A Költségvetési Tanács a jövő évi költségvetésről alkotott véleményében a tervezet makrogazdasági prognózisával kapcsolatban azt állapította meg, hogy a gazdasági növekedésre vonatkozó 2 százalékos kormányzati előrejelzés a nemzetközi konjunktúra élénkülése, a belföldi kereslet – a lakossági fogyasztásra, az uniós forrásokra épített beruházásokra –, az MNB Növekedési Hitelprogramjának második üteméből forráshoz jutó magánszféra beruházásaira épülő bővülése figyelembevételével megvalósítható. Ugyanakkor a GDP 2 százalékos növekedése a hazai és nemzetközi intézményi prognózisok felső sávjába tartozik – hívta fel a figyelmet a KT.
A tanács jelezte azt is, hogy — bár a hiánycél mindössze 0,1 százalékponttal marad el a 3 százalékos európai uniós követelménytől és az államadósság-mutató javulása pedig néhány tized százalék – a 2014. évre előirányzott 2,9 százalékos GDP-arányos hiánycél, valamint a Stabilitási törvény szerint számított államadósság-mutató 2014-ben történő mérséklődése megfelel a követelményeknek. A tanács ennek kapcsán arra figyelmeztetett, hogy a vártnál alacsonyabb gazdasági növekedés, a számítottnál alacsonyabb infláció, vagy az önkormányzati hiánynak és adósságnak, illetve a kormányzati szektorba sorolt egyéb szervezetek adósságának a becsültnél kismértékben nagyobb értéke is akadályozhatja az államadósság - szabály teljesülését, a hiánycél tartását.
Véleményében a tanács – figyelemmel a gazdasági élénkülés fenntarthatóságára – a 2014. évi központi költségvetés kockázatait összességében alacsony mértékűnek értékelte, azonban az ÁFA-bevételek esetén a fogyasztás növekedéséből, továbbá a gazdaság fehéredéséből származó hatást túlzottan optimistának tartotta. Negatív kockázatot azonosított a frekvenciaértékesítésből előirányzott bevételnél. A kiadások közül feszítettnek ítélte a felsőoktatás és a humánszolgáltatások előirányzatait, továbbá az uniós források (és ónerő) felhasználásánál jelzett kockázatot. Ezért javasolta a kormányzatnak a jelzett kockázatok további elemzését és azok kezelésére alkalmas intézkedések kidolgozását.
A tanács véleményére adott kormányzati válasz szerint – a várható makrogazdasági folyamatokra, a költségvetési bevételekre és kiadásokra újólag elvégzett kockázatelemzésük alapján — az előirányzott tartalékok elegendőek, jelentősebb bevétel-elmaradás vagy kiadás - túlteljesülés esetén is tartható a 2014. évi hiánycél.
A tanács szintén áttekintette az Országgyűlésnek benyújtott költségvetési törvényjavaslatot. Felhatalmazta elnökét, hogy az általános vitában hangsúlyozza — miután a tervezethez képest elhanyagolhatóak a változások — a tanács tervezetre tett megállapításai, így a makrogazdasági pálya tarthatóságával kapcsolatos állásfoglalás, valamint a feszes gazdálkodás szükségességére és az egyes elvirányzatok teljesülésének kockázataira vonatkozó figyelemfelhívások a törvényjavaslatra nézve is indokoltak és helytállóak.
1. A Tanács megállapította, hogy a költségvetési törvényjavaslat alapján a 2014. év végére várható GDP-arányos államadósság mértéke megfelel az Alaptörvényben foglalt csökkenő követelménynek.
2. A törvényjavaslat elfogadásával a 2014. évi uniós módszer szerint számított GDP –arányos államháztartási hiány alatta marad az Európai Unió által megkövetelt 3 százalékos mértéknek, Egyes előirányzatok esetében azonban a tanács kockázatokat azonosított, ezért szükségesnek ítéli, hogy – a törvényjavaslatban foglaltakkal egyezően – az Országvédelmi Alap 2014, szeptember 30-ig ne kerüljön felhasználásra.
3. A Tanács az aktualizált prognózisok áttekintése, valamint a makrogazdasági feltételek alakulásától függő bevételekre és kiadásokra újólag elvégzett számítások alapján azt állapította meg, hogy a 2014. évi központi költségvetés bevételi oldalán korábban azonosított kockázatok továbbra is fennállnak, de mértékük csökkent. Azok fedezetére az Országvédelmi Alap tervezett összege elégségesnek látszik.
4. A Tanács felhívja a figyelmet a költségvetési törvényjavaslatban foglaltak szigorú végrehajtásának követelményére. Ez megalapozza az államháztartás egyensúlyát és a gazdaság tartós élénkülését lehetővé tevő, kiszámítható költségvetési környezetet.
A tervezés bázisának tekintett 2013. évi központi költségvetés egyes bevételeinek, kiemelt adónemeinek teljesülése az előirányzat alatt várható, amiben – a makrogazdasági feltételek, különösen az infláció alakulása, továbbá a jövedelemkiáramlás üteme és szintje, valamint a kormányzati kiigazító intézkedések hatása mellett – tetten érhető a túlzottan optimista, a hatásokat túlbecsüli kormányzati számítás – írja a Költségvetési Tanács.
Az előirányzattól elmaradó teljesülés különösen az ÁFA-bevétel esetében lehet jelent ős. Az adóbeszedés hatékonyságának javulásától több bevételt várt a kormányzat, amely a pénztárgépek online regisztrációjának nem teljes körű megoldása miatt csak részben valósul meg.
A KT szerint kockázatot jelent — az év közbeni mérték emelés, az egyszeri befizetési kötelezettség elrendelése és a felső határ eltörlése ellenére — a pénzügyi tranzakciós illeték előirányzatának teljesítése is, amelynek tervezése nem volt megalapozott.
A 2014. évi költségvetési törvényjavaslat benyújtását követően a bázis oldali kockázatok összességében mérséklődtek az ÁFA és az SZJA-bevételek gyorsabb ütemű növekedésének, az évközi kiigazító intézkedéseknek, valamint a frekvencia-értékesítésből származó 2013. évi többletbevételnek köszönhetően.
Kedvező a KT szerint, hogy a költségvetési törvényjavaslat előkészítésénél a 2013-ban várhatóan alulteljesülő adónemek esetében nem az előirányzatot, hanem a várható teljesítést tekintetté k a 2014, évi előirányzat bázisának. Ez ugyan jelentős mértékben mérsékli a 2014-es kockázatokat, de az ÁFA-bevételi előirányzat ennek ellenére is magasabb a megalapozottan várhatónál. A kockázatot fokozza, hogy a törvényjavaslat benyújtása óta 14 milliárd forinttal emelték az előirányzatot (így teremtve fedezetet a budapesti tömegközlekedés többlettámogatásához). Tovább növeli a kockázatot, hogy a pénztárgépek teljes körű online bekötése még mindig késik. Ugyanakkor a kockázatot némileg csökkenti, hogy a tervezettnél szűkebb körben — csak az élő és hasított sertés ÁFÁ-jának csökkentésével — valósul meg a kedvezményes ÁFA kulcs alá történő átsorolás.
A tanács a törvényjavaslat tervezetében érzékelhető bevételi és a kiadási kockázatok kezelhetővé tétele érdekében – javasolta a kormányzatnak 2014-re a 2013, évihez képest számottevően csökkenő összegű tartalékok újbóli áttekintését. A kormány nem látta szükségesnek a tartalékok megemelését. A fejezeti főösszegek megszavazása során a rendkívüli kormányzati intézkedések tartalék előirányzata (120 milliárd forint) – 7 milliárd forint átcsoportosításával – csökkent, amelynek hatására ez a tartalék a törvényben meghatározott minimális mértékhez (a központi költségvetés kiadási főösszegének 0,5 százalékához) közelít.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.