A volt kormányfő kifejtette: az oktatás, a tanulás nemzetstratégiai kérdés, a nemzet boldogulásának alapja, és a midenkori kormányok tevékenységét abból a szempontból kell vizsgálni, hogyan szolgálja az oktatás ügyét. Kérdésként vetette fel, vajon szolgálja-e Magyarország hosszú távú érdekeit, hogy a szakoktatásban csökkentették a közismereti tárgyak számát, hogy jogszabályba foglalják a szegregációt, hogy egy "vízfejű szervezet" alá rendelik az iskolákat, hogy harmadával csökkent a felsőoktatási költségvetés, hogy 500 ezer fiatal külföldre vándorolt, vagy hogy harmadával csökkent a felsőoktatásba jelentkezők száma. Válasza szerint mindez a nemzet érdekeivel ellentétes.
Utalva az úgynevezett Fehér könyvbe foglalt felmérésre, azt mondta: ma 10-ből 9 pedagógus azt gondolja, hogy ami az oktatásban történik, az rosszabb, vagy legalábbis nem jobb viszonyokat fog hozni.
Bajnai Gordon szerint semmi sem képviseli úgy a jövőt, mint az oktatás. Hozzáfűzte: Európa északi fele megmenekült az olcsó munkabérre alapuló verseny elől azzal, hogy jelentősen megnövelte a tudását, s ezáltal ma már olyan termékeket és szolgáltatásokat nyújtanak, amelyekhez máshol nincs meg a tudás. Európa másik fele azonban Bajnai Gordon szerint belecsúszott abba a csapdába, hogy nem tud versenyképes lenni, és egyre kétségbeesettebben keresi a megoldást megszorításokkal, szűkülő jóléttel. Szerinte a közép-kelet-európai országok esetében, így Magyarországon is "ez a meccs ezekben az években dől el". Hozzátette: meggyőződése, hogy csak azoknak van esélyük, akik a tudásgazdaságot választják, és újraindítják a fejlődésüket.
Hangsúlyozta: ha az oktatás nemzetstratégiai kérdés, a forrásokat is ehhez kell igazítani. Kifejtette: kormányváltás esetén a GDP 1 százalékát kívánják a felsőoktatásra fordítani, megbecsült életpályát adnak a pedagógusoknak, akiknek 15 százalékkal növelik a bérét. Szerinte amelyik nemzet nem becsüli a pedagógusait, az saját magát nem becsüli, és kiemelte: presztízspályává kell tenni a pedagóguspályát.
A Központi Statisztikai Hivatal egy napokban közzétett kutatása szerint 2011-ben az állami költségvetésből mintegy 1212 milliárd forintot fordítottak oktatási kiadásokra, 4,1 százalékkal kevesebbet, mint 2010-ben. Ez az összeg a GDP 4,3 százaléka, ami 0,4 százalékpontos visszaesést jelentett.
Az iskolákkal kapcsolatban Bajnai kifejtette: a "budapesti vízfejtől" vissza kell adni az intézményeket a járási önkormányzatoknak. A közoktatás rendszerének megújításával kapcsolatban annak biztosítását is hangsúlyozta, hogy a gyerekek tudjanak számolni, értsék az olvasott szöveget, tudják használni a modern informatikai eszközöket, továbbá azt, hogy alapszinten mindenki tudjon angolul.
Bajnai Gordon szerint a finanszírozás mellett jelentős minőségi fordulat is kell a felsőoktatásban, amelyben lenne elitképzés - amely mindenki előtt nyitva állna -, eltörölnék a röghöz kötést, megszüntetnék a "mostani igazságtalan a tandíjrendszert." Hozzátette: megteremtenék az átjárhatóságot a költségtérítés és az állami finanszírozás között.
Bajnai Gordon hangsúlyozta: hisz egy gyarapodó, erősödő Magyarországban, amelyben a fejlődés alapja a munka, a munka alapja a tudás, ennek pedig az oktatás az alapja. Hozzátette: a magyar kormány legfontosabb feladata, hogy az egyéni törekvéseket támogassa, és ennek leghatékonyabb módja az oktatás.
Az alapítvány által az interneten publikált Fehér könyvben a készítők által felvázolt oktatáspolitika a szerzők szándéka szerint nem egy politikai vagy kormányzati program, hanem további szakmapolitikai viták, konzultációk és egyeztetések kiinduló pontja.
A Haza és Haladás Alapítvány A foglalkoztathatóságot, a méltányosságot és az alkalmazkodóképességet szolgáló oktatás című projektjének felkarolásával a Magyar Pedagógiai Társaságot bízta meg. A részfeladatok ellátásában közreműködött a Budapest Intézet és a Tárki is. A Fehér könyv bevezetője szerint a program célja az volt, hogy a magyar oktatási rendszerben a rendszerváltástól napjainkig zajló folyamatok elemzése alapján azonosítsa az oktatáspolitikai beavatkozást igénylő problémákat, és javaslatokat dolgozzon ki a megoldásukra.
A programot Magyar Pedagógiai Társaság által felkért ötfős szakmai irányító testület vezette, a zárójelentésként elkészült Fehér könyv összeállításában több mint száz hazai oktatással foglalkozó szakértő vett részt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.