásza szerint az igen gyenge hazai ipari termelés követi, illetve felülteljesíti a régiós trendet, mivel a cseh ipari termelés 12,5 százalékkal, a lengyel pedig 10,6 százalékkal zuhant decemberben.
„Januárban és februárban éles fordulatra számítunk, mivel a Suzuki visszatért a kétműszakos termeléshez, a Mercedes elkezdte a CLA gyártását, valamint februárban elindul a termelés a GM szentgotthárdi motorgyárában is” – vélte Suppan. Szerinte a kilátásokra nézve bíztató a német bizalmi indexek javulása, valamint az ipari új rendelésállomány novemberi meredek megugrása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.