A 2008-ban kezdődő válságot megelőző időszakban Magyarország az állam és a háztartások túlzott eladósodása következtében rendkívül sérülékennyé vált. A háztartások túlzott eladósodottságában és a devizahitelek általános elterjedésében a pénzügyi rendszer szabályozásában és felügyeletében meglévő hiányosságok is szerepet játszottak. Ez felveti a kérdést, hogy a jelenlegi felügyeleti intézményi struktúra és a hozzá kapcsolódó jogosítványok mennyiben biztosítják a rendszerszinten felmerülő problémák időbeli beazonosítását, illetőleg az azokkal szembeni gyors és hatékony beavatkozás kereteit – áll a Magyar Nemzeti Bank vitaanyagában, melyben a jegybank és a PSZÁF összevonásának lehetőségeit fejtegetik.
A válságot megelőzően a pénzügyi rendszer szabályozása és felügyelete sok fejlett és feltörekvő országban nem volt megfelelő. A válságot követően számos ország felülvizsgálta felügyeleti rendszerét és döntött annak megerősítéséről. A pénzügyi felügyeletek megerősítésének alapvetően két fő eleme volt.
Egyrészt kijelöltek olyan egyértelmű felelősséggel és eszközökkel rendelkező független intézményeket (jellemzően a jegybankokat), melyek a pénzügyi rendszerben felmerülő rendszerszintű kockázatokat mérsékléséért és kezeléséért felelnek (makroprudenciális politika).
Másrészt intézményi változtatásokkal megerősítették a mikroprudenciális (a pénzügyi szervezetek egyedi stabilitására, biztonságosságára fókuszáló) és makropudenciális politika közötti összhangot. Ez a gyakorlatban jellemzően azt jelentette, hogy a mikroprudenciális felügyeleti feladatkör egy részét vagy egészét a jegybankba integrálták.
A felügyeleti funkciók jegybankba integrálására aktuális példa a brit, az ír, a belga, vagy akár a francia felügyeleti reform, de általánosságban is elmondható, hogy az európai jegybankok túlnyomó többségének van mikroprudenciális felügyeleti funkciója. Ma már csupán néhány régiós országban (pl.: Lengyelország), illetve a skandináv országokban találkozhatunk a jegybanktól teljesen elkülönült felügyelettel – olvasható a jegybank vitaanyagában.
Az MNB álláspontja szerint Magyarországon meg kell erősíteni a makroprudenciális keretrendszert, illetve meg kell valósítani a felügyelet és a jegybank integrációját. Ki kell alakítani egy átlátható, megfelelő felhatalmazással és eszköztárral felruházott makroprudenciális intézményt, illetve biztosítani kell, hogy a makroprudenciális szempontok megfelelően tudjanak érvényesülni az egyedi intézményi felügyeleti (mikroprudenciális) munkában. Az intézményi motivációk, felhatalmazások, eszközök és a korábbi koordinációs tapasztalatok alapján indokolt, hogy az MNB legyen a makroprudenciális politika elsődleges felelőse. Az MNB, mint makroprudenciális hatóság kapjon jól elhatárolt makroprudenciális szabályozó eszközöket, melyeket megfelelő előkészítés és konzultáció után önállóan alkalmazhat.
„Ugyancsak indokolt, hogy a tágabb értelemben vett pénzügyi stabilitási felelősségek és eszközök is kerüljenek összevonásra az MNB alatt, vagyis hogy a jelenleg a PSZÁF által gyakorolt egyedi intézményi felügyeleti tevékenység is kerüljön a jegybankhoz” – írják a jegybanki anyag készítői.
Ennek előnye – folyatódik az érvelés –, hogy mind a makro- és mikroprudenciális felügyelet, mind pedig a monetáris politika tágabb információs bázishoz juthat, javulhatnak az egyes döntések előkészítésének feltételei. Ezen túl konzisztensebbé válhat a pénzügyi közvetítőrendszer felé történő hatósági fellépés és tágabb eszköztár áll a jegybank közvetlen befolyása alatt az egyedi vagy rendszerszintű pénzügyi válságok megelőzésére vagy a már bekövetkezett válsághelyzetek gyors és eredményes megoldására.
Az MNB álláspontja szerint a PSZÁF fogyasztóvédelmi, piacfelügyeleti valamint tőke- és biztosításfelügyeleti funkciói is integrálhatóak a jegybankba.
Időzítés tekintetében az MNB a makroprudenciális szabályozásra vonatkozóan minél korábbi bevezetést javasol. Az MNB javaslata szerint a PSZÁF részleges vagy teljes integrációja pedig az új jegybanktörvény tavaszi parlamenti törvényhozási ülésszakban történő elfogadása mellett 2014. január 1-i hatályba lépéssel valósulhatna meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.